مداح پیشکسوت بیان کرد: ذاکران اهل بیت(ع) نیز باید در برنامه‌های مداحی خود، نسبت به آن چیزی که ارائه کرده و برای مردم می‌خوانند، اعتقاد داشته و تحت تأثیر بعد احساسی آن قرار بگیرند تا بتواند دیگران را نیز تحت تأثیر قرار داده و جذب اهل بیت(ع) کنند.

اعتقاد قلبی مداح اهل بیت(ع) موجب جذب مردم خواهد شد

ارزترین شاخصه شعر شیعی، پرداختن به مسئله امامت اهل بیت(ع) و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگویی مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان به دودمان پاک حضرت رسول الله(ص) است. از این رو در آئینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آئینی، تصویری از پاکی‌ها، فضیلت‌ها و مبارزات حق‌طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.
عزاداری و مجالس تعزیه یکی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‏‌های آینده منتقل شود.

مراسم عزاداری به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت(ع) است. به همین دلیل ذاکران اهل بیت(ع) یکی از مهمترین ارکان تأثیرگذارند و انتخاب سبک‌های ماندگار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان‌پسند باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند.  

مرتضی طاهری، پیرغلام و مداح اهل بیت(ع)، ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: به هر حال اگر سخنی از قلب برآید، لاجرم بر دل نیر خواهد نشست. در روایات آمده است: «الکلام اذا خرج من القلب دخل فی القلب و اذا خرج من اللسان لم یتجاوز الاذان؛ سخن اگر از دل برون آید و پیام روح باشد، در دل نفوذ می‌‎کند اما اگر پیام روح نباشد و صرفا صنعت لفظی باشد، از گوش‌ها فراتر نمی‌رود».

وی افزود: این مسئله نشان دهنده آن است که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز باید در برنامه‌های مداحی خود، نسبت به آن چیزی که ارائه کرده و برای مردم می‌خوانند، اعتقاد داشته و تحت تأثیر بعد احساسی آن قرار بگیرند تا بتواند دیگران را نیز تحت تأثیر قرار داده و جذب اهل بیت(ع) کنند.

وی در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز بیان کرد: نشان دادن وزانت و زیبایی‌های سبک‌های تأثیرگذار قدیمی به نسل جوان باعث رغبت و تشویق آن‌ها به رفتن به سکمت بهره‌گیری بیشتر از این سبک‌ها خواهد شد.

طاهری تصریح کرد: البته اخیرا برخی از مداحان جوان از سبک‌های قدیمی نیز در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند که باعث شده است تا مداحی آنان بسیار زیبا شده و تأثیر فراوانی در میان عزادارن داشته باشد. لذا با گذشت زمان به همان صورت که برای مثال سبک پوشش و زندگی مردم تغییر می‌کند، سبک‌های مداحی و نوحه‌سرایی نیز دستخوش تغییرات می‌شود اما باید نوعی تلفیق از وزانت در سبک‌های قدیمی با نوآوری ایجاد شود تا نسل جدید نیز گرایش بیشتری به این موضوع داشته باشند.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: امروز به هیچ وجه نمی‌توان در برابر نوآوری و به روزرسانی ایستادگی کرد. زمانی در گذشته‌های دور، بلندگو و میکروفون تازه به کشور وارد شده بود و برخی از علما بلندگو را به عنوان اینکه وسیله‌ای غربی است، تحریم کرده بودند؛ درحالیکه گذر رمان به نحوی رقم خورد که امروز از بلندگوها و میکروفون‌ها به اشکال مختلف و برای بهتر شدن و تقویت صدا و رساندن صدا به مردم استفاده می‌شود.      

طاهری بیان کرد: لذا نوآوری اصلا مقوله بدی نیست، البته برخی امروز متأسفانه به جای زحمت کشیدن و تلاش و کار علمی کردن، از سبک‌های بیگانگان استفاده می‌کنند که این مسئله در دستگاه اهل بیت(ع) اصلا پذیرفته شده و مورد قبول نیست.

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: مقوله مداحی و نوحه‌سرایی در دستگاه اهل بیت(ع) خود آمیخته از چند هنر بوده و باید صادر کننده هنر باشد نه وارد کننده آن؛ اما نیازمند آن است که شیوه ارائه نکات مذهبی و مداحی به مردم به صورت دائمی به روزرسانی شود تا اثرگذاری لازم در میان جامعه را داشته باشد. 

وی در ادامه اظهار کرد: نوجوانان و جوانانی که قصد دارند تا وارد این عرصه شوند، باید بدانند که ابتدا باید یک مداح کامل، جامع و زحمت کشیده را الگوی خود قرار دهند و سعی کنند تا بتوانند از محضر اساتید فن استفاده کنند تا به حداقل‌های لازم برای مداحی دست پیدا کنند. اگر این مسئله که از ضرورت‌های حوزه مداحی است، در دستور کار نوجوانان و جوانان قرار گیرد، پیشرفت خواهند کرد وگرنه هر روز شاهد هستیم که عده‌ای وارد این حیطه شده و دوباره از مسیر خارج می‌شوند و ماندگاری در آن‌ها نخواهد بود.

طاهری ضمن تأکید بر لزوم استفاده هرچه بیشتر جوانان از اساتید حوزه مداحی، تصریح کرد: ذامران اهل بیت(ع) اگر خود در بطن موضوع قرار گرفته و توجه ویژه به موضوع مداحی داشته باشند، تأثیر لازم را خواهد داشت. در روایات آمده است که «الْعالِمُ بِلا عَمَلٍ، کَالشَّجَرِ بِلا ثَمَرٍ؛ عالم بی عمل مانند درخت بی ثمر است».   

وی در پایان اظهار کرد: اگر مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با دقت و اخلاص لازم و توأم با معنویت به عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) ورود کند، قطعا تأثیرگذاری لازم را در میان جامعه داشته و باعث جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به مکتب اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) خواهد شد.  

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.