کمک های نظامی غرب به اوکراین تاثیر چندانی بر روند کلی جنگ نداشته است. به احتمال زیاد حضور جنگنده های اف ۱۶ مولتی رول نیز حرفی برای گفتن در مقابل سوپر فلانکر های روسی نخواهد داشت.

پیکار هوایی برای تغییر موازنه در نبرد زمینی / اف ۱۶ های غربی چه تاثیری بر جنگ اوکراین می گذارد؟

روز جمعه اولین سری از محموله های جنگنده های اهدایی کشور های غربی به خاک اوکراین وارد شد. دو روز بعد، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در مراسمی از این جنگنده های مولتی رول (جنگنده چندمنظوره) بازدید کرد. زلنسکی در این مراسم از کشور های ایالات متحده آمریکا، دانمارک، هلند و سایر متحدین اروپایی خودش تشکر کرد و اعلام کرد از این جنگنده ها برای حفاظت از کشورمان استفاده می کنیم.

کاخ کرملین هم در مقابل اعلام کرده، اف ۱۶ های ارسالی غرب به اوکراین را سرنگون خواهیم کرد. ادعایی که پیشتر نیز بارها توسط مسکو اعلام شده بود. ضمن اینکه آنها اعلام کرده بودند ورود این جنگنده ها تاثیری در روند جنگ نخواهد داشت.

پایگاه اینترنتی اسکای نیوز نیز در گزارشی به بررسی اثرات حضور مولتی رول های غربی در آسمان دو کشور اشاره کرد ؛ در این گزارش آمده است : جنگنده های اف ۱۶ باعث افزایش روحیه نیروهای نظامی اوکراینی خواهد شد ولی تاثیر بسیار کمی در صحنه جنگ بین کشور خواهد داشت. استفاده نیروی هوایی فدراسیون روسیه از جنگنده های سوخو ۳۵ (سوپر فلانکر) ابر مانور پذیر، با داشتن رادار دوربرد قوی جایی برای عرض اندام مولتی رول های فرسوده ساخت ایالات متحده در تقابل با پرنده های روسی نمی دهد. همچنین وجود پدافند قدرتمند "اس ۳۰۰" و "اس ۴۰۰" روسی سدی مستحکم و مقاوم نسبت به نفوذ انواع پرنده های با سرنشین یا بی سرنشین آمریکایی و اروپایی می باشد.

کمک های قطره چکانی غرب

کشور های غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا با تصویب بسته های نظامی تسلیحات و تجهیزات لجستیکی فراوانی را راهی جبهه های شرق اروپا ، جایی که جنگ اوکراین و روسیه جریان دارد کرده اند. کمک هایی که با داشتن عدد و رقم های میلیون و حتی میلیارد دلاری عملا هیچ کمکی به پیروزی به ارتش اوکراین در روند جنگ نکرده است. کمک هایی که با شروع بیش از دو سال جنگ پر هزینه اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی ، تاثیر آنچنانی در وضعیت میدانی نبرد نظامیان روس با نظامیان اوکراینی با همراهی مزدوران خارجی از اقصی نقاط جهان نداشته است. اما باید در نظر داشت که کمک های میلیارد دلاری غرب هم به شکل قطره چکانی و منقطع انجام می شود. دلیل این موضوع شاید ترس از واکنش های شدید فدراسیون روسیه نسبت به کمک های بسیار پرحجم ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باشد.

عملیات روانی بیشترین اثر کمک های تسلیحاتی

بیشترین تاثیر این کمک ها عملیات روانی قابل ملاحظه ای در فضای رسانه ای جهانی و به ویژه اثر بر وضعیت اجتماعی جامعه روسیه و اوکراین می باشد. ارسال موشک های ضد زره-ضد تانک هدایت شونده "جاولین" ساخت ایالات متحده که نسخه های پیشرفته آن بردی بیش از ۴ هزار کیلومتر دارد به اوکراین در قالب بسته  های کمک نظامی که بعضا با مخالفت سناتور های با نفوذ آمریکایی مواجه می شد، نمونه هایی از این کمک ها می باشد. از این موشک ها به عنوان قاتلی بی رحم نامبرده می شود که در تقابل های اولیه میدانی جنگ اوکراین، توانست با قابلیت بسیار بالای خودش، ماشین زرهی ارتش روسیه را در پیشروی به سمت شهر کیف پایتخت این کشور متوقف کند. به همین دلیل جاولین درخشان ترین سلاح غربی ارسال شده به اوکراین می باشد، چرا که طبق شواهد و قرائن میدانی بسیاری از تانک ها، نفربر ها و خودروهای زرهی روس ها را منهدم کرده است.

موشک جاولین از خانواده مهمات "شلیک کن-فراموش" کن می باشد که بنابر اخبار غیر رسمی در خبرگزاری های مختلف آمریکایی و اروپایی بیش از ۳ هزار تیر موشک در طول مدت حدودا جنگ اوکراین به ارتش تحت فرماندهی زلنسکی تحویل داده شد ؛ هرچند که برخی منابع نیز از ارسال حدود بیش از ۵ هزار تیر موشک خبر داده اند.

تحویل موشک های هدایت شونده اپتیکی دیگری همچون جاولین به نام "انلاو" ساخت بریتانیا-سوئد به تعداد نزدیک به ۴ هزار تیر نیز یکی دیگر از کمک های تسلیحاتی غرب به اوکراین بود. ارتش این کشور با استفاده از موشک های انلاو که بردی زیر هزار متر دارد، توانست در نبرد هاتی کوچه به کوچه و حتی خانه به خانه شهر های کیف ، خارکیف و یا سایر شهر های شمالی قوای مجهز روس را دچار شکست های متعدد تاکتیکی کند.

موشک های دوش پرتاب استینگر و تاو آمریکایی، راکت های غیر هدایتی، البسه نظامی مثل کاپشن و پوتین، سلاح های انفرادی کوچک مانند کلت های کمری و یا سلاح های سازمانی ارتش آمریکا و کشور های اروپایی نمونه های دیگری از کمک های غرب به ارتش اوکراین می باشد. کمک هایی بعضا با دستورالعمل های امنیتی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مغایر بوده ، ولی به جهت حفظ توازن در میدان نبرد انجام می شد.

ناگفته نماند در ابتدای جنگ به دلایل متعددی که بیشتر جنبه فنی داشته ، ارسال و اهدای سلاح های سنگین به اوکراین انجام نمیشد ؛ سلاح هایی همچون راکت های توپخانه هدایت شونده هیمارس با قابلیت شلیک همزمان ۶ تیر موشک، توپخانه های ۱۵۵ میلی متری، هویتزر و تانک ها از جمله تسلیحاتی هستند که امکان صادر کردنشان وجود نداشت.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که ، اشتباهات استراتژیک فرماندهان ارتش روسیه در پیشروی برای تصرف شهر های شمالی و یا شهر های جنوبی اوکراین که بیشتر بنادر راهبردی در آنجا واقع شده، باعث شکست های متعددی در ابتدای جنگ شد که کمک زیادی به طرف مقابل کرد. ضمن اینکه تاثیرات سلاح های غربی نافی این گزاره که سلاح های غربی تاثیر چندانی نداشته اند نمی باشد؛ به این دلیل که وضعیت فعلی جبهه های جنگ در بیشتر موارد به نفع روس ها بوده و رسانه های مختلف جهانی نیز بارها به این موضوع اذعان داشته و دارند. جدای از آن تحولات سیاسی غرب حاکی از شکست های پشت سر هم نیرو های اوکراینی دارد و به همین خاطر پیشنهادات متعدد با متحوای های تقریبا یکسانی برای توافق صلح یا تفاهم آتش بس داده می شود.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.