کارشناس و پژوهشگر قرآنی گفت: نسخه شفابخش قرآن برای تحقق جامعه آرمانی و استقرار حکومت دینی بر روی زمین، تعادل قدرت و معنویت است.

رحیم‌پور ازغدی در حرم مطهر رضوی: مبارزه با ظالمان و دفاع از حق هزینه دارد

استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در محل دارالتفسیر حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین رابطه قدرت و معنویت پرداخت و بیان کرد: در آیاتی از قرآن کریم به ارتباط تنگاتنگ بین معنویت و قدرت در جامعه اشاره شده است.
 وی افزود: قرآن کریم تفکرات انحرافی که یا قدرت را بر معنویت مقدم می‌شمارد و یا از هرگونه دخالت در امور دنیوی و سیاسی منع می‌کند را رد کرده و بر تعادل بین این دو تأکید دارد.
وی تصریح کرد: طبق آموزه‌های دینی، قدرت بدون معنویت به فساد می‌انجامد و معنویت بدون قدرت نیز آسیب‌پذیر و ناکارآمد خواهد بود و تلفیق این دو جامعه آرمانی و دینی را محقق می‌کند.
این پژوهشگر قرآنی افزود: بدون قدرت، معنویت در خطر است و حکومت بدون استفاده از قدرت نیز نمی‌تواند در مسیر اجرای عدالت پیش برود.
وی اظهار کرد: تقوا و عدالت را نباید از هم جدا کرد و طبق آیات قرآن کریم، عدالت نزدیک‌ترین راه برای تحقق تقوا است. هدف نهایی از آفرینش انسان تقوا بوده و عدالت نیز، وسیله‌ای برای رسیدن به تقوا است.
 این مفسر قرآنی ابراز کرد: قرآن کریم بر اهمیت ولایت و رهبری صالحین در جامعه تأکید کرده و آن را مهم‌ترین رکن دین اسلام دانسته است. پیروان دین مبین اسلام باید همواره به دنبال ایجاد تعادل بین معنویت و قدرت باشند و از قدرت خود برای ایجاد جامعه‌ای عادلانه و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، استفاده کنند.
وی با اشاره به آیه ۲۵۱ سوره مبارکه بقره «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ...» اظهار کرد: طبق این آیه از آیات قرآن کریم همیشه باید افرادی باشند که با ظالمان مبارزه کنند و در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها بایستند در غیر این صورت، فساد و بی‌عدالتی همه کره زمین را فرا خواهد گرفت.
این کارشناس قرآنی بیان کرد: مبارزه با ظالمان و دفاع از حق هزینه دارد و برای رسیدن به این هدف، باید گاهی از جان و مال خود گذشت، مانند امام حسین (ع) که در این راه همه هستی خود را فدا کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.