یکی از چالش‌های دوران نوجوانی، نارضایتی از خود و احساس ناراحتی و پوچی است؛ با وجود اینکه به نظر می‌رسد نوجوانان در این سن باید حس نشاط بیشتری داشته باشند اما نوسانات هورمونی آنها موجب می‌شود در این مرحله از زندگی، احساسات منفی پررنگ‌تر شوند.

از نوجوانان در برابر خودنارضایتی حفاظت کنید! / چطور حس شادی را در فرزند خود نهادینه کنیم؟

خودنارضایتی نوجوانان در شرایط مختلف حتی در خانواده‌هایی که مراقبت و توجه زیادی بر فرزندانشان دارند هم رایج است؛ بنابراین نمی‌توان تنها دلیل بروز احساسات منفی در کودکان را رفتار نامناسب خانواده‌ها دانست بلکه مهم‌ترین علت این مسئله، نوسانات هورمونی است که نوجوانان را برای کنترل احساساتشان تحت فشار قرار می‌دهند.

علاوه بر تغییرات هورمونی، اضطراب افراد هم یکی دیگر از موارد شایان ذکر است که به صورت طبیعی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان به استرس لقب قاتل شادی داده‌اند و معتقدند معمولا با افزایش فشارهای کاری و برنامه‌ریزی‌های فشرده، میزان ترشح محرک‌های شادی کاهش پیدا می‌کند.

اما مسئله قابل بحث در این مطلب، شرح وظیفه والدین است تا بتوانندحس شادی بیشتری را در دوران نوجوانی به آنها تزریق کنند.

گاهی والدین در مسیر تربیت و تعلیم دادن نوجوانشان به بن بست می‌رسند و از اینکه دیگر نمی‌توانند با بهانه‌های کوچک به فرزندشان حس مثبت هدیه دهند، احساس ناامیدی می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، توصیه می‌شود با ادامه این مطلب همراه شوید.

در سال‌های اخیر با ورود فضای مجازی به بطن زندگی افراد و استفاده مداوم نوجوانان از این بستر، میانگین جهانی شادی در دوره نوجوانی کاهش چشمگیری داشته است که می‌توان این اتفاق را یکی از مهم‌ترین بروز حس ناامیدی و نارضایتی نوجوانان از خود دانست.

درست است که نمی‌توان شادی را به عنوان اصلی‌ترین هدف زندگی دانست اما این مسئله ضروری است که به نوجوانان بیاموزیم که احساس شادی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که باید دنبال آن باشند و ریشه آن را در وجود خود بکارند.

طبیعی است که واکنش یک نوجوان در برابر نمره پایین در دروس مدرسه‌اش بیشتر از چند سال قبل آزاردهنده باشد و شاید فرد را به جایی برساند که احساس ناکافی بودن کند، این دقیقا همان نتیجه تغییرات هورمونی و درونی است که می‌تواند دردسرساز شود.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاری که والدین در این زمینه باید انجام دهند، درونی کردن احساس شادی در فرزندشان است. با این کار، نوجوان می‌آموزد که زندگی هیچ‌گاه تماما بر وفق مراد او پیش نمی‌رود اما می‌تواند در هر حالتی، با توجه به شادی درونیش، احساس ارزشمندی داشته باشد. در ادامه به ۵ مورد آموزشی را در این رابطه یادآور می‌شویم.

هر چه پیش آید خوش آید

به یاد داشته باشید که این مسئله هم مانند بسیاری از مسائل تربیتی دیگر، نیازمند اصلاح‌ رفتاری شما به عنوان والدین است. تمرین کنید تا برای اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی خود شکرگزار باشید و دربرابر آنها جبهه نگیرید. ملایمت شما در مقابل اتفاقات روزمره بسیار مهم است تا فرزندتان هم در سن نوجوانی بتواند بار نارضایتی را کمی از دوش خودش بردارد و بیشتر بر داشته‌هایش تمرکز کند.

مقایسه ممنوع!

مقایسه قاتل شادی است! خصوصا اگر در دوره نوجوانی اتفاق بیفتد. مقایسه کردن در زمان‌های قدیم شاید تنها میان کودکان اقوام و همسایه‌ها اتفاق می‌افتاد اما در سال‌های اخیر و ورود فضای مجازی به زندگی نوجوانان، این مقایسه در سطوح جهانی رخ می‌دهند و خانواده‌ها باید میزان توجه و مراقبت خود را در این زمینه بالاتر ببرند. برای جلوگیری از این مقایسه مخرب و خطرناک، خانواده‌ها باید مشوق فرزندان باشند و فعالیت‌های مفید و روزانه او را تحسین کنند.

دوست خوب تمام ماجراست!

نوجوانان معمولا تعاریف متفاوتی را نسبت به ارتباطات سالم دارند. برای داشتن یک ارتباط خوب و سالم ضروری است که ۲ عنصر مدنظر والدین قرار بگیرد. اولین مورد، ارتباط حقیقی و دور از فضای مجازی است. امروزه با قدرت گرفتن فضاهای غیرواقعی، ارتباطات این چنینی‌ هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که به وفور دیده می‌شود نوجوانان یک بازی آنلاین نصب می‌کنند و با هر دور بازی، با تعداد بسیاری از افراد در همان بستر آشنا می‌شوند. این ارتباطات خارج از فضای حقیقی، درنهایت به انزوای فرد منجر می‌شود. نکته دوم هم مربوط به شرایط رابطه است که باید با قوانین و مقررات خانواده همخوانی و تناسب داشته باشد.

بیشتر از حد توان توقع نداشته باشید

کمال‌گرایی یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند در هر شرایطی، خصوصا دوران نوجوانی دردساز شود و حتی فرد را از مسیر موفقیتش خارج کند. والدین در راستای جلوگیری از این زمینه باید فرزندانشان را در همان سطحی که هستند بپذیرند و توقعات بیش از حد نداشته باشند. نوجوانان به واسطه سنشان در معرض احساساتی همچون نارضایتی از خود، اطرافیان و شرایط موجود قرار دارند؛ به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود تا با توقعات بیشتر از ظرفیت، این احساسات منفی را تشدید نکنند.

منبع: Raising teens today

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.