تحولات منطقه

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: امام زمان(عج) حق را ثابت و پایدار خواهد کرد همان‌گونه که امام حسین(ع) چنین راهی را دنبال کرد و ریشه فساد و باطل را از بین برد.

حکومت حضرت مهدی(عج) تداوم نهضت حسینی است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، شامگاه ۱۸ مردادماه در نشست علمی «تاثیر قیام حسینی بر شریعت محمدی و امتداد آن تا جامعه مهدوی» با اشاره به اینکه در زیارت ناحیه آمده است که در خواب از حضرت بقیةالله(عج) سؤال کردند که شما فرمودید من آنقدر گریه می‌کنم تا خون بگریم مربوط به کدام حادثه است و آن حضرت فرمودند مربوط به حادثه اسارت اهل بیت(ع) و حضرت زینب(س) است، گفت: خداوند بار امانت آفرینش را بر دوش انسان گذاشت و به تعبیر قرآن کریم آسمان و زمین از آن ابا کردند لذا قرعه فال به نام انسان زده شد و آنان قبول کردند و همه انبیاء در طول تاریخ تلاش و کوشش کردند تا بشر به هدایت برسد تا نبی اعظم که شریعت خاتم را قرار داد که مربوط به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است که با امامت و ولایت تداوم یافته است.

منتظرالقائم اضافه کرد: تشیع بر عکس مذاهب دیگر که خود را برتر می‌دانند و بر روی مذاهب و ادیان دیگر خط می‌کشند اینطور نیست و معتقد است همه انبیاء برای هدایت آمده‌اند ولی اسلام دین خاتم و شیعه مذهب کامل است و حرکت امام حسین(ع) هم در راستای حرکت همه انبیاء قبلی و به ویژه نبی خاتم است و به تعبیر زیارت وارث، ایشان وارث همه انبیاء است.  

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این حیات طیبه که نبی اعظم برای مردم ایجاد کرد و خانواده در راس آن بود بعد از وفات ایشان به رجعت جاهلی مبتلا شد، افزود: پیامبر(ص) دولت و نظام اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تعلیم و تربیت و برابری نژاد و ملیت و اقوام مختلف را ایجاد کرد و حیات دنیا و آخرت را کنار همدیگر قرار داد همانطور که علی(ع) فرمود من در برابر یک حادثه دردناک و هولناک صبر کردم و در خطبه ۱۵۰ به این محنت‌ها اشاره فرمودند؛ امام حسین(ع) هم وارث این فسادی است که در طول غصب خلافت ایجاد شد و اخلاق انسانی و شرافت و زیست مؤمنانه و حیات طیبه مسلمین را تخریب کرد. 

هشدار امام حسین(ع) به دانشمندان زمانه خود

منتظرالقائم با بیان اینکه امام حسین(ع) حرکت خود را از سالیانی قبل از عاشورا در مواجهه با انحراف امت اسلامی شروع کرده بودند، ادامه داد: ایشان غیر از مقام عصمت و امامت، یک عالم و نخبه فرهنگی و دینی بودند که به ابن عباس فرمود ۲۰۰ نفر از محدثان و دانشمندان را جمع کنید و در جمع آنان سخنرانی کردند و فرمودند عدم تلاش و بی‌توجهی شما سبب شده است تا سرنوشت امت اسلامی به دست ستمگران خدانشناس بیفتد؛ مصیبت شما از همه بیشتر است زیرا در حفظ منزلت علما، مغلوب شدید و مقام خود را حفظ نکردید؛ حضرت از نخبگان مسئولیت خواسته است و بر لزوم جلوگیری از تخریب منزلتشان تاکید فرمودند و تاکید کردند شما زمام امور امت و دین خدا را به ستمگران سپردید و آنان را بر جای خود نشاندید.

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: امام فرمودند این ظالمان ستمگر در هر شهری خطیبی دارند که به نفع آنان سخن می‌گویند و مردم در سرتاسر کشور اسلامی بردگان آنان شده و فقیر و ستمدیده مانده‌اند؛ فرمانروایی که نه خدا و نه مردم را می‌شناسند بر مردم حکومت می‌کنند. حضرت در این سخنرانی به خطبه سوم نهج‌البلاغه اشاره فرمودند ما برای قدرت و سلطنت و حکومت بر مردم و مال دنیا قیام نکردیم ولی ما قیام را قبول کردیم تا دین را احیاء کنیم و اصلاح را در بلاد اسلامی ظاهر کنیم تا مظلومان در امنیت قرار بگیرند و حدود تعطیل‌شده، احیاء شود.

وی افزود: ایشان در فلسفه امامت فرمودند که فلسفه امامت، تداوم دین خداوند است و خدا برای همه انبیاء، وصی قرار داد و برای پیامبر خاتم هم وصی قرار داد تا منحرفان نیایند و دین را تغییر دهند؛ ایشان در منزل بیضه مطالبی را فرمودند و به مبارزه با سلطان جائر و توانایی تغییر اوضاع امت را گوشزد کردند. ایشان از نقل رسول‌الله(ص) فرمودند اگر کسی حاکم جائری را ببیند که حلال خدا را تبدیل به حرام کرده است و عهد خدا را شکسته و با سنت پیامبر(ص) مخالفت کرده و در بین امت اسلامی با گناه حکومت کرده و با امت اسلامی دشمنی می‌کند؛ چنین فرد مؤمنی اگر قول و عمل او را تغییر ندهد شایسته است که خدا این فرد را در جایگاه حاکم ستمگر قرار دهد و عذاب آنان یکی است یعنی نخبگان وظیفه دارند در برابر ظلم و جور ظالم سکوت نکنند. ایشان فرمودند من شایسته‌ترین فرد برای ایجاد این تغییرات اجتماعی هستم. فرمودند شما نامه‌های زیادی برای من فرستادید و با من بیعت کردید و اگر بر این بیعت پایدار بمایند موجب رشد و پیشرفت شما خواهد شد لذا امام سبک نوینی از زیست مؤمنانه را برای امت اسلامی بیان فرمودند.   

منتظرالقائم ادامه داد: مفاهیمی مانند عدالت و مبارزه با سلطان جائر حتی به قیمت شهادت در راه خدا را بیان فرمودند و این مفاهیم بعد از کربلا هم در آثار فقها و علمای شیعه جای خود را باز کرد؛ مفاهیمی مانند جهاد پررنگ‌تر بررسی شد لذا شیخ مفید در ارشاد و سید مرتضی د ر تنزیه الانبیاء و الائمه و شیخ طوسی در تلخیص الشافی به مسائل جهاد پرداختند. وقتی مسئله جهاد را مطرح کردند گریزی هم به عاشورا زدند و آن را قیامی علیه حاکم جائر برشمردند. 

برتری گفتمان حسینی بر بنی‌امیه

وی افزود: تاریخ از ما می‌پرسد که اگر همه دمشق را زیر و رو کنید آیا قبری برای معاویه و یزید خواهید یافت؟ قطعا خیر و این نشان می‌دهد که چه گفتمانی پیروز است آیا گفتمان عثمانی‌گری یا گفتمان بنی‌امیه یا گفتمان شهادت حسینی؟ امام حسین(ع) تاریخ را فتح کرد آن هم با عقلانیت و شهادت و شعارهای اصیل انسانی و این تفاوت از زمین تا آسمان و تفاوت مادی‌گری غربی و ناسوتی با گفتمان ملکوتی حسینی و مهدوی است. آیا گفتمان حسینی نبود که با وجود تخریب کعبه از سوی یزید و به اسارت بردن اهل بیت(ع) غلبه یافت؟

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تمدن مهدوی هم در امتداد نهضت حسینی(ع) قرار دارد، گفت: در قرآن کریم در مورد ویژگی تمدن مهدوی فرموده است ظلم و جور را از بین خواهد برد و قسط و عدل را پیاده می‌کند و زمین به دست بندگان صالح و شایسته خواهد رسید و عدالت و قسط واقعی به وجود می‌آید و زمین از عدل و داد پر خواهد شد.

منتظرالقائم در خاتمه تاکید کرد: امام زمان(عج) حق را ثابت و پایدار خواهد کرد همان‌گونه که حسین(ع) چنین راهی را دنبال کرد و ریشه فساد و باطل را از بین برد. امام زمان(عج) باعث عمران و آبادانی زمین خواهد شد و بندگان خدا را شاداب خواهد کرد و تمدنی متعالی ایجاد خواهد شد. او احیاگر سنن الهی و یاریگر احیاکنندگان دین خدا و تجدیدکننده احکام تعطیل‌شده الهی است. او نشانه‌های دین را برقرار می‌کند و شکوفایی عقلانی در جهان برپا می‌کنند کما اینکه امام باقر(ع) فرمودند همه انبیاء آمده‌اند تا عقل بشر را بیدار کنند و آرمان‌ها و ارزش‌های الهی با شکوفایی عقل و خرد بشر کامل شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.