رئیس شورای تامین دام کشور گفت:امروز در اوج مصرف ، عرضه گوشت به قدری زیاد است که به موکب ها هم عرضه می کنیم اما تقاضایی نیست و این نبود تقاضا به دلیل بالا بودن قیمتهاست.

گوشت زیاد است اما توان خرید نیست

منصور پوریان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر اینکه گوشت داخلی توان رقابت با گوشتهای وارداتی را ندارد، ادامه داد:  بخش کوچکی از گوشتهای منجمد وارداتی ارز نیمایی و عمده آن ارز آزاد می گیرد اما توانسته بازار را به خوبی تنظیم کند و امروز در اوج مصرف ، عرضه گوشت به قدری زیاد است که به موکب ها هم می دهیم اما تقاضایی نیست و این نبود تقاضا به دلیل بالا بودن قیمتهاست.

وی افزود:پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه های تولیدکنندگان روستایی و خانواری به قدری بالا رفت که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه ناگزیر شدند دامها را عرضه کنند لذا در نقطه پایه، بخشی از تولید را از دست دادیم و واحدها به ویژه واحدهای متوسط از فعالیت دست کشیدند و فقط تولیدکنندگان بزرگ باقی ماندند.

پوریان با اشاره به اقدامات حمایتی دولت از بهمن سال گذشته به این سو گفت: دولت برای رفع این مشکل حاد، گوشت با قیمت مناسب برای مصرف کنندگان وارد کرد و در بخش تولید هم تامین دام پایه پروار با قیمت مناسب  را در دستور کار قرار داد  و تولید قراردادی را هم بدان معنی که وزارت جهاد، نهاده را به صورت مدت دار در اختیار دامدار قرار دهد، اجرایی کرد که این اقدامات تا زمان خروج از وضعیت بحرانی باید ادامه یابد.

رئیس شورای تامین دام کشور افزود: محاسبات تولیدی ما نشان می دهد قیمت یک راس دام پایه پروار وارداتی (گوساله) ۲۰۰ کیلویی امروز در محدوده ۴۵ میلیون تومان و دام پایه پروار داخلی در محدوده ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان است و اگر دولت با تامین دام پایه و نهاده با قیمت مناسب به عنوان دو عامل اصلی در تعیین قیمت به یاری تولیدکنندگان بیاید، علاوه بر اینکه ریسک تولید کننده را کم می کند، در نهایت شاهد فاصله قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی بین هر کیلو گوشت وارداتی و گوشت داخلی خواهیم بود.

او ادامه داد: تولید گوشت کشور عمدتا در پرواربندیها و فضای بسته انجام می شود و ۹۰ درصد سرمایه های اصلی تولید دام در بخش پرواری است اما بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب شدید به این بخش وارد شد و با ورود دولت و وزارت جهاد از بهمن ماه سال گذشته فعالیت در این بخش به خصوص در دام سنگین حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که این میزان تولید برای تامین نیاز کشور کافی است اما باید به جایگاه قبل از سال ۹۳ که ششمین یا هشتمین صادرکننده دام دنیا بودیم برگردیم.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه امروز به واردکننده تبدیل شده ایم، گفت: قبل از سال ۹۳ یک و میلیون ۴۰۰ هزار راس صادرات دام سبک و ۷۰ هزار راس صادرات دام سنگین داشتیم و صادرات غیرمنقطع به پرواربندی، قدرت زیادی می داد اما از سال ۹۴ به بعد صادرات دام کشور به دلیل مدیریت ناکارآمد و برخی سیاستهای غلط از خارج وزارت جهاد با اما و اگر همراه شده است.

او ادامه داد: یکی از این سیاستهای غلط در سال ۱۴۰۰ اجر شد که در مهر و زمستان که افزایش مصرف و کاهش زایش، داریم صادرات و خرید تضمینی داشتیم در حالی که باید  در اردیبهشت و تابستان صادرات انجام می شد که زایش بالا و میزان مصرف داخلی پایین است و با چنین سیاستی کل ساختار تولید داخلی را به خاطر فشارهای بیرون از وزارتخانه به هم زدیم.

او همچنین تولید ۹۰۰ هزار تنی گوشت در کشور را رد کرد و افزود: آمار ۹۰۰ هزار تن در سال بر اساس استحصال لاشه است اما حداقل ۲۰ درصد لاشه، استخوان است.

به گفته وی در حال حاضر مصرف گوشت گوساله از گوسفند پیشی گرفته و با توجه به  میزان گوشت تولیدی و نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار  تنی بازار، با کسری روبرو هستیم و با ارائه اطلاعات غلط، تصمیم گیران نمی توانند به درستی عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.