۱۷ مرداد مصادف با سالروز شهادت شهید محمود صارمی در تقویم ملی کشور «روز خبرنگار» نام گرفته و به رسم هرساله مسئولان شهری و استانی برای عرض تبریک و خداقوت به مؤسسه فرهنگی قدس آمدند تا از تلاش‌های اهالی خبر و رسانه در روزنامه قدس قدردانی کنند.

روز خداقوت به خبرنگاران

به گزارش قدس خراسان، ۱۷ مرداد مصادف با سالروز شهادت شهید محمود صارمی در تقویم ملی کشور «روز خبرنگار» نام گرفته و به رسم هرساله مسئولان شهری و استانی برای عرض تبریک و خداقوت به مؤسسه فرهنگی قدس آمدند تا از تلاش‌های اهالی خبر و رسانه در روزنامه قدس قدردانی کنند.

تبدیل زیارت از موضوعی محدود به موضوعی پویا توسط رسانه

در ابتدای این دید و بازدیدها، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با حضور در مؤسسه فرهنگی قدس، روز خبرنگار را به خبرنگاران این رسانه تبریک گفت و در حاشیه این بازدید بیان کرد: به دست‌اندرکاران حوزه خبر و رسانه که دغدغه افزایش سطح اطلاعات عمومی مخاطبان، اطلاع‌رسانی و پیگیری مطالبات مردم را دارند، تبریک عرض می‌کنم.

مصطفی فیضی با اشاره به نقش رسانه در تبیین نگاه ملی به امر زیارت گفت: به ‌طور کلی یکی از اهداف شکل‌گیری مؤسسه فرهنگی قدس این بوده که وضع و وجهه فرهنگی، خبری و رسانه‌ای آستان مقدس رضوی را تکمیل کند و افتخار داریم آستان قدس رضوی نزدیک به چهار دهه از عمر خود را پس از انقلاب در این عرصه طی کرده است.

وی با بیان اینکه به‌ طور طبیعی در اهداف و برنامه‌های این مجموعه توجه به امر زیارت به‌ عنوان بخشی از زندگی، اعتقادات، خواسته‌ها، آرزوها و نیاز عمومی مردم مسلمان و محب اهل بیت(ع) و شیعیان کشور و اقصی نقاط دنیاست، ادامه داد: آستان قدس رضوی با فعال شدن حوزه رسانه در امر زیارت به لطف خدا زیارت را از یک موضوع شخصی، حداقلی و محدود در جامعه به یک موضوع زنده، پویا، فعال و تأثیرگذار در روابط اجتماعی و فعالیت‌های جاری زندگی در کشور تبدیل کرده است. به همین دلیل ما هم افتخار می‌کنیم و هم تقاضا داریم این خط سیر که پایه اصلی شکل‌گیری مجموعه است، همچنان مورد توجه عزیزان و همکاران ما در مجموعه فعال و خوشنام مؤسسه فرهنگی قدس باشد تا بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص اولویت‌هایی که برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران در دهه آخر صفر باید با نگاه ملی ارائه شود، بیان کرد: مأموریت ما اهتمام در برگزاری سه رویداد عید نوروز، دهه اول محرم و دهه آخر صفر به ‌صورت ویژه است. بنابراین همه امکانات آستان قدس رضوی برای ایجاد فضای مناسب در کشور، استان، شهر مشهد و حرم مطهر برای استقبال و ایجاد فضای امن و متعالی برای یک زیارت دلچسب آماده می‌شود.

فیضی افزود: خدمات ما در سه بخش کلی در استقبال از زائران از جاده‌های منتهی به مشهد، استقبال در شهر مشهد و در نهایت استقبال و پذیرایی در حرم مطهر است که مدیریت این امور را بنیاد کرامت رضوی، سازمان علمی فرهنگی و بنیاد بهره‌وری موقوفات و در رأس همه، رسانه برعهده دارند.

