رئیس دانش پژوهان جوان گفت: امسال تعداد شرکت کنندگان مرحله اول المپیاد جهانی ۳۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۳۶ هزار نفری شرکت کنندگان مرحله اول المپیاد جهانی

سید رضا حسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان درباره کاهش تعداد شرکت کنندگان المپیادهای علمی اظهار داشت: دانش آموزانی که برای المپیادجهانی  آماده می‌شوند، از پایه هشتم و نهم  مطالعه در این خصوص را آغاز می‌کنند، به عنوان مثال دانش آموزی که در المپیاد ریاضی شرکت می‌کند، از پایه هشتم درگیر مطالعات المپیاد بوده است.

وی ادامه داد: چالشی که در این میان پیش می‌آید، این دانش آموزان مدال خود را اواخر پایه یازدهم و اوایل پایه دوازدهم دریافت می‌کنند. دانش آموزی که در پایه یازدهم و دوازدهم درگیر مطالعه المپیاد است و نمی‌داند که آیا مدال دریافت می‌کند و تسهیلات ویژه به او تعلق می‌گیرد یانه؟ احتمال دارد که دیگر ریسک نکنند و به آزمون ورودی دانشگاه بیشتر توجه کنند.

رئیس دانش پژوهان جوان بیان کرد: امکان دارد که برخی از دانش آموزان این ریسک را نپذیرند و در المپیاد دخیل نشوند و نتایج المپیادهای جهانی ما در سال آینده تحت تاثیر قرار دهد. امسال تعداد شرکت کنندگان مرحله اول المپیاد جهانی ۳۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است و اگر مانند گذشته  به جلو حرکت می‌کردیم، تعداد شرکت کنندگان مرحله اول به ۱۱۲ هزار تا  ۱۲۰ هزار نفر می‌رسید.  

حسینی افزود: در این راستا دانش آموزان نخبه باشگاه دانش پژوهان جوان طرحی با عنوان ساماندهی المپیادهای علمی را آماده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرد و در این خصوص وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور حمایت کردند.  

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان درباره جزئیات طرح ساماندهی المپیادهای علمی  خاطر نشان کرد: در این طرح دو بند مهم وجود داشت که یکی از این دو بند بچه‌های المپیادی تراز معدل پایه دوازدهم جایگزین معدل دهم و یازدهم دانش آموز شود، زیرا که در پایه دهم و یازدهم برای المپیاد آماده و برای ایران افتخار آفرینی کنند و پایه دوازدهم را همانند همه دانش آموزان بگذرانند. دومین بند هم مبنی بر المپیادهایی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی نبوده، تصویب شود.  

حسینی افزود: در این طرح به علوم پایه توجه شده است و به عنوان مثال دانش آموز نخبه‌ای که در المپیاد فیزیک مدال دریافت می‌کند، با ورود به دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با دانشجویان ورودی دیگر متفاوت بوده و بالاتر هستند و بسیاری از دروس دانشگاهی را مطالعه کرده و همین دلیل این  دانش آموزان از  رشته علوم پایه معاف کنید.  

وی عنوان کرد:  مورد دیگر این است که دانش آموزانی که به المپیاد جهانی اعزام می‌شوند و از کنکور معاف می‌شوند، معدل آزمون نهایی پایه دوازدهم برایشان اثری ندارد.

منبع: خبرگزاری برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.