دیروز، به دلیل افزایش نرخ بهره از سوی بانک ژاپن و انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازارهای مالی و به ویژه بازار کریپتو به شدت سقوط کردند. در این میان، قیمت آلتکوین‌ها به رهبری اتریوم بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت.

قیمت بیت کوین با کاهش مستمر در ۳ روز اخیر/ علت اصلی سقوط بازار ارز دیجیتال بود؟

به‌گزارش قدس آنلاین، برخی این سقوط را به تراکنش‌های اخیر شرکت جامپ کریپتو نسبت می‌دهند؛ اما به نظر بازارسازان، این تراکنش‌ها نمی‌توانند دلیل اصلی سقوط بازار ارزهای دیجیتال باشند. زیرا توکن‌هایی که منتقل شده‌اند، توکن‌های بازارسازی نبوده‌اند.

مصاحبه با بازارسازان در مورد انتقال توکن‌های جامپ کریپتو

آرتور هیز، یکی از بنیان‌گذاران صرافی BitMEX نوشت که یک فرد بزرگ(کله گنده) از بازار خارج شده و تمام ارزهای دیجیتال خود را فروخته است. جامعه ارزهای دیجیتال حدس می‌زد که این فرد بزرگ که آرتور هیز به آن اشاره می‌کند در واقع همان شرکت جامپ کریپتو (Jump Crypto) است.

در همین راستا، مصاحبه‌ای با بازارسازان بازار کریپتو انجام شده و نظر آنها در رابطه با اقدام اخیر شرکت جامپ کریپتو پرسیده شده است. در این مطلب، این مصاحبه را پوشش داده‌ایم.

این سقوط بازار بسیار جدی بود، آیا می‌توانید دلایل آن را از دید اقتصاد کلان و یا از منظر بازار کریپتو به طور دقیق‌تری تحلیل کنید؟

از دیدگاه اقتصاد کلان این سقوط عمدتاً به دلیل افزایش نرخ مبادله ین ژاپن است است. بانک ژاپن نرخ بهره را افزایش داد و نرخ مبادله ارز ین به حدود ۱۵۰ رسید. اکنون بیش از ۱۴۰ است و این موضوع بر بازار بورس آسیا-اقیانوسیه هم تاثیر گذاشته و باعث ایجاد وحشت شده است.

دارایی‌های دلاری ایالات متحده نیز تا حدودی تحت تأثیر این قضیه قرار گرفته است. از بازار هفته گذشته می‌توان فهمید که این حس ترس به بازار جهانی هم سرایت کرده است. بازار سهام آمریکا در حال حاضر در بیش از حد ارزش گذاری شده است، از طرفی بازار کریپتو با بازار سهام آمریکا همبستگی زیادی دارد. بنابراین، زمانی که بازار سهام آمریکا سقوط می‌کند باعث سقوط بازار ارزهای دیجیتال که با بازار بورس هم‌بستگی دارد می‌شود.

آیا اینکه جامپ کریپتو توکن‌های خود را فروخت بر ریزش بازار تاثیر گذار بود؟

در اصل محرک اصلی پارامترهای اقتصاد کلان بود. اگرچه بازار در حال حاضر به حرکت دارایی‌های جامپ کریپتو توجه می‌کند، این تغییر آن چنان بزرگ نیست که بتواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، با اینکه فروپاشی شرکت Three Arrows Capital در سال ۲۰۲۲ نشانه‌ این بود که بازار کریپتو خرسی شده است؛ اما دلیل اینکه کریپتو خرسی شد این نبود.

رفتار نهادهای بزرگ فقط توضیحی است که سرمایه‌گذاران برای توضیح تغییرات بازار از آن استفاده می‌کنند. در اصل، رفتار نهادها به اندازه کافی بزرگ نیست که بر روی روند بلند مدت بازار تاثیر بگذارد. بازار در واقع اطلاعات منفرد را به‌طور یک‌جانبه به عنوان دلیل اصلی این کاهش خلاصه و پردازش می‌کند، که در اصل بیشتر به سطح کلان مرتبط است.

به عنوان یک بازارساز ارشد، نظر شما درباره انتقال دارایی‌های جامپ کریپتو و تبدیل آن‌ها به استیبل‌کوین‌ چیست؟ آیا این دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌های خود جامپ کریپتو بوده یا ارزهای مربوط به بازارسازی‌اند؟

من بیشتر معتقدم که دارایی‌هایی که جامپ کریپتو انتقال داد توکن‌های خودش بود. چون از توکن‌های بازارسازی برای استیکینگ استفاده نمی‌شود، درصورتی که به‌نظر می‌رسد توکن‌های انتقال داده‌شده پیش‌تر برای استیکینگ استفاده شده‌اند. توکن‌های بازارسازی در ولت‌های آن‌چین نگهداری می‌شوند و توسط چندین طرف نظارت می‌شوند.

ثانیاً، تغییرات اخیر شرایط بازار باعث شد که صندوق‌های پوشش ریسک پوزیشن‌های خود را تنظیم مجدد کنند. این یک پدیده عادی است. بازار به حرکت دارایی‌ها روی بلاکچین توجه می‌کند؛ اما بررسی رفتار آن دارایی‌ها درون صرافی ممکن نیست.

در حال حاضر، ما فقط می‌توانیم به حرکات دارایی روی بلاکچین توجه کنیم، وقتی می‌بینیم که اتریوم و سایر توکن‌ها به صرافی منتقل می‌شوند، ممکن است اشتباهاً فکر کنیم که در حال فروش و دامپ هستند؛ اما در واقع این دلیلش بیشتر پوشش ریسک است، اگرچه ممکن است مقداری از آن توکن‌ها نیز فروخته شود؛ اما باید حرکت توکن‌ها را روی بلاکچین و در صرافی به صورت جامع بررسی کرد تا اطلاعات دقیق بدست بیاوریم.

نظر شما درباره نوسانات اخیر بازار کریپتو قبل از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو چیست؟ اگر فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش دهد، چه زمانی پیش‌بینی می‌کنید که بازار گاوی شود؟

از نظر تاریخی بازار معمولاً قبل از کاهش نرخ بهره خود را با شرایط وفق می‌دهد، مانند سال ۲۰۰۸. در اصل، این سقوط بازار کریپتو منعکس‌کننده تغییر در انتظارات است. معامله در واقع پاسخی به انتظارات است، بنابراین بازار قبل از اجرای کاهش نرخ بهره مورد انتظار، تنظیم می‌شود. این تنظیم عمده در بازارهای جهانی ممکن است فدرال رزرو را مجبور کند که پیش از موعد نرخ بهره را کاهش دهد.

اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، مقدار نقدینگی در بازار افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران و نهادها به دنبال اهداف بهتری برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. که نشان می‌دهد بازار بازار کریپتو به اندازه بازار سهام برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست.

به‌طور کلی، دارایی‌های بزرگ جهانی در حال وفق دادن خود با شرایط هستند، از جمله طلا. این نشان‌دهنده بدبینی شدید بازار نسبت به قیمت این دارایی‌ها در کوتاه‌مدت است. دامنه تغییرات قیمت‌ها طی تنظیم بازار ارزهای دیجیتال اغلب بسیار بزرگتر از بسیاری از بازارهای سهام، از جمله سهام ایالات متحده است.

این موضوع نشان‌ می‌دهد که ارزهای دیجیتال هم‌چنان به عنوان دارایی‌ها پرریسک شناخته می‌شوند. دارایی‌های پر ریسک معمولاً در اواسط و اواخر دوره‌های کاهش نرخ بهره بازار گاوی انفجاری‌ای را تجربه می‌کنند، آن‌هم به این دلیل که نقدینگی به بازار سرازیر می‌شود. این یعنی دارایی‌های پر ریسک معمولاً در اواسط و اواخر دوره‌های کاهش نرخ بهره عملکرد بهتری دارند.

اگر خوش‌بین باشیم، بازار گاوی ممکن است در ابتدای سال آینده، یعنی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، و اگر بدون جانب‌داری نگاه کنیم، ممکن است در اواسط سال آینده شروع شود. کاهش نرخ بهره یک فرایند دارد و مرحله عملکرد دارایی‌های پر ریسک در اواسط و اواخر دوره‌های کاهش نرخ بهره است. بنابراین بازار گاوی کامل باید در نیمه اول سال ۲۰۲۵ رخ دهد.

در این وضعیت بازار، استراتژی سرمایه‌گذاری شرکت شما چیست؟

استراتژی فعلی دو جنبه اصلی دارد: زمان و قیمت. از نظر زمان، وضعیت فعلی بازار مشابه وضعیت بازار در مارچ ۲۰۲۰ است، زمانی که دارایی‌های جهانی به‌طور کلی سقوط کردند و بیت‌کوین نیز سقوط وحشتناکی داشت. دلیل اصلی سقوط اخیر بازار کریپتو، تغییر نرخ مبادله ارز بین ین و دلار آمریکا است. سوال اینجاست که آیا فدرال رزرو نرخ بهره را پیش از موعد یا حتی فورا، مانند مارچ ۲۰۲۰ کاهش می‌دهد یا نه.

ما از استراتژی «بازار خرسی کف و بازار گاوی سقفی ندارد» پیروی می‌کنیم، بنابراین سخت است که یک محدوده قیمت مشخص تعریف کنیم؛ اما اگر بازار به‌طور غیرعقلانی بیشتر سقوط کند و منجر به شود که پایین‌ترین سطح جابه‌جا شود، می‌توانیم این منطقه را به عنوان کف در نظر بگیریم.

با این حال، خرید کردن در کف بازار بسیار دشوار است، زیرا کاهش شدید قیمت معمولاً تنها یک بازگشت کوتاه‌مدت دارد و روند به طور کامل معکوس نمی‌شود. بنابراین، ما قیمت دقیق را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، بلکه با بررسی رفتارهای معاملاتی حدود منطقه کف را تخمین می‌زنیم، عملیات لیکوئیدیشن را شروع می‌کنیم و پوشش ریسک(هجینگ) را به خوبی انجام می‌دهیم.

برای تشخیص تغییر مکان پایین‌ترین سطح، ما عمدتاً بر حجم معاملات تمرکز می‌کنیم. زمانی که حجم معاملات به طور قابل توجهی بیشتر از گذشته باشد، چه در نمودار ۴ ساعته، یک ساعته یا روزانه، و حجم معاملات برای چندین روز افزایش قابل توجهی داشته باشد، این منطقه احتمالاً منطقه کف بازار است.

در نهایت، چه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در بقیه سال پیش‌بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم دو بخش رشد خوبی خواهند داشت، میم کوین‌ها و توکن‌های هوش‌ مصنوعی. میم کوین‌ها در زمان سقوط بازار هم حجم معاملات بالایی دارند و بازار همچنان به ‌آن‌ها توجه می‌کند. هوش مصنوعی موضوع داغ کلاس‌های دارایی اصلی است و این موضوع به بازار ارزهای دیجیتال نیز سرایت خواهد کرد.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.