قراردادی در قالب اجرای یک کلان پروژه پژوهشی با محوریت «مکتب هنر رضوی»، بین مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران، به ارزش ۶ میلیارد تومان در مشهد مقدس منعقد شد.

 انعقاد قرارداد کلان پروژه پژوهشی «مکتب هنر رضوی»

محمدجواد استادی، مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص این قرارداد اظهار کرد: باتوجه‌به امضای دومین تفاهم‌نامه همکاری بین این مؤسسه و دانشگاه هنر ایران مبتنی بر تجربه همکاری سه‌ساله بین این دو مجموعه و کارآمد بودن تفاهم‌نامه اول، بلافاصله برنامه‌های جدیدی در راستای اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه دائم و پیوسته مؤسسه با دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.
وی با تأکید بر سیاست خاص سرعت‌بخشی به اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه‌ها که مؤسسه اتخاذ کرده است، گفت: در این تفاهم‌نامه جدید که در راستای تمدید دائم تفاهم‌نامه قبلی با تغییر جدی در حوزه اهداف و کلان‌نگری به اهداف، در دفتر مدیریت این مؤسسه در مشهد مقدس به امضای طرفین رسید، اقدام مهمی در دستور کار قرار گرفت که می‌توان آن را گامی بلند در فضای پژوهشی مرتبط با هنرهای دینی و رضوی دانست.
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به مغفول ماندن فعالیت‌های پژوهشی در نهادهای مختلف کشور در زمینه هنر، افزود: اگرