مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند از تولید ۴۴ درصد بنزین و تمامی نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه شازند با استاندارد یورو ۵ خبر داد.

۴۴ درصد بنزین و ۱۰۰ درصد نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه شازند یورو ۵ شد

مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند گفت: هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در این واحد توسعه‌یافته پالایشی تولید می‌شود که حدود ۶.۵ میلیون لیتر (معادل ۴۴ درصد) و کل ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی آن دارای استاندارد یورو ۵ است.

وی این اقدام را گامی مهم در مسیر توسعه شاخص‌های زیست محیطی این واحد پالایشی خواند و افزود: ارتقای شاخص‌های کیفی محصولات اصلی پالایشگاه شازند، تنها با اجرای تغییرات در فرآیندهای پالایشی حاصل شده است.

وی با تأکید بر توجه به ارتقای پارامترهای زیست‌محیطی تولید فرآورده در پالایشگاه شازند به‌عنوان نخستین اولویت گفت: افزون بر اجرای طرح تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ و طرح تولید گازوئیل یورو ۵، این پالایشگاه دو طرح مهم احداث واحد تولید کک سوزنی و همچنین پروژه بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمش معکوس را در دست اجرا دارد که لازمه اجرای واحد تولید کک سوزنی، دریافت تمامی مجوزهای زیست‌محیطی موردنیاز طرح است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت شازند تأکید کرد: طرح کک سوزنی مشتمل بر ۵ واحد اصلی است که ۴ واحد آن با تکنولوژی بومی پژوهشگاه صنعت نفت طراحی شده است؛ با اجرایی شدن این طرح نفت کوره از سبد محصولات پالایشگاه حذف شده و به جای آن سوخت‌های سبک‌تر و با کیفیت‌تر همراه با سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی تولید می‌شود.

رجبی حجم سرمایه‌گذاری این طرح را ۴۵۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم، برای ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و برای بیش از ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در دوره ساخت اشتغال‌زایی خواهد شد؛ علاوه بر بومی‌سازی تولید کک سوزنی، از خروج سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

وی همچنین از پیشرفت ۹۴ درصدی پروژه بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این طرح تا پایان شهریور ماه امسال به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد.

وی این پروژه را با توجه به بحران کم‌آبی حاکم بر کشور و استان مرکزی، بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: کاهش حجم پساب، استفاده دوباره از پساب، افزایش بهره‌وری مصرف آب، جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی و کاهش برداشت آب خام از منابع از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه زیست محیطی است که لا سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیون یورو اجرایی شده است.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند با اشتره به این که هم‌اکنون تیمی متشکل از کارشناسان محیط زیست در حال پایش کامل شاخص‌های زیست محیطی ابن پالایشگاه است، تصریح کرد: این واحد پالایشی همچنین خوراک واحدهای صنعتی پروپیلن خمین و پتروشیمی شازند را تأمین می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.