وی با اشاره به کمبودهای موجود در ارائه خدمات به زائران و ضرورت توجه مسئولان در سطح کشور عنوان کرد: ضمن تشکر از استاندار، فرماندار، شهردار و شورای شهر که تلاش ویژه‌ای برای انجام امور داشتند، گلایه‌مندی ما از کسانی است که می‌توانند به‌ صورت ملی در آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی شهر و ارتقای خدمات کمک‌ کنند؛ چرا که بارها اعلام کرده‌ایم این رویدادها ملی است و همه کشور باید برای خدمت به آستان امام رضا(ع) آماده باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در توصیف خبرنگاری که در روزنامه مرتبط به آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند، بیان کرد: همه کسانی که در مؤسسه فرهنگی قدس خدمت می‌کنند، به ‌نوعی جلوه‌ای از این سازمان هستند و عامل معروفیت همه کسانی که به‌عنوان خبرنگار در این آستان مقدس و مؤسسه فرهنگی قدس مشغول هستند باید خصلت‌های رفتار و اخلاق عمومی آن‌ها باشد و تفاوت آن‌ها با یک خبرنگار حرفه‌ای در حوزه‌ای دیگر، توجه به سلوک و رفتار رضوی است.

رسانه‌ها دادگاه‌های صلح را به مردم معرفی کنند

 رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس در روز خبرنگار گفت: خبرنگاران در ارتباط با دستگاه قضایی به خصوص در مورد اطلاع‌رسانی نسبت به مسائل حقوقی می‌توانند نقش بسیار مؤثری داشته باشند و یکی از اموری که با آن مواجه هستیم، دادگاه‌های صلح است تا رسانه‌ها به‌ صورت مفصل با قضات ما جلسه و مصاحبه داشته باشند و مطالب را به مردم منعکس کنند و بدانند این دادگاه‌های صلح چه خدماتی را ارائه می‌دهند تا سرگردان نشوند و بتوانند مطالباتشان را از طریق این دادگاه‌ها پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام رضا زرندی افزود: خبرنگار روزنامه قدس باید خبرنگار تراز انقلاب اسلامی و در تراز آستان مقدس رضوی باشد و باید بتواند مطالب را به‌ گونه‌ای به مردم ارائه دهد که ضمن انتقال اخبار صحیح، امید نیز ایجاد کند تا هنگامی که مردم خبر را می‌بینند، روحیه، نشاط، شادی و شعف در آن‌ها ایجاد شود و نسبت به آینده این نظام امیدوار شوند.

نقش مهم خبرنگاران در پیگیری حقوق عامه 

در ادامه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس به‌ مناسبت روز خبرنگار درباره تحقق سند تحول قوه قضائیه گفت: در دوره شهید آیت‌الله رئیسی و ریاست سابق قوه قضائیه سند تحول قضایی پنج ساله تدوین شد و براساس تلاش‌های مدیریتی رئیس دستگاه قضا حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که می‌توان در قالب آمار آن را ارائه کرد و کاهش اطاله دادرسی از جمله این موارد است.

محمدحسین درودی ادامه داد: از ابتدای امسال سند تحول سه ساله‌ای توسط ریاست محترم قوه قضائیه تدوین شد تا به ‌صورت فشرده و پیگیر در تمام استان‌ها اجرایی شود و با توجه به آغاز این دوره از ابتدای امسال، در پایان سال ۱۴۰۳ می‌توان با زبان آمار به نتایج آن پرداخت.

وی افزود: یکی از مأموریت‌های اساسی و مهم دستگاه قضایی پیگیری حقوق عامه است که در قانون اساسی به آن اشاره شده و اگر دستگاه قضا پنج مأموریت مهم دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث پیگیری حقوق عامه است و در این زمینه خبرنگاران و رسانه‌ها مانند گذشته نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ضمن تشکر از عقیل رحمانی، خبرنگار روزنامه قدس در پیگیری‌های رسانه‌ای و کمک به دستگاه قضا بیان کرد: رسالت اصلی خبرنگار این است که در راستای حق مردم و مطالبات آن‌ها تلاش کند و این مهم محقق نمی‌شود مگر با تلاش و پیگیری رسانه‌ها که ما شاهد آن هستیم.

خبرنگار تراز باید خوب و دقیق روایت را صادقانه منعکس کند

مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: خبرنگار تراز باید ابتدا خوب ببیند، دقیق روایت کند، صادقانه انعکاس دهد و پل ارتباطی باشد میان آن چیزی که می‌بیند، آنچه مردم مطالبه می‌کنند و آن چیزی که مسئولان و مدیران نسبت به آن مسئولیت دارند و وظایفی را که باید انجام دهند.

رضا خوراکیان افزود: به ‌نظرم روزنامه منتسب به امام رضا(ع) با کسی رودربایستی ندارد و مبتنی بر ارزش‌های تعیین شده و سیره اهل بیت(ع) مسائل را مورد مطالبه قرار می‌دهد و سعی می‌کند در هر خبر و گزارش تولیدی با شفافیت و روشنی در راستای معارف اهل بیت(ع) اثرگذار باشد.

ضرورت توجه به ظرفیت خبرنگاران متعهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از دیگر مسئولانی بود که روز خبرنگار به مؤسسه فرهنگی قدس آمد. حسن نوری‌زاده ضمن بازدید از تحریریه روزنامه قدس گفت: قسم به قلم و آنچه می‌نویسد، نشان از اهمیت خبر دارد و خبر درست و امانت‌داری در خبر می‌تواند ادامه‌دهنده یک نهضت باشد و احیای آن را در پی داشته باشد.

وی افزود: روایتگر قیام بزرگ عاشورا نمونه یک خبرنگار صادق بود و در تاریخ هم گفته شده «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بحث خبر، خبرنگاری و رسانه با توجه به دنیای پیچیده و سریع اطلاع‌رسانی امروز می‌تواند نقش بسیار بسزایی در موفقیت و درستی یا نادرستی حرکت یک جامعه داشته باشد، متذکر شد: رسانه جامعه را به راه راست یا راه اشتباه هدایت می‌کند. پس اهمیت خبر هرچقدر دنیا پیشرفته‌تر شود، بیشتر نمایان می‌شود.

نوری‌زاده با اشاره به خبرنگاری تخصصی در دنیا بیان کرد: آنچه امروز در دنیا اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای است که خبر و خبرنگار تخصصی شده یعنی شما اگر بتوانید در یک حوزه خاص و در یک شاخه ویژه از آن حوزه کار خبر و اطلاع‌رسانی را با حفظ سلامت، امانت و خداترسی و برگرفته از تعالیم دینی و اسلامی ادامه دهید، نقش و اثر آن ماندگار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز موفقیت همه حتی مسئولان مختلف در گرو رابطه صحیح با رسانه و استفاده درست از ظرفیتی است که خبرنگاران متعهد ایجاد می‌کنند و این ظرفیت می‌تواند در پیشبرد برنامه‌ها حائز اهمیت باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما امروز نمی‌توانیم در حوزه کشورهای همسایه، نیازمندی بازار، نیازمندی اشتغال و حوزه‌های اقتصادی حرکت بکنیم مگر اینکه دقیقاً وضعیت اخبار اقتصادی را بررسی کنیم، گفت: وضعیت خبرهای اقتصادی را باید به عنوان یک الگو ببینیم و آنچه خبرنگاران در یک فضا تحلیل می‌کنند، مورد توجه است. با گستردگی جامعه و تنوع موضوعات مختلف، امکان مغفول ماندن بعضی از اولویت‌های اقتصادی متصور است که نگاه تیزبینانه و تعهدآور خبرنگاران در این حوزه می‌تواند مسیر را به ما نشان دهد و گاهی از التهابات بازار و تنش‌های اقتصادی جلوگیری کند.

کمک به مسکن، کمک به تولید است

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید از مؤسسه قدس گفت: رسانه یکی از ارکان موفقیت هر سازمانی است و چنانچه به ‌درستی از این رکن استفاده شود، فرصتی برای هم‌افزایی در راستای معرفی، تبیین و تشریح کارنامه یک بانک دولتی با حوزه نفوذ بالا را می‌توانیم داشته باشیم.

مصطفی تقوی افزود: هر جایی که از رسانه استفاده کردیم، در کارمان موفق شدیم و توانستیم میزان رضایتمندی مردم را ارتقا دهیم. رسانه همچنین به ما کمک می‌کند مشکلات، درخواست‌ها و نیازهای مخاطبان را به‌ روز کنیم و محصولاتمان را متناسب با این درخواست‌ها ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر یکی از موضوعاتی که دغدغه اقتصادی مردم بوده، حوزه مسکن است، عنوان کرد: مسکن یک موضوع درون‌زاست؛ چرا که بیش از ۹۵ درصد از مصالح استفاده شده در بهترین ساختمان‌ها اکنون از مصالح داخلی است و به این معناست که ما هر زمانی که توانستیم در سیستم بانکی به این طرح‌ها کمک کنیم، وارد کمک به بخش تولید کشور شده‌ایم؛ چرا که پیشران قطار اقتصادی کشور، بخش مسکن است و به تولید و اشتغال کمک زیادی می‌کند.

به‌ دنبال ارتباط سازنده با رسانه‌ها هستیم

در ادامه، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان جزو گسترده‌ترین اداره‌ها و دستگاه‌های خراسان رضوی است همچنان که در کشور جزو عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین وزارتخانه‌هاست و بیشترین مخاطب را از جامعه استان در خدمت و در ارتباط مستقیم دارد. از جامعه ۵/۱ میلیون نفری دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان گرفته تا ۱۰۰هزار همکار فرهنگی که با آن‌ها ارتباط مستقیم و مداوم داریم.

امیر شوشتری افزود: تمام اقدامات آموزش و پرورش برای همه مردم است. بنابراین اگر به دورترین روستاها هم نگاه کنید، معمولاً مدرسه وجود دارد. حتی با کمترین جمعیت روستایی و غیربرخوردارترین مناطق، مدرسه وجود دارد و ارتباط با جامعه آنجا توسط آموزش و پرورش برقرار است. همیشه ما برای مردم حرفی برای گفتن داریم؛ یعنی آن‌ها نیاز دارند از آموزش و پرورش آخرین اطلاعات را داشته باشند. در همین ایام می‌توانم بگویم جشنواره خوارزمی در حال برگزاری در مشهد است و مردم نتایج آزمون‌های نمونه و سمپاد را دنبال می‌کنند. در همین ایام دانش‌آموزان به‌ دنبال نتایج کنکور و امتحانات نهایی هستند. والدین برای ‌نام‌نویسی‌ها سؤال دارند. مردم برای سنجش‌های بدو ورود سال اولی‌ها حرف دارند و باید به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود. بنابراین همیشه و هر روز ده‌ها و صدها پیام برای مردم داریم.

وی در ادامه بیان کرد: باید به همان‌ میزان که آموزش و پرورش با مخاطبانش در ارتباط است، رسانه‌ها نیز برای آموزش و پرورش فضایی در نظر بگیرند. مثلاً روزی یک صفحه برای این مسئله در نظر داشته باشند که بی‌شک کم است و آنچه باید انتقال یابد و ارتباطی که باید با مردم برقرار شود، کافی نخواهد بود. به همین دلیل ارتباط با رسانه را مهم می‌دانیم؛ اما یک ارتباط سازنده‌ که رسانه‌ها نیز اشکالات ما را پیدا کنند و اطلاع دهند و اتفاقات و رویدادهای مهم و بزرگی را که اثر بسیار زیادی بر آینده جامعه دارد، منعکس کنند.

تحقق ۳۳ درصدی بودجه مصوب شهر مشهد

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای اسلامی شهر مشهد نیز در بازدید خود از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: سال چهارم دوره ششم شورای اسلامی شهر است و همه اعضای شورا به ‌ویژه در هیئت رئیسه به‌ دنبال خدمت‌رسانی بهتر، همدلی و هماهنگی بیشتر هستند و برای این موضوع هم میان اعضای شورا و شهرداری مشهد میثاقی وجود دارد که در سال پایانی نگاه پروژه‌محور داشته باشیم تا پروژه‌هایی که شروع شده و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی و مالی خوبی داشته، به اتمام برسند.

حسین حسامی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای زائران و مجاوران اولویت نخست و اساسی مدیریت شهری است، ادامه داد: نقشه راه یک ساله شهرداری بودجه است. معمولاً یک برنامه میان‌مدت چهار یا پنج ساله در حوزه مدیریت شهری تدوین و در ذیل آن بودجه‌های یک ساله تعریف می‌شود. آخرین بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ در قالب پروژه‌های مختلف و در حوزه‌های تخصصی گوناگون به تصویب رسیده، یک بودجه ۵۶ همتی بوده که به شهرداری هم ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این بودجه باید منابع محاسبه شود و طبق منابع، پروژه‌هایی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شهرداری تعریف و تدوین شده است. در حال حاضر حدود ۳۳ درصد از بودجه سال ۱۴۰۳ تحقق پیدا کرده که قابل قبول است. جلسات مختلفی به ‌صورت فنی با شورای معاونان داریم تا به شکل کمیسیون‌محور بتوانیم اهمیت و اولویت پروژه‌های مورد نیاز مردم را تشخیص دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به وضعیت اقتصادی امروز کشور عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در حوزه نقدینگی، پروژه‌هایی را مصوب کردیم که بیشتر آن‌ها به ‌صورت غیرنقدی بوده و کلان‌پروژه‌هایی مانند خطوط قطار شهری در حال اجراست. امیدواریم هماهنگی شکل گرفته بسیار خوب میان شورا و شهرداری بیشتر شود تا در پایان سال بودجه در حوزه اجرا تحقق یابد.

ارتقای حمل و نقل عمومی؛ راه‌حل اول و آخر رفع ترافیک مشهد

در ادامه، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز، در طرح رفع دغدغه‌های ترافیکی مردم گفت: آداب رانندگی شهروندان در بحث رفع ترافیک بسیار مهم است و باید حتماً به این نکته توجه شود که نیاز این حوزه، آموزش است. طبق برنامه سال جاری قرار است حدود ۴ میلیون مترمربع آسفالت معابر داشته باشیم و هدف ایجاد شهر هموار و باز کردن گره‌های ترافیکی است تا مردم با کمترین محدودیت ترافیکی در شهر تردد داشته باشند.
احسان شریعتی ادامه داد: هر چند ما در شهر مشهد به چندین تقاطع غیرهمسطح دیگر برای تسهیل تردد نیاز داریم؛ اما نکته مهم بهبود وضعیت استفاده از حمل و نقل عمومی بوده و راهکار اول و آخر آن ارتقای حمل و نقل عمومی و فرهنگ عمومی مردم در ترافیک است که در این راستا مدیریت شهری توسعه و برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط تندرو اتوبوسرانی و قطارشهری را در دستور کار قرار داده است.

رسانه آرامش روانی را در جامعه ایجاد می‌کند

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: با توجه به اینکه هدف رسانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی اطلاع‌رسانی به موقع، سریع و صحیح است، قاعدتاً خبرنگار تراز می‌تواند کسی باشد که این ویژگی‌ها را داشته و به شکل مثبت از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، عرصه خبر را به صورت پویا به مردم ارائه دهد.

محمدباقر عطاریانی افزود: مطالباتی که مردم دارند، مطالبات بحقی است و اگر خواسته‌های مردم به موقع انجام نمی‌شود، بی‌شک موانع قانونی موجب شده تا کار به شکل صحیح انجام نشود. ما از مراجعه و پرسشگری همکاران شما استقبال می‌کنیم تا در راستای ایجاد آرامش روانی در جامعه، پاسخ‌هایی را به نحو احسن ارائه دهیم و آن‌ها اخبار را منعکس کنند.

رسانه‌ها مطالبه‌گر حقوق خانواده ایثارگران باشند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار امسال با آغاز ماه صفرالمظفر همزمان شده که به پیروزی بزرگ خبرنگار موفق کربلا، حضرت زینب(س) اشاره دارد. اگر واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) ماندگار شد به‌ واسطه حماسه خبرنگاری و روایتگری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بوده است. هنر این حضرت این بود که با روایتگری صحیح خود، تحریف دشمن را ناکام گذاشت و شام اموی را تبدیل به شام علوی کرد.
حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده نامقی ادامه داد: حضرت زینب(س) الگوی خبرنگاران است که با روایتگری و خبرنگاری دقیق، تحریف دشمن را ناکام گذاشت. امروز دشمن به دنبال تحریف و ایجاد ناامیدی است. خبرنگاران می‌توانند امیدآفرین باشند و آینده‌ای روشن را ترسیم کنند تا عزم مردم ما جزم شود و در مسیر تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب قرار گیرند.
وی افزود: خبرنگاران همچنین می‌توانند به بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند و همچنین مطالبه‌گر حق و حقوق خانواده‌های معظم ایثارگر باشند؛ چرا که متأسفانه ۶۰درصد از قوانین ایثارگری در اداره‌ها اجرا نمی‌شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در خصوص وضعیت شورای ترویج به خبرنگار قدس خراسان گفت: شهید آیت‌الله رئیسی در شورای عالی ترویج عزم جدی داشتند و ریاست شورا با ایشان بود. ایشان تمام دستگاه‌ها را موظف کردند عضو این شورا باشند. طبق مصوبه شورا ۲۰ درصد از بودجه فرهنگی همه دستگاه‌ها و یک درصد از بودجه کل باید در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت هزینه شود. امیدواریم آقای پزشکیان در دولت جدید هم این عزم جدی را داشته باشند تا کسانی که به دنبال حذف نام شهدا بودند، فرصتی برای جولان پیدا نکنند.
حسن‌زاده نامقی از خبرنگاران خواست به موضوع ورودی‌های مشهد به‌عنوان تنها شهری که در کشور به نام شهادت است، بپردازند و ادامه داد: ورودی‌های مشهد سنخیتی با امام رضا(ع) و شهدا ندارد و پر از تابلوهای مصرف‌گرایی و تبلیغ مراکز تفریحی و خرید است. زائری که با مشکلات فراوان به زیارت می‌آید، در ورودی شهر با این مصرف‌گرایی‌ها مواجه می‌شود و این زیبنده شهر مشهد نیست.
وی با بیان اینکه شایسته است هر کوچه و خیابانی در شهر منتسب به نام و سیره شهدا باشد، عنوان کرد: مشهد ۸ هزار شهید دارد و نباید هیچ معبری بدون نام شهید باشد. اگر روایتی از شهدا و سبک زندگی و سیره آن‌ها در هر محله‌ای تابلو شود، بی‌شک بر فرهنگ زائران و مجاوران اثر می‌گذارد و ما را به اهداف عالیه زیارت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی نزدیک می‌کند.

امسال با پشتیبانی شهرداری تیم لیگ برتری یا لیگ دسته یکی خواهیم داشت

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان و عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز ضمن تبریک روز خبرنگار و پس از بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: مطالبه اهالی ورزش از من این است که اگر ما به یک نماینده ورزشی رأی داده‌ایم، باید ورزش در شهر امام رضا(ع) احیا شود. ما متولی ورزش نیستیم؛ اما شهرداری‌ها در دنیا کلیددار شهر هستند و به نظر من نمی‌شود از این وظیفه اجتماعی که ما نسبت به ورزش شهر داریم، گذر کنیم. بنابراین من این نوید را به مردم شهر امام رضا(ع) می‌دهم که ان‌شاءالله امسال با پشتیبانی شهرداری یک تیم لیگ برتری یا یک تیم در لیگ دسته یک خواهیم داشت.
حسین علوی‌مقدم افزود: علاوه بر فوتبال، شهرداری دست‌کم ۶ یا ۷ رشته ورزشی دیگر را پشتیبانی می‌کند. ما امسال خیلی از پشتیبانی‌ها را در حوزه ورزش جانبازان و معلولان انجام می‌دهیم و در سال آخر شورا خبرهای خوبی در این حوزه خواهید شنید.
وی در خصوص انتخابات هیئت فوتبال در مشهد بیان کرد: کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر نهاد نظارتی فوتبال نیست و متولی آن اداره کل ورزش و جوانان است؛ اما امیدوارم این قضیه یک جایی پایان بپذیرد و بتوانیم سکاندار و متولی فوتبالمان را هم بشناسیم و به روزهای خوب و اوج فوتبال خراسان برگردیم.

خبرنگار تراز جمهوری اسلامی صادق و اخلاق‌مدار است

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز  از مسئولانی بود که به  مؤسسه فرهنگی قدس آمد و  ضمن تبریک این روز به دست‌اندرکاران این مجموعه، در توصیف خبرنگار تراز در جمهوری اسلامی گفت: خبرنگار تراز در جمهوری اسلامی خبرنگاری است که در مرحله نخست سه ویژگی مهم ایمان، صداقت و اخلاق‌مداری را داشته باشد و اخلاق اسلامی و اخلاق رضوی را نشان دهد.
علی منظم اسماعیل‌پور در خصوص نقش رسانه در تحقق اهداف این دانشگاه بیان کرد: بحث دانشگاه و رسانه یک بحث بسیار مهم و اساسی است. در دنیای امروز ما ظرفیتی همچون دانشجویان و اساتیدی داریم که می‌توانند در عرصه خبر و خبرنگاری فعال باشند و دانشجویان با توجه به فضای مجازی، اطلاعات، دانش و بصیرتی که دارند، می‌توانند خبرهای مستند و همراه با پشتوانه علمی را در سطح جامعه خبررسانی کنند و به ‌عنوان یک خبرنگار افتخاری در خدمت اطلاع‌رسانی به جامعه باشند.

