کارشناس انرژی: مهمترین تأثیر طرح بنزین سرانه توانایی آن در منظم کردن صادرات بنزین و حذف کامل قاچاق سوخت است. قیمت بنزین بر اساس قیمت بازار و نزدیک به قیمت بازار آزاد خواهد بود که به طور مستقیم بر الگوی مصرف شخصی مردم تأثیر خواهد گذاشت.

بنزین سرانه راهکار رفع کمبود بنزین و قاچاق سوخت ایران

سهیل محمودیان کارشناس انرژی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در بیان شخص رئیس جمهور دولت چهاردهم در مناظرات انتخاباتی و رویکرد مربوط به بنزین به نفر ایشان گفت: ایران سال هاست به دلیل سرکوب قیمتی بنزین با مشکل ناترازی بنزین به صورت هر چند سال یکبار مواجه می شود و به اشتباه سازوکار اصلاح قیمت سرکوب شده را به قیمت سرکوب شده جدیدی طی کرده است که تنها مسیر تورمی را در پیش کشور قرار داده است و معضل قاچاق بنزین نیز همیشگی بوده است. در همین رابطه برای حل این معضل، باید دولت جدید شیوه‌ای متفاوت را در پیش گیرد که شخص آقای پزشکیان در تبیین رویکرد خود برای بنزین، به مسئله بنزین به نفر اشاره کرد و به دنبال اجرای آن نیز است که افراد برای مصرف بهینه و درون الگوی خود بنزین یارانه ای را دریافت خواهد کرد ولی برای مصارف خارج از الگوی بهینه و سهمیه بنزین به نفر، باید قیمت بازاری و نزدیک به واقعی بنزین را از افراد دارای سهمیه مازاد خریداری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام فعلی اعطای سهمیه بنزین به خودروها و سرکوب قیمت بنزین بدون توجه به مصرف، افزایش چشمگیر مصرف بنزین و رونق خودروهای شخصی و تک سرنشین را در پی داشته است. برای رفع این مسائل، تغییر اساسی در رویکرد تخصیص سهمیه بنزین ضروری است. راه حل در اعطای سهمیه بنزین به مردم است نه خودروها که می تواند به عنوان راه حل اصلی برای عدم تعادل بنزین در ایران باشد.

محمودیان کارشناس انرژی در رابطه با مزیت‌های طرح بنزین به نفر گفت: راه حل پیشنهادی شامل تخصیص یارانه بنزین به طور مستقیم به افراد است و هر فرد سهمیه ثابتی از بنزین یارانه ای دریافت می کند که برای نیازهای ضروری او کافی است. هر گونه مصرف فراتر از این سهمیه و الگوی مصرف بهینه از افراد دارای سهمیه مازاد و استفاده نشده به قیمت بازار خریداری می شود. این سیستم بنزین سرانه چندین مزیت کلیدی دارد که اولین آن توزیع عادلانه یارانه بنزین است. با اعطای یارانه به مردم به جای خودرو، مزایا به طور مساوی توزیع می شود و اطمینان حاصل می شود که کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند سهم عادلانه خود را دریافت می کنند.

وی با اشاره به تشویق مردم در جهت مصرف بهینه بنزین با طرح بنزین به نفر گفت: این سیستم مردم را به استفاده بهینه از بنزین تشویق می کند و مصرف بی رویه را کاهش می دهد. افراد با مصرف بالا تشویق می شوند تا از سهمیه محدود بنزین یارانه ای خود به طور موثر استفاده کنند و از مسیرهای غیرضروری سفر با خودرو یا استفاده از خودروی تک سرنشین خودداری کنند. همچنین مکانیسم قیمت جدید برای مصرف غیربهینه، به ویژه برای مصرف کنندگان پرتیراژ با خودروهای متعدد، بسیار موثر خواهد بود. در مدل سرانه بنزین، این افراد با عواقب مصرف بیش از حد خود مواجه خواهند شد و انگیزه برای پرهیز از مصرف بی مورد خواهند داشت.

وی در مورد مهم‌ترین تاثیر طرح بنزین سرانه یا همان بنزین به نفر گفت:  مهمترین تأثیر طرح بنزین سرانه یا بنزین به نفر، توانایی آن در منظم کردن صادرات بنزین و حذف کامل قاچاق سوخت است. قیمت بنزین بر اساس قیمت بازار و نزدیک به قیمت بازار آزاد خواهد بود که به طور مستقیم بر الگوی مصرف شخصی مردم تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، قیمت سوخت در صنعت حمل و نقل بر اساس پیمایش و استفاده از سوخت جایگزین مانند CNG خواهد بود. سهمیه CNG بر اساس پیمایش به تمام خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل که به GPS متصل هستند و به طور خودکار پیمایش را محاسبه می کند، اختصاص می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.