مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) معتقد است شرط اولیه اثرگذاری مداحی برای سیدالشهدا(ع) این است که مداح خود خاضع و باتقوا باشد.

مداح حسینی باید خاضع و باتقوا باشد/ چراغ محفل حسینی تا ابد روشن است

 در روزگاری که به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا حضور عزاداران و زائران و مجاوران در بارگاه منور رضوی کمرنگ‌تر شده اما محافل عزاداری بارگاه منور رضوی پابرجاست و با ظرفیتی محدودتر و با بهره‌گیری از رسانه ملی و فضای مجازی تلاش می‌شود تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان را از این برنامه‌ها مستفیض کند.

در این میان اما مداحان و پیرغلامان حسینی همچنان یک پای ثابت مجالس عزاداری هستند و نقش پررنگی در انتقال شور و شعور حسینی در این شرایط دارند و البته که نقش آنان پررنگ‌تر نیز شده است.

 قطعا پیرغلامان و ذاکران قدیمی اهل‌بیت(ع) تجربه‌های ارزشمندی برای انتقال به مداحان نسل جوان دارند؛ تجربه‌هایی که هر کدام می‌تواند مسیر را برای عرض ارادت مخلصانه و بندگی صحیح فراهم و مسیر سلوک را هموار کند.

حاج اکبر بازوبند یکی از این پیرغلامان قدیمی حسینی است که سالیان سال با نفس گرم خود مجالس و محافل سیدالشهدا(ع) را برای دلدادگانش رونق بخشیده و نقش بارزی در ترویج سیره حسینی داشته است.

وی در این زمینه می‌گوید: رکن اول برای مداحی سیدالشهدا(ع) این است که مداح اخلاص داشته باشد و باتقوا باشد؛ اینها دو بال مهم برای مداح هستند که اگر در هر کدام بگذارد آن یکی نیز جلو نمی‌رود.

بازوبند خاطرنشان می‌کند: نکته دوم این است که اشعاری که مداح برای شور دادن به محافل حسینی به ویژه در ایام شهادت سیدالشهدا(ع) انتخاب می‌کند باید با شان و منزلت آن حضرت همطراز باشد؛ اگر غیر از این باشد و اشعار خرافی و به دور از شان حضرت خوانده شود قطعا محفل نیز محفل گرمی نخواهد بود.

حاج اکبر بازوبند تصریح می‌کند: امروز برخی مداحان جوان از هر شعری برای مداحی استفاده می‌کنند تا مخاطب قطره اشکی بریزد و با مداحی همراه شود که این از اساس غلط و اشتباه است؛ مداح باید برای اشعار خود وزن قائل باشد و بداند برای چه شخصیت والامقامی قرار است مداحی کند.

وی ادامه می‌دهد: قدیم گاهی یک مداح یک مصراع یا یک بیت می‌خواند و کل مجلس با همان یک بیت شعر اشک می‌ریخت و مطلب را درک می‌کرد؛ بنابراین خیلی مهم است اشعاری که مداح انتخاب می‌کند دارای مغز باشد.

بازوبند عنوان می‌کند: یک زمان شما قرار است برای مدح و ثنای حسینی در بارگاه منور رضوی مداحی کنید؛ اینجاست که رسالت مداح سنگین‌تر است و در واقع وظیفه‌اش مضاعف می‌شود زیرا در بارگاه نور باید برای سلاله اهل بیت(ع) مداحی شود و قطعا مداح باید جوانب بیشتری را در نظر بگیرد.

وی بیان می‌کند: نوکری بااخلاص مهمترین صفتی است که مداح حسینی باید به آن متصف باشد؛ قدیم رسم بود که مداحان حتما قبل از مداحی وضو می‌گرفتند و البته این شرط واجب نیست بلکه از روی ادب کار مبادرت به آن می‌کردند و مداح جوان امروز نیز باید این الگوی پیرغلامان را مدنظر قرار دهد.

این پیرغلام حسینی معتقد است مداحی در حرم منور رضوی برای اهل بیت(ع) مثال زدنی و غیرقابل توصیف است و تصریح می‌کند: جبروت بارگاه حضرت رضا(ع) خواه ناخواه مداح را به اخلاص و خضوع وامی‌دارد و قطعا مداح زمانی که بااخلاص و خضوع با مسئله خطیر خود یعنی مداحی اهل بیت(ع) روبرو شود بر مخاطب نیز اثر بیشتری دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.