سیاست‌ها باید به سمت پیشگیری از سرطان هدایت شود

 مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد در حاشیه بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس گفت: تا سال ۱۴۰۰ برای درمان بیماران هیچ وجهی دریافت نمی‌کردیم؛ اما از سال ۱۴۰۰ با حذف ارز دولتی، وزارت بهداشت تعرفه‌های جدیدی برای مجموعه‌های خیریه اعلام کرد. این تعرفه‌های جدید سبب شد بیماران هزینه پرداخت کنند.
اصغر افراسیابی افزود: اکنون در درمان سرطان سینه برای بانوان ۱۵۰ میلیون تومان هزینه پرتو درمانی آن است. این نرخ‌ها با توجه به اینکه از سه ماه پیش ارز نیمایی نیز حذف شد و از ۲۸ به ۴۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد، بی‌شک تعرفه‌های سال آینده دو برابر امسال خواهد شد. به همین خاطر باید به بیماران کمک شود تا از پس این هزینه‌ها بربیایند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های سازمان‌های بیمه‌گر باید به سمت پیشگیری هدایت شود تا تعداد بیماران و هزینه‌های درمان آن‌ها کاهش یابد. ما در این حوزه ضعیف بوده و نیازمند ورود رسانه‌ها و انجام کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی هستیم تا مردم را با علائم سرطان آشنا کنند؛ زیرا اگر زود تشخیص داده شود، فرد می‌تواند عمر طبیعی و معمولی داشته باشد

مردم بگویند شهرداری چه کار کند
شهردار منطقه ۱۲ نیز ضمن بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس در روز خبرنگار گفت: خبرنگاری از دید من حرفه‌ای توأم با عشق برای بیان حقایق و ایجاد رضایتمندی است. هر زمان که یک خبرنگار بتواند در کنار انعکاس کاستی‌ها امیدآفرینی‌ها کند، می‌تواند خبرنگار ترازی باشد که برای جامعه خودش رضایتمندی خلق می‌کند. اینکه فقط امیدآفرینی کنیم، اشتباه است. ما باید کاستی‌ها را نیز ببینیم تا تلنگری برای ما مدیران شهری باشد تا به بهترین شکل آن‌ها را رفع و رضایتمندی توأم با امید برای مردم ایجاد کنیم.
مهدی خداشناس افزود: مطالبه‌گری خبرنگار زمانی می‌تواند ترتیب اثر داده شود که توأمان باشد با کارهایی که برای شهر لازم است. ما نگاهمان در سیستم شهرداری برای مطالبه‌گری این است که مردم به ما بگویند چه کار کنیم. سیستم شهرداری مبتنی بر مردم است و ما هم همین نگاه را برای خبرنگاران می‌خواهیم که بگویند مردم از ما چه می‌خواهند و یک سال به ما اجازه بدهند کاری را که خواستند، به بهترین شکل انجام بدهیم. 
وی اظهار کرد: فارغ از کارهایی که ضرورت زمانی دارد و باید سریع‌تر انجام شود، در برنامه‌ها هم سعی کرده‌ایم مبتنی بر خواسته‌های مردم گام برداریم و خبرنگاران هم باید با همین نگاه، کاستی‌ها را به ما منعکس کنند تا ما در برنامه‌ها برای اصلاح صحیح آن اقدام کنیم.

