مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا اعلام کرده ۱۵ کشور آفریقایی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۴۵۱ مورد مرگ ناشی از mpox (آبله میمونی) را گزارش کرده‌اند.

شیوع آبله میمونی در آفریقا ۱۶۰ درصد افزایش یافت

به گزارش الجزیره، این مرکز در آخرین گزارش وضعیت mpox قاره‌ای خود اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ در مجموع ۳۷۵۸۳ مورد ابتلا به mpox و ۱۴۵۱ مورد مرگ ناشی از این بیماری از ۱۵ کشور عضو اتحادیه آفریقا گزارش شده است.

بر اساس گزارش آژانس مراقبت‌های بهداشتی تخصصی اتحادیه اروپا، از ابتدای امسال تا ۲۸ ژوئیه، در مجموع ۱۴۲۵۰ مورد ابتلاء به mpox و ۴۵۶ مورد مرگ ناشی از آن از ۱۰ کشور آفریقایی گزارش شده است.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید mpox و مرگ و میر گزارش شده تا کنون در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۶۰ درصد و ۱۹ درصد افزایش داشته است.

۱۰ کشور آفریقایی که در سال جاری موارد ابتلا به mpox را گزارش کرده اند عبارتند از بروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، غنا، لیبریا، نیجریه، رواندا و آفریقای جنوبی.

جمهوری دموکراتیک کنگو حدود ۹۶.۳ درصد از کل موارد و ۹۷ درصد از کل مرگ و میرهای گزارش شده در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

Mpox، که به عنوان آبله میمون شناخته می‌شود، برای نخستین بار در میمون‌های آزمایشگاهی در سال ۱۹۵۸ شناسایی شد، و فرض بر این است که از حیوانات وحشی مانند جوندگان به انسان یا از انسان به انسان منتقل می‌شود. این یک بیماری ویروسی نادر است که معمولاً از طریق مایعات بدن، قطرات تنفسی و سایر مواد آلوده منتقل می‌شود. عفونت معمولاً منجر به تب، بثورات و تورم غدد لنفاوی می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.