تحقق تمرکز ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر ابرقدرت در صنعت مواد شیمیایی در گرو نگاه راهبردی و هدایت صحیح مشوق‌ها و پیگیری مجدانه وزیر نفت دولت چهاردهم است.

یکی از مهم ترین چالش ها برای ایران تحریم های بین المللی است که صادرات نفت خام این کشور را هدف قرار داده است. مسیر تکمیل زنجیره ارزش نفت یکی از بهترین مسیرها برای ایران در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و تبدیل شدن به قطب تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی است به نحوی که نه تنها نفت استخراجی خودمان را بتوانیم به فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم تبدیل کنیم، بلکه بتوانیم در بلندمدت خریدار نفت شویم و به قطب بزرگی در پالایش نفت خام تبدیل شویم و به یک قدرت بلامنازع در بازار مواد سوختی و شیمیایی تبدیل گردیم.

مسیری پر از سود نیز در این میان در انتظار ایران است. نفت خامی که نهایتا هر بشکه آن 10 دلار هزینه استخراج دارد؛ با تکیه بر توسعه ظرفیت پالایشی و پتروپالایشگاهی، علاوه بر اشتغال‌زایی جوانان ایرانی، زمینه‌ساز توسعه درآمدهای ارزی ایران بسیار بیشتر از خام‌فروشی نفت خام یا همان صادرات نفت خام ایران خواهد شد.

در این مسیر، تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی در مسیر پتروپالایشگاه‌ها نیز ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به تبدیل نفت خام به مواد سوختی در فرآیند پالایشگاهی دارد و همین مسیر توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی که از اواسط دهه نود شمسی ایران دنبال شده است و قوانین خوبی نیز در این زمینه به تصویب رسیده است که حمایت جدی از مسیر توسعه سرمایه‌گذاری غیردولتی در جهت توسعه ساخت پتروپالایشگاه‌ها به دنبال داشته است.

در همین راستا نیز ایران با تمرکز بر توسعه پتروپالایشگاه ها می تواند تاثیر این تحریم ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فرآورده های پتروپالایشی یا همان مواد شیمیایی علاوه بر بازار رو به رشدی که دارند، بهترین مسیر برای آینده تبدیل نفت خام هستند و راه حل جایگزین بسیار مهمی برای ایران جایگزین مسیر خام‌فروشی نفت خام فراهم می کنند. این استراتژی آسیب پذیری کشور را در برابر تحریم ها کاهش می دهد و تاب آوری آن را در برابر فشارهای بین المللی افزایش می دهد.

تحقق تمرکز ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر ابرقدرت در صنعت مواد شیمیایی در گرو نگاه راهبردی و هدایت صحیح مشوق‌ها و پیگیری مجدانه وزیر نفت دولت چهاردهم است. ضروری است که دولت چهاردهم ایران نقشه راه روشن و جامعی را برای توسعه بخش پتروپالایشگاهی به عنوان محوری‌ترین برنامه خود ارائه کند.

این رویکرد راهبردی شامل تعیین اهداف واقع بینانه، شناسایی پروژه های اولویت دار و تخصیص کامل منابع ارزی مرتبط با مصوبه تهاتر نفت خام کشور با تجهیزات موردنیاز فرآیندهای پتروپالایشگاهی را تامین کند و تخصیص مجوز تنفس خوراک نفت خام رایگان برای سال اول نیز از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر نفت پیشنهادی باید باشد تا پتروپالایشگاه به عنوان افق اصلی پیش‌روی دولت جدید برای همه مردم و سرمایه‌گذاران تلقی گردد و بسیج منابع به این سمت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.