نسخه خطی «صحیفه سجادیه» موجود در گنجینه رضوی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال در دویست و دوازدهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی شد.

 رونمایی از نسخه خطی «صحیفه سجادیه» ۴۰۰ساله در کتابخانه حرم مطهر رضوی

این مراسم رونمایی، در آستانه شهادت امام سجاد (ع)، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران، کارشناسان و اهداکنندگان آثار این سازمان در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.
کتاب شریف صحیفه سجادیه، از ارزشمندترین کتاب‌های مسلمانان پس از قرآن و نهج‌البلاغه است که از امام سجاد (ع) به ما رسیده است، در این میان، ۵۲۰ نسخه خطی از صحیفه سجادیه و آثار وابسته به آن، در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
در این مراسم از نسخه شماره ۳۸۷۱۶، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه موجود در گنجینه رضوی، رونمایی شد، این نسخه صحیفه سجادیه توسط «دوست علی بن حسن علی» به خط نسخ ۹ سطری در سال ۱۰۰۸ هجری قمری کتابت و از سوی «کاظم مدیر شانه‌چی» در فروردین ۱۳۸۷ به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است.


 دلایل اهمیت صحیفه سجادیه در میان شیعیان
 محمد وفادار مرادی، کارشناس نسخ خطی نیز در این مراسم ضمن قرائت فرازی از صحیفه سجادیه اظهار کرد: امام سجاد (ع)، ۵۴ دعا را در صحیفه سجادیه برای همگان به یادگار گذاشتند که راهنمای خودشناسی و خودسازی ما شده است.
وی ادامه داد: این کتاب شریف علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های مختلف همچون ترکی، اردو، آلمانی و...، ترجمه شده است به‌طوری‌که این کتاب با حدود ۱۴ زبان، در دسترس همگان قرار دارد.
وفادار مرادی به بیان دلایل اهمیت و منزلت صحیفه سجادیه در میان شیعیان پرداخت و دراین‌خصوص گفت: کثرت استنساخ صحیفه سجادیه، نقل برخی از ادعیه این اثر ارزشمند در کتاب‌های تشیع و اهتمام بسیار بر ترجمه صحیفه سجادیه، از جمله این عوامل به شمار می‌آید.
این کارشناس نسخ خطی افزود: همچنین علما، ترجمه و شرح بسیاری بر صحیفه سجادیه نگاشتند که در این میان، بیشتر شروح به زبان عربی است.
وی تصریح کرد: از دیگر دلایل اهمیت صحیفه سجادیه در میان شیعیان می‌توان به شوق و اشتیاق خوشنویسان، تذهیب‌کاران و نگارگران اشاره کرد تا جایی که برخی از آنان نذر می‌کردند که این کتاب شریف را کتابت کنند. شواهد این شوق و نذر در آثار موجود در کتابخانه این آستان مقدس مشهود است.
وفادار مرادی از تعلق خاطر علما به صحیفه سجادیه، به‌عنوان دیگر دلیل این اهمیت نام برد و گفت: به برخی از این آثار ارزشمند دعاهایی توسط علما افزوده شده است، چنان‌که صحیفه سجادیه ثانیه، ثالثه، رابعه و...، وجود دارد.
سخنران این مراسم بیان کرد: همچنین بسیاری از واقفان و خیران از کاتبان می‌خواستند نسخه یا نسخه‌هایی از این کتاب شریف را در کنار قرآن و نهج‌البلاغه برای آنان کتابت کرده تا آن‌ها را به مضاجع شریف، مزارات و کتابخانه‌ها برای قرائت و ماندگاری، وقف یا اهدا کنند.
وی فراوانی منتخب‌نویسی ادعیه صحیفه سجادیه در دست‌نوشته‌های علما و اهل ذکر برای خودسازی خود را یکی دیگر از این دلایل دانست و افزود: همچنین به سنت میلادنویسی می‌توان اشاره کرد، چنان‌که برخی تاریخ تولد فرزندان خود و جملات استخاره‌ای در صفحات صحیفه سجادیه می‌نوشتند، این امر نیز منزلت این کتاب در میان خانواده‌ها را نشان می‌دهد.
این کارشناس نسخ خطی در پایان خاطرنشان کرد: در حال پژوهش و بررسی است تا اثری با محوریت کتاب‌شناسی جامعی بر تمامی نسخه‌های صحیفه سجادیه موجود در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، تدوین و منتشر شود.

 
 از آموزش سبک زندگی اسلامی تا احیای عاشورا
 همچنین در این مراسم رونمایی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار کرد: امام سجاد (ع)، قرآن را اصل خود قرار دادند، همچنین این امام بزرگوار، با دعا، سبک زندگی اصیل دینی اسلامی را آموزش دادند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی افزود: سوگواری برای واقعه عاشورا باهدف زنده نگه‌داشتن ارزش‌ها و شعائر عاشورایی انجام می‌شود، چنان‌که امام سجاد (ع) نیز واقعه عاشورا را احیا کردند.
لازم به ذکر است، هم زمان با برگزاری مراسم معرفی و رونمایی از این نسخه صحیفه سجادیه ۴۰۰ساله، از تابلوی خوشنویسی «حدیث سلسله الذهب» به خط کوفی که توسط ثنا صمدی، نوجوان هنرمند قزوینی به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شده است، رونمایی شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.