شهید عزیز حجت‌الاسلام کامیاب با شهادت خود حقیقتاً «کامیاب» و به فیض عظیم شهادت نائل شد.

شهید کامیاب حقیقتاً کامیاب شد

43سال پیش در چنین روزهایی و دقیق‌تر در هفتم مرداد ماه ۱۳۶۰ یکی از چهره‌های درخشان مردم مشهد در جریان انقلاب اسلامی که با رأی قاطع آن‌ها قرار بود در سنگر نمایندگی مجلس شورای اسلامی به ایفای نقش جدید در عرصه انقلاب بپردازد، به دست مزدورانی از جریان التقاط ترور شد تا نام و راه او برای مردم جاودانه بماند. شهید حجت‌الاسلام «سیدرضا کامیاب» از شاگردان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران پهلوی بود که در جریان مبارزات انقلابی مردم مشهد نقش مهمی ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌هایی را در عقیدتی سیاسی لشکر ۷۷خراسان، کمیته انقلاب اسلامی و شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی عهده‌دار شد. در تاریخ ۲مرداد ماه ۱۳۶۰ و در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم مشهد در مجلس برگزیده شد اما به فاصله پنج روز و در ظهر روز ۷ مرداد ماه در هنگامه مراجعت به منزل، در تقاطع خیابان راه‌آهن و خیابان خواجه‌ربیع مشهد و در خیابانی که بعداً شهید کامیاب نام گرفت، مورد اصابت گلوله اعضای گروهک فرقان قرار گرفت و به خیل شهدای ترور پیوست و در حرم مطهر رضوی و در جوار مرقد مطهر امام مهربانی‌ها به خاک سپرده شد.

اما در چهل و سومین سالگرد شهادت شهید کامیاب جمعی از مردم انقلابی و قدرشناس مشهد، در ایوان مقصوره حرم مطهر رضوی گرد هم آمدند تا به رسم ادب در تکریم نام و یاد شهدا، مجلس بزرگداشت این شهید را برپا کنند.

باید نام و یاد شهدا باقی بماند

در این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار با بیان اینکه شهید به مصداق آیه شریفه سوره آل‌عمران «فلا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» زنده است، خاطرنشان کرد: باید یاد، نام و خاطره شهید و روز شهادت شهید نیز در اذهان مردم باقی بماند، اگرچه ۴۳ سال از ترور ناجوانمردانه ایادی استکبار جهانی و شهادت این فرزند روحانی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما نام او همانند خود او که زنده است، برای مردم مشهد زنده و ماندگار است.

وی با بیان اینکه «شهادت» بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی مردم ایران است، افزود: شهدای روحانیت نیز بخشی از تاریخ مبارزه‌ها و مجاهدت‌های علمای شیعه هستند به خصوص در مورد شهدایی مانند شهید حجت‌الاسلام سیدرضا کامیاب که توسط جریان نفاق و التقاط به شهادت رسیدند، یادآوری جریان شهادت آن‌ها می‌تواند برای امروز جامعه ما مایه عبرت و تفکر باشد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار در ادامه به شهادت بیش از ۱۷هزار شهید انقلاب اسلامی توسط جریان ترور اشاره کرد و گفت: در جریان این ترورها، تروریست‌ها مورد حمایت همه‌جانبه استکبار جهانی بوده و هنوز هم مورد حمایت آن‌ها هستند.

شهید کامیاب حقیقتاً «کامیاب» شد

سخنران حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از خصوصیات شهید کامیاب خاطرنشان کرد: شهید عزیز حجت‌الاسلام کامیاب با شهادت خود حقیقتاً «کامیاب» و به فیض عظیم شهادت نائل شد. او طلبه‌ای فاضل و عالم بود که در عنفوان جوانی در محضر استاد مجاهد خود که امروز در جایگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی حضور دارند، تلمذ و شاگردی کرد و درس مجاهدت و خستگی‌ناپذیری آموخت و قدم در مسیر مبارزه گذاشت. در روزهایی که رژیم پهلوی مسلط بود و نام ساواک لرزه بر بدن‌ها می‌انداخت او نیز همراه دیگر انقلابیون آن زمان، علیه ظلم، ستم، استکبار و استبداد، شرافتمندانه مبارزه کرد و همه مشکلات و شکنجه‌ها را به جان خرید. او از جمله پیشگامان نهضت اسلامی مردم ایران بود.

وی افزود: این خاصیت روحانیت اصیل شیعه است که فلسفه وجودی آن، استمرار جریان ائمه معصومین(ع) است. جریانی که از مهم‌ترین وظایف آن، مبارزه با طاغوت است. همان گونه که قرآن کریم در سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدو الله و اجتنبوا الطاغوت»، وظیفه رسولان، پیامبران و برگزیدگان الهی در هر زمان، در کنار دعوت به توحید و عدالت و بندگی خدا، اجتناب و دوری از طاغوت بوده که هیچ گاه سازش با او، با بندگی خدا قابل جمع نیست.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار در ادامه گفت: قیام سیدالشهدا(ع) و واقعه کربلا در همین راستا بود و مبارزه در راه استقرار توحید، بندگی خدا و عدالت در جامعه، هدف روحانیت اصیل شیعه نیز بوده است. امری که امروز هم جامعه بشری به آن نیاز دارد.

وی از رهبر معظم انقلاب، شهید جوانمرد سید عبدالکریم‌ هاشمی‌نژاد و فقیه مجاهد و نستوه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به عنوان سه نام ماندگار در مبارزات انقلابی مردم ایران و مشهد نام برد و گفت: این بزرگواران و شاگردان آن‌ها از جمله شهید کامیاب نیز در راستای عمل به تکلیف الهی و دفاع از حق و عدل و مبارزه با ظلم و ستم به پا خاستند.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار تأکید کرد: آن‌ها حتی تصور هم نمی‌کردند که روزی در منصبی قرار بگیرند و آنچه انجام می‌دادند را عمل به وظیفه و تکلیف خود می‌دانستند. البته همان زمان هم افرادی بودند که در برابر ظلم و ستم، سکوت اختیار کردند.

سخنران حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به نامه امام سجاد(ع) به محمد بن شهاب زهری که از عالمان وابسته به دستگاه حاکمیت آن زمان بود اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) او را با تندی خطاب قرار دادند و فرمودند: تو فردای قیامت و در پیشگاه خداوند متعال در برابر نعمت‌هایی که خداوند به تو ارزانی کرده و در برابر حجت‌های الهی، چه پاسخی داری؟ تصور نکن که خداوند عذر و بهانه تو را می‌پذیرد. کمترین کاری که تو مرتکب شدی، ذین بود که با اجابت دعوت ظالم و لبخند رضایت به ظالم، وحشت ظلم این ظالم را به انس تبدیل کردی و این گناهی بزرگ است.

وی در ادامه افزود: مبارزه با جبهه استکبار و در مسیر تحقق حق و عدل، هزینه دارد و افرادی مانند شهید کامیاب، سختی‌ها را به جان خریدند و حقیقتاً «کامیاب» شدند. این انقلاب اسلامی، ساده و رایگان به دست ما نرسیده و خون‌های پاک فراوانی برای آن ریخته شده است. انقلاب اسلامی ما ثمره خون شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای خدمت و شهدای ترور بوده و وظیفه ماست که پاسدار این خون‌های پاک باشیم.

خبرنگار: لیلا لاریچه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.