رژیم صهیونیستی درمانده از جنگ در غزه تصمیم گرفته دامنه جنگ و درگیری را در تمام منطقه گسترش دهد تا این طریق بتواند از گردابی که غزه در آن فرو رفته اند خارج شود

خطای محاسباتی نتانیاهو و سقوط از چاله به چاه / ترور هنیه و موج حملات  علیه مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن چه معنایی دارد؟

ترور منجر به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ساعات ابتدایی روز گذشته در حالی رخ داد که پیش از آن و در پی حمله صهیونیست‌ها به ساختمانی در ضاحیه بیروت  که منجر به شهادت «فواد شکر» یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب الله شد، تنش‌ها در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی تا حدی تشدید شد که در اراضی اشغالی درب های پناهگاه‌ها برای ساکنان قلمرو صهیونیستی باز شد و همه منتظر واکنش حزب الله بودند.

اما نقطه آغاز دور جدید تنش‌ها در منطقه، برخورد یک راکت ضدهوایی رژیم صهیونیستی به «مجدل شمس» در منطقه جولان اشغالی سوریه  بود که منجر به کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن تعدادی دیگر  شد. نگاهی به حوادث رخ داده طی روزهای اخیر از جمله حمله سنگین به بندر الحدیده یمن، حمله به رزمندگان حشدالشعبی در عراق، حملات متعدد به سوریه که تحت حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی صورت گرفت نشان از رویکرد جدید از سوی رژیم صهیونیستی در قبال محور مقاومت می دهد.

در پی این اقدامات به نظر می رسد تلاویو عملیات چند مرحله ای دیگری را کلید زده است. رژیم صهیونیستی مستاصل و درمانده از جنگ در غزه و تقابل با محور مقاومت تصمیم گرفته دامنه جنگ و درگیری ها را در تمام منطقه گسترش دهد تا این طریق بتواند از گردابی که نتانیاهو و ارتش صهیونیستی در غزه در آن فرو رفته اند خارج شود؛ ماجراجویی که سفر اخیر نتانیاهو به واشنگتن بخش دیگری از برنامه ریزی او در این زمینه بوده و او تلاش میکند چشم انداز جنگ غزه را به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گره بزند چنانکه به نظر می رسد اجرایی کردن عملیات های ترور در خاک لبنان و ایران، آنهم بلافاصله پس از بازگشت نتانیاهو از آمریکا جز نشان دادن حمایت تمام قد واشنگتن از تلاویو برای خروج از گرداب غزه  معنای دیگری ندارد.

خطای محاسباتی نتانیاهو و سقوط از چاله به چاه / ترور هنیه و موج حملات  علیه مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن چه معنایی دارد؟

رخدادهای اخیر با هم مرتبط هستند؟

رامین مهمان پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران در گفتگو با قدس در باره مرتبط بودن سلسله اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر گفت: برای ارزیابی اینکه اقدامات تروریستی صورت گرفته اخیر، یک مجموعه اقدامات هماهنگ شده است یا خیر بهتر مروری بر شرایط داشته باشیم. بعد از شروع عملیات توفان‌الاقصی، اسرائیل دچار خسارت‌های جدی حیثیتی در درگیری با یک گروه مقاومت مردمی در حد و اندازه‌ای بسیار کوچکتر از یک ارتش مجهز شد و بعد از آن نیز نتوانست در طی حدود 10 ماه به اهدافی که ادعا کرده بود، برسد.

مهمان پرست با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نتانیاهو و رژیم جنایتکار اسرائیل بسیار بحرانی شده است تصریح کرد: آن‌ها از طرفی برای رهایی از این وضعیت، به دنبال افزایش درگیری‌ها در منطقه و کشیدن پای ایران و آمریکا به این درگیری‌ها بودند تا شاید در سایه یک جنگ خانمان‌سوز در منطقه، بتوانند به تقویت خود پرداخته و از این مهلکه رهایی یابند اما اقدامات آقای نتانیاهو به نتیجه نرسید و ایران در نتیجه هوشیاری موجود در حاکمیت کشور، از ورود به یک درگیری جلوگیری کرد. اهداف ایران ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه و تقویت جبهه مقاومت در مقابله با یک رژیم تروریستی اشغالگر است.

اهداف تلاویو از دست زدن به ترورهای دیوانه وار

دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه وضعیت دولت اسرائیل و شخص آقای نتانیاهو بسیار بغرنج شده و برای تغییر این شرایط، آخرین دست و پاها را می‌زند اظهار داشت: یادمان نرود همیشه اولین راهبرد اسرائیلی‌ها در این خصوص این بوده که حتما درگیری‌ها در خارج از سرزمین‌های اشغالی صورت پذیرد. راهبرد دوم عملیات کوتاه‌مدت و مدیریت آن طی چند روز و سومین راهبرد دفاع از گنبد آهنین و ایجاد امنیت کامل برای کسانی است که در سرزمین‌های اشغالی هستند. در حال حاضر طی 10 ماه گذشته همه این راهبردهای اسرائیل شکست خورده است.

وی با بیان اینکه در شرایطی کنونی غزه برای اسرائیل تبدیل به یک باتلاق شده است تصریح کرد: در شرایط کنونی دو موضوع اسرائیلی‌ها را دیوانه‌تر کرده و تا مرز جنون پیش برده است. از یک سو، آن‌ها امیدوار بودند در انتخابات پیشروی آمریکا، ترامپ در رقابت با بایدن پیروز شود؛ یعنی فردی که معتقدند اهداف اسرائیل را بهتر دنبال می‌کند. اما با مطرح شدن نام خانم کامالا هریس به عنوان کاندیدای جدی دموکرات‌ها، شاهد افزایش شانس وی برای تصدی صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم. این موضوع اسرائیل و نتانیاهو را نگران کرده است.

مهمان پرست افزود: از طرف دیگر بعد شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، تصور اسرائیلی‌ها این بود که در ایران به عنوان رهبر و برادر بزرگتر محور مقاومت یک بهم ریختگی سیاسی ایجاد شده و آن‌ها می‌توانند از این شرایط در جهت منافع خود بهره‌برداری کنند. اما با درایت مقام معظم رهبری در این خصوص، ظرف دو ماه دولت جدید با افزایش مشارکت‌های مردمی علی‌رقم پیش‌بینی غرب و اسرائیلی‌ها مستقر شد و آن‌ها ناامید شدند. دولتی روی کار آمد که بر مبنای وفاق ملی در حال اعلام برنامه بوده و بر انسجام داخلی تاکید دارد و نسبت به جبهه مقاومت نیز اعلام موضع کرده است.

ترور هنیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

وی با اشاره به ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس  تاکید کرد: حالا اسرائیلی‌ها تنها راه را این می‌دانند که دست به اقدامات دیوانه‌وار بزنند و اقدامات صورت گرفته در لبنان و زینبیه و همچنین ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، نشان دهنده همین هیجانات و اقدامات نسنجیده‌ای آن‌ها است. اسرائیلی‌ها انتظار دارند تا مجددا بتوانند درگیری‌هایی در منطقه از جمله ایران به وجود بیاورند و تنها راه نجات خود را در سایه گسترش جنگ پیش‌بینی می‌کنند. پس به نظر می‌رسد این اقدامات کاملا هماهنگ شده بوده و در جاهای مختلف با حمایت کشورهای غربی در حال انجام است. هر چند آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در جریان عملیات ترور شهید هنیه نبودیم و مسئولیتی را نپذیرفتند، اما هماهنگ بودن این اقدامات کاملا مشخص است. این اقدامات نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به شدت مستهلک شده‌اند و فکر می‌کنند باید به هر اقدامی که فضا را تغییر دهد، دست بزنند. هر چه این اقدامات بیشتر به سمت افزایش جنایت‌ها و گستاخی‌ها هدایت ‌شود، به این معنی است که رژیم اسرائیل بیشتر به سمت سقوط حرکت می‌کند و امیدواریم این حرکات دیوانه‌وار، خودزنی‌ها و اقدامات انتحاری آن‌ها، منجر به نابودی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل شود.

خطای محاسباتی نتانیاهو و سقوط از چاله به چاه / ترور هنیه و موج حملات  علیه مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن چه معنایی دارد؟

خطای راهبردی صهیونیست ها

محمد علی صمدی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین نیز در گفتگو با قدس، درباره خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هینه، گفت: طی ماه های گذشته اتاق تعیین راهبردهای بالادستی رژیم صهیونیستی مدام در تببین  اهداف خود با خطای محاسباتی مواجه بوده است. نخستین خطای راهبردی این مجموعه در ابتدای سال جاری در هدف قرار دادن مقر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود، ترور هنیه نیز در ادامه این مسیر است.

وی تصریح کرد: رئیس دفتر سیاسی حماس تنها گزینه ای در فلسطین بود که می توانست جنگ را به سمت توافق و گفتگوی سازنده با رژیم صهیوینستی پیش ببرد، ترور وی بزرگترین خطای راهبردی و استراتژیک اسرائیل در طی یک دهه اخیر بوده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است امروز جنگ در غزه به نقطه اوج خود رسیده است و رژیم صهیونیستی به شدت در عرصه داخلی از سوی شهرک نشینان یهودی تحت فشار  قرار گرفته است و برای اینکه بتواند خود را از باتلاق غزه نجات دهد تمام گزینه های خود را برای پاسخ به تنش های داخلی و فرار از انتقادات بین المللی  از خود واکنش نشان دهد.

او اظهار داشت: رژیم صهیونیستی امروز بازنده اصلی میدان و سیاست در برابر محور مقاومت است بطوریکه در همان شش ماه اول جنگ شکست اسرائیل مشهود بود چراکه تل آویو نتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه برسد.

مقاومت یک تفکر غیر قابل حذف است

صمدی تشریح کرد: به نظر سران رژیم صهیونیستی تصور می کنند ترور رئیس دفتر حماس، برای  آنها می تواند آورده و امتیازی در داخل برای فرار از شکست در عرصه میدان باشد. به عبارت دیگر امروز وضعیت نظامی اسرائیل وخیم و از هم پاشیده است و تنها گزینه ای که می تواند برای مدتی به این رژیم تنفس مصنوعی دهد نابود کردن اهداف در دسترس و ترور فرماندهان مقاومت از جمله فواد شکر یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه است.

این تحلیگر مسائل فلسطین در ادامه بیان داشت: رژیم صهیونیستی با هدف نابود کردن محور مقاومت به دنبال ترور شخصیت های تأثیر گذار است اما مقاومت قائل به اشخاص نمی باشد بلکه تفکر راهبردی و استراتژیک در عرصه میدانی تعریف شده است و این عامل موفقیعت مقاومت در برابر اسرائیل است. اسرائیل برای پیروز شدن در جنگ غزه باید حماس را نابود کند و این کار به اذعان خودشان غیر ممکن است.

صمدی درباره دیدگاه نخست وزیر اسرائیل در باره جنگ غزه، گفت: شهادت  نزدیک به چهل هزار زن و کودک فلسطینی در غزه، برگ برنده برای اسرائیل محسوب نمی شود بلکه نتاتنیاهو از خون شهدای غزه قصد دارد عمر سیاسی خود را در سرزمین های اشغالی افزایش دهد. این در حالی است که اهداف اعلام شده تل آویو در ده ماه از نبرد طوفان الاقصی محقق نشده اما تنها عامل سروپا نگه داشتند کابینه ائتلافی نتانیاهو ترورهای ناجوانمردانه ای است که در طی چهار ماه گذشته برای فرار از فروپاشی انجام داده است.

 وی در پایان اظهار کرد: باید در برابر شهادت اسماعیل هنیه و فواد شکر، رژیم صهیونیستی پاسخ قاطعانه ای دریافت کند در غیر اینصورت این رژیم رفتارهایی به مراتب دردناک تر در جبهه مقاومت انجام خواهد داد. امروز در جنگ نامتقارن رژیم صهیونیستی با محور مقاومت، حماس زنده و پایدار است و در عرصه میدانی فرماندهان میدانی شامل یحی السنوار و محمد ضیف هستند که تعیین کنند زمین نبرد می باشند واین باعث شکست راهبردی اسرائیل در غزه شده است.

خبرنگار: موسوی - حسینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.