رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با انتقاد از وضعیت تبلیغ محصولات دخانی در شبکه نمایش خانگی گفت: اگر به مسائل تبلیغ محصولات دخانی در سینما و شبکه نمایش خانگی توجه نشود، تمام اقدامات وزارت بهداشت آب در هاون کوبیدن است.

انتقاد وزارت‌ بهداشت از تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی

بهزاد ولی‌زاده با اشاره به قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» گفت: براساس ماده ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هرگونه تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است و باید با عوامل متخلف برخورد شود.

وی در عین حال با با انتقاد از آنچه که «تبلیغ مصرف دخانیات در محصولات شبکه نمایش خانگی» خواند، گفت: روش منطقی این است که سازمان صدا و سیما نسبت به تولیدات رسانه‌ای توجه بیشتری داشته باشد و «ساترا» بر محصولات نظارت بیشتری داشته باشد.

نامه نگاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به نامه وزارت بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای وزیر بهداشت نوشتیم و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی را مطالبه کردیم. موارد تبلیغ محصولات دخانی در شبکه نمایش خانگی فقط به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش نشده، بلکه این موضوع در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز مطرح شده است. همچنین این موضوع در دادستانی کل کشور مطرح شده و مشکلات قانونی در این حوزه را مطرح کرده‌ایم.

ولی‌زاده با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات نمایش خانگی درباره تبلیغ محصولات دخانی نظرات خود را بیان می‌کنند، گفت: آنها بر این باور هستند که فقط شخصیت‌های منفی از سیگار در محصولات نمایشی استفاده می‌کنند. اگرچه این اظهار نظرها مطرح می‌شود اما نکته مهم و اساسی این است که رفتار و عملکرد هنرپیشه‌ها به ویژه هنرپیشه‌های محبوب می‌تواند میزان مصرف محصولات دخانی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.  اگر به مسائل تبلیغ محصولات دخانی در سینما و شبکه نمایش خانگی توجه نشود، می‌توان گفت تمام اقدامات وزارت بهداشت درجهت کنترل مصرف دخانیات آب در هاون کوبیدن است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: فرهنگستان علوم‌پزشکی اخیرا بیانیه سیاستی برای پیشگیری از افزایش مصرف دخانیات در کشور، شامل جلوگیری از تبلیغ محصولات دخانی در شبکه نمایش خانگی با همکاری وزارت بهداشت تهیه و به روسای قوا و نهادهای مرتبط ارسال نموده و به ضرورت و اهمیت عدم تبلیغ محصولات دخانی در شبکه نمایش خانگی پرداخته است.

وی با بیان اعلام عضویت کشور ایران در معاهده بین المللی کنترل دخانیات از سال ۱۳۸۴، گفت: اقدامات خوب و برجسته‌ای در زمینه کنترل دخانیات در کشور از منظر سازمان های بین المللی ناظر بر اجرای این کنوانسیون، به ویژه در حوزه ممنوعیت تبلیغات انجام شده است، ولی اگر روند کنونی نمایش مصرف دخانیات در تولیدات نمایش خانگی ادامه داشته باشد اقدامات انجام شده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.