برنامه «پاورقی» که پخش آن پس از ایام انتخابات ریاست جمهوری برای مدتی متوقف شده بود، امشب ۶ مرداد به آنتن باز می‌گردد.

بازگشت «پاورقی» به آنتن سیما/«پاورقی» قصد داشت صدای مردم باشد

به گزارش قدس آنلاین، برنامه «پاورقی» با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی با زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.

تا کنون ۳۶۴ قسمت از برنامه پخش شده و سیصد و شصت و پنجمین قسمت آن امشب روانه آنتن می‌شود.

برنامه «پاورقی» با اجرای محمدرضا شهبازی هر شب حوالی ساعت ۱۹:۴۵ میزبان مخاطبان می‌شود و بازپخش آن ساعت ۳۰ دقیقه بامداد و ۱۱:۳۰ دقیقه خواهد بود.

این برنامه کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه ۲ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی است.

رصد فضای مجازی و مقابله با هجمه رسانه ای

صداوسیما از ابتدا از این برنامه به خاطر رویکرد مثبت و آگاهی بخشش حمایت و قدردانی کرد. سال گذشته معاون سیما در جمع عوامل برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما گفت: در جریان غائله اخیر و فتنه انگیزی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکه‌های معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغ‌پراکنی این بنگاه‌های خبری بی‌امان در جریان بود. در مقابل ذات شبکه های رسانه ملی متناسب با نیازهای رسانه ای و ذائقه های مختلف مخاطبان است اما لازم بود تا ایده و فکر برنامه ای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانه ای طراحی و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه دو رقم خورد.

معاون سیما افزود: این برنامه از استانداردهای لازم و ریتم مناسبی برخوردار بوده و توانسته است تاثیر خود را در جامعه بگذارد و به همین دلیل لازم دیدم از زحمات مدیر شبکه دو و عوامل برنامه قدردانی کنم چرا که بی شک در جریان این جنگ رسانه ای یک سنگر جدی و استراتژیک را حفظ کرده اید.

می‌خواستیم بی‌پرده حرف‌هایمان را بگوییم

جواد فتحی، تهیه کننده و کارگردان «پاورقی» در نشست عوامل برنامه «پاورقی» در امور ارتباط با مخاطبان (162) با اشاره به خاستگاه اولیه این برنامه گفت: ما تقریباً زمانی به معنای مرسوم پیش تولید برای این برنامه نداشتیم و برنامه خیلی سریع شکل گرفت و پس از دو هفته از تصمیم برای تولید چنین برنامه‌ای روی آنتن رفت.

وی ضرورت تولید چنین برنامه‌ای را چنین توضیح داد: در جریان ناآرامی‌های اخیر و تلاش دشمنان نظام برای براندازی، شاهد فعالیت گسترده شبکه‌های معاند بودیم که در یک آرایش جنگی دقیق نفرت و دروغ‌پراکنی شدیدی را در پیش گرفته بودند و تولید این برنامه ضرورتی بود که باید انجام می‌شد.

کارگردان «پاورقی» خاطرنشان کرد: برای ما مسجّل بود که آنچه در فضای عمومی جامعه وجود دارد با القائات فضای مجازی متفاوت است و هرآن چه که در فضای مجازی وجود دارد لزوماً انعکاس واقعیت موجود نیست. 

فتحی ادامه داد: برای ما صراحت خیلی مهم بود و می‌خواستیم بی‌پرده حرف‌هایمان را بگوییم. این خواسته مخاطبان بود که امروز هم از آنها شنیدیم که می‌گفتند بدون اینکه حرف‌های دیپلماتیک بزنید، حرف دل ما را می‌زنید.

تهیه کننده «پاورقی» با اشاره به تماس‌های تلفنی مخاطبان و علاقه‌مندی‌شان به برنامه اظهار کرد: در تماس‌هایی که مخاطبان با عوامل برنامه داشتند برخی ابراز تأسف کردند از اینکه حرف‌هایشان جایی شنیده نمی‌شود و از اینکه این برنامه نظرات و انتقاداتشان را شنیده و انتقال می‌دهد انرژی می‌گیرند.

وی با اشاره به آیتم «جوالدوز» که بخش زیادی از آن به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است گفت: در این آیتم به موضوعات روز اقتصادی و سیاسی داخلی می‌پردازیم و انتقاداتی هم می‌کنیم. این بخش در جذب مخاطب موفق بوده و در آینده روی این بخش تمرکز بیشتری خواهیم کرد.

مردم برنامه «پاورقی» را صدای خود می‌دانستند

محمدامین میمندیان از دیگر نویسندگان و مجریان برنامه «پاورقی» هم در این نشست از تجربه خوب حضور در امور مخاطبان رسانه ملی گفت و افزود: در چهل دقیقه حضورم در واحد 162، نکته‌ای که برایم جالب است این بود که مردم برنامه «پاورقی» را صدای خود می‌دانستند و از ما درخواست داشتند صدایشان را در رسانه ملی انعکاس دهیم و این برنامه را محملی برای حل مشکلاتشان می‌دانستند.

او که پیش از این با برنامه «حرفشم نزن» در شبکه افق با محمدرضا شهبازی کار کرده، درباره حضورش در این برنامه بیان کرد: ما پیش از این کار مشابهی مانند «پاورقی» را در شبکه افق روی آنتن برده بودیم؛ برای همین وقتی آقای فتحی پیشنهاد چنین کاری را داد، آماده بودم اما فکر نمی‌کردم بخواهند کار را با این سرعت روی آنتن ببرند.

میمندیان با اشاره به وجه تمایز این برنامه تلویزیونی با سایر برنامه‌ها اظهار داشت: این برنامه مدل ساده ای دارد و فارغ از هر نوع خودنمایی با نام بردن از نام افراد در هر پست و جایگاهی موجب ایجاد اعتماد میان مخاطبان خود شده‌ است.

نویسنده «پاورقی» با تأکید بر اهمیت راستی‌آزمایی در این برنامه عنوان کرد: این نکته که مبادا مطلبی را بنویسم که بعدتر مجبور به اصلاح یا عذرخواهی شوم مجبورم کرده که درباره صحت و درستی خبرها دقت زیادی کنم و در هنگام نگارش از چندین منبع موثق درستی آن را تأیید کنم. با این حال برای رسیدن به این درستی همه باید کمک کنند. به طور مثال چندی پیش مطلبی را نوشتم که از درست بودنش مطمئن بودم اما محمدرضا شهبازی با من تماس گرفت و گفت این آیتم را حذف کردم چون یکی از منابع خبری برنامه به درستی‌اش شک داشته و نکاتی داشته که بهتر بوده کار نشود.

خداحافظی مجری «پاورقی»

برنامه «پاورقی» سال گذشته با حاشیه‌هایی نیز رو به رو شد. 

محمدرضا شهبازی طنزپرداز و مجری تلویزیون مرداد ماه 1402 با انتشار یک ویدیو در فضای مجازی در اعتراض به حضور برخی سلبریتی‌ها از اجرای برنامه پاورقی خداحافظی کرد.

پس از اعلام این خبر، روابط عمومی برنامه «پاورقی» در مطلبی توضیحی به مخاطبان خود اعلام کرد: در موضوع کناره‌گیری آقای شهبازی از اجرای برنامه پاورقی و اتفاقات حواشی آن، صحبت‌هایی در حال انجام است تا ان‌شاءالله با قول‌هایی که داده شده، برنامه پاورقی با حضور وی، پرقدرت به راه خود ادامه داده و در خدمت شما عزیزان باشد.

روابط عمومی صداوسیما نیز به دنبال نقدها و مطالبی درباره حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملّی اطلاعیه‌ای صادر کرد. روابط عمومی رسانه ملّی در بخشی از این اطلاعیه بر استفاده منطقی و اصولی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها تأکید کرده و هرگونه گمانه‌زنی و یا اطلاعات ادعایی غیردقیق درباره میزان مخاطب برنامه‌ها را غیرقابل قبول و غیرمعتبر عنوان کرده است.

پیمان جبلی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت‌پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج‌بگیر و باج‌بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاء‌الله.

وی در پاسخ به یک کاربر درباره خداحافظی محمدرضا شهبازی از تلویزیون افزود: آقای شهبازی و برنامه پاورقی ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.