رسانه‌های ریشه‌دار استان در تراز نیازهای کشور هستند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه حضور خود به مناسبت روز خبرنگار در مؤسسه فرهنگی قدس گفت: همان‌طور که صنعت استان در کشور پیشرو است، رسانه‌های استان نیز در جایگاه برتر کشور قرار دارند. بنابراین وقتی دو گروه کاربلد و کاردان کنار هم قرار می‌گیرند، برکات زیادی به دنبال دارد.
فیروز ابراهیمی ادامه داد: رسانه‌های ما در استان همواره چند گام جلوتر از صنعت به مطالبات این بخش پرداخته‌اند و همیشه تحلیل‌های رسانه در پرداختن به نیازهای ما یا جلوتر از این حوزه یا همگام با صنعت، تولید و تجارت استان پیش رفته‌اند.
وی افزود: اگر امروز تولیدکننده زعفران دنیا هستیم، این از مزیت‌های ذاتی استان است؛ اما وقتی ۶۰ درصد کارخانه‌های رب، کمپوت و کنسرو، ۳۰ درصد قطعه‌سازی کشور و حرف‌های فراوانی در حوزه نساجی، کیف و کفش برای گفتن داریم، بخش زیادی از این مباحث مطرح شده را مرهون تلاش‌های رسانه‌های استان هستیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رسانه‌های ریشه‌دار خراسان رضوی در تراز نیازهای کشور هستند و حتی جلوتر از جامعه حرکت می‌کنند. خط ما خط رهبر معظم انقلاب است و وقتی ایشان مطالبه‌گری را به همه جوانان و رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنند و تکلیف اجتماعی می‌دانند، رسانه تراز با زبان گویا به مطالبات جامعه خود می‌پردازد و به نظرم رسانه‌های استان به تکلیف خود تا این لحظه عمل کرده‌اند.

رسانه، صدای رسای تولید است
مدیرعامل شرکت ابرش نیز در بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس به ‌مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال چه رویکردی را در مجموعه تولیدی خود دنبال می‌کند، گفت: در راستای تحقق شعار سال، ما به غیر از مشارکت مردم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. در این زمینه با دانشگاه‌های مختلف و مراکز علمی در ارتباط بوده و در تلاش هستیم از تجربیات افراد در طرح‌ریزی و طراحی محصولات تولیدی بهره ببریم.
سید جمال رضوی افزود: معتقدیم باید سیاست‌های دولت به ویژه در حوزه تولیدات پایین‌دستی بیشتر متمرکز باشد چون مشارکت‌ها چه در بخش سرمایه‌گذاری و چه در بخش معنوی کار یعنی ایجاد هم‌افزایی بیشتر در تولید می‌تواند در کم اثر کردن تحریم‌ها کمک کند تا به تولید ادامه دهیم.
وی به نقش مهم رسانه در کمک به واحدهای تولیدی در تحقق شعار سال اشاره و بیان کرد: رسانه صدای رسای تولید است و نقش بسیار پررنگی در انعکاس مشکلات واحدهای تولیدی در جامعه دارد که دلگرم‌کننده است.

رسانه یاور ماست
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی ضمن حضور در روزنامه قدس گفت: بی‌شک رسانه یار و یاور ماست. ما رسانه را چشم بینا و گوش شنوای خود می‌دانیم و رسانه پناهگاه ماست تا حرف‌هایمان و صدا و خواست بخش کشاورزی را به مراجع و مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برساند.
مجید مهدوی با بیان اینکه رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف و در بزنگاه‌های حساس به کمک ما آمدند، تأکید کرد: رسانه‌ها با انعکاس صحیح، دقیق و به موقع مشکلات و مسائل حوزه کشاورزی و دامداری به ما کمک می‌کنند.
وی به نداشتن وابستگی خاص خبرنگاران به نهادها اشاره و بیان کرد: خبرنگاری که در واقع بتواند به معنای واقعی و حقیقی انعکاس‌دهنده مسئله و مشکل باشد، موانع را از سر راه برمی‌دارد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی اظهار کرد: خبرنگار تراز باید بدون توجه به حواشی و مسائلی که ممکن است اتفاق بیفتد، به طور فنی و دقیق اصل مطلب را بیان کند.
مسئولان فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی، مدیرعامل آسایشگاه فیاض‌بخش، گروه فرهنگی مانا، مسئولانی از شورای فرهنگ عمومی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی، صنایع غذایی رضوی و اداره ورزش و جوانان نیز با حضور خود یا نمایندگانشان این روز را به خبرنگاران روزنامه قدس تبریک گفتند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی- فریده خسروی- محدثه مودی-حانیه موسوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.