معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه معمولا بخش قابل توجهی از افزایش تولید در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد، اعلام کرد که در حال حاضر نیز این برنامه با افزایش ۲۷ الی ۲۸ درصدی در حال پیگیری است.

برنامه ریزی برای افزایش ۲۷ درصدی تولید خودرو/در حال رفع نگرانی برای تامین ارز خودروهای کارکرده هستیم

به گزارش قدس آنلاین احمد آقایی در رابطه با موضوع تولید خودروسازان از ابتدای سال جاری تاکنون و میزان پیش‌برد هدف تعیین شده برای افزایش تولید در سال جاری، اظهار کرد: برنامه تولید با افزایش پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است. در حال حاضر با افزایش حدوداً ۲۸-۲۷ درصدی دنبال می‌شود؛ اما همیشه در ابتدای سال و تا زمانیکه خودروسازان در مسیر Ramp Up (افزایش میزان تولید خود) بیفتند، معمولا بخش قابل توجه افزایش تولید به نیمه دوم سال می‌افتد.

وی افزود: اکنون هم خودروسازان تولید و برنامه افزایش را پیگیری می‌کنند. از این هفته هم خودروسازان به تعطیلات تابستانی رفته‌اند؛ بنابراین امیدوار هستیم که پس از این تعطیلات با قدرت بازگشته و فرآیند را دنبال کرده و موضوع افزایش تولید به سرعت ادامه پیدا کند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با موضوعی که اخیراً در رابطه با بازگشت مجدد خودروهای ناقص به پارکینگ‌های خودروسازان (پس از حدود دو سال از موفقیت در تولید خودروهای عبور مستقیم)، تصریح کرد: میزان این خودروهای ناقص بسیار کم بوده است. دو خودروساز بزرگ روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه تولید دارند؛ بنابراین تا فرآیند شماره‌گذاری و... انجام شود، تولید هفتگی آن‌ها به پارکینگ‌ها برسد تا ادامه‌ فرآیند خود را طی کند که شاید به عدد قابل ملاحظه (بطور مثال ۱۰ هزار دستگاه هم برسد) که کاملا هم این موضوع طبیعی است و تولید ۴ یا ۵ روز این خودروساز است.

آقایی خاطرنشان کرد: در خصوص اینکه خودروی ناقص تولید کنیم، در سال ۱۴۰۰ اعداد قابل توجهی وجود داشت اما از خرداد ماه ۱۴۰۱ و طی سال گذشته، تولید خودرو ناقص برچیده شد. چنانچه طی یکی دو ماه اخیر هم چنانچه اتفاق افتاده باشد، ممکن است برخی قطعات در شبکه تامین به دلایلی و به‌ویژه محدودیت‌ها و قطعی‌ها برق، با چالش‌هایی مواجه شده باشد که طی چند روز این قطعات در نهایت تامین و خودروها تکمیل می‌شوند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در چهار ماهه سال جاری حدوداً برابر کل سال گذشته خودرو وارد کشور شده است، از اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده پس از رفع نگرانی‌ها در خلال تدوین دستورالعمل اجرایی آن خبر داد.

 آقایی درباره موضوع واردات خودروهای کارکرده و اجرای آن و همچنین پیرامون اینکه از چه زمان می‌توان منتظر ورود نخستین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال باشیم، اظهار داشت: سیاست وزارت صمت برای رقابتی‌سازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی دو ساله گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به شدت به این سمت رفت که واردات خودروها را در دستور کار داشته باشد.

وی افزود: طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود که در بحث واردات خودرو در وهله‌ اول با خودروهای نو و سپس خودروهای کارکرده، آیین‌نامه‌های مربوطه تدوین و ابلاغ شود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در ادامه تاکید کرد: واردات خودروهای نو که طبق روال در حال انجام است و از ابتدای امسال تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهار ماهه تقریباً برابری می‌کند. از ابتدای سال بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و فرآیند تسریع می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه چندین سال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق می‌افتد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که سرعت خوبی گرفته است.

تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه

آقایی در مورد واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: واردات خودروهای کارکرده که دو هفته پیش ابلاغ شد، در حال تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه هستیم. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان استاندارد، محیط‌ زیست و بانک‌ مرکزی در حال اجراست تا بتوانیم در دستورالعمل اجرایی، نگرانی‌هایی که پیرامون تامین ارز، تامین قطعات، خدمات پس از فروش و باتوجه به اینکه خودروی دست دوم وارد کشور می‌شود و بحث تاییدیه‌های استاندارد مطرح است را رفع کنیم.

معاون خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که پس از تدوین این دستورالعمل، به سرعت واردات خودروها را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به برخی جوسازی‌هایی که برخی رسانه‌ها در خصوص توقف واردات خودروهای کارکرده در پی ابلاغ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که به صورت کلی، ابتدای سال توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف وزات صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکت‌های تولیدی، سهیمه ارز تخصیص می‌دهیم.

این مقام مسئول ادامه‌داد: با توجه به توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، این تخصیص ارز برای واردات خودروهای نو به صورت مستمر و هفتگی در حال انجام است و بر اساس آن هم ثبت سفارش‌ها اتنجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

آقایی افزود: در مورد ارز واردات خودروهای کارکرده هم، با توجه به اینکه مقرر شده است منشا ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تامین کننده ارز واردات باشند، اساسا بانک مرکزی نمی‌تواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی نیز به‌نوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیان‌ها یا برخی سواستفاده دلالان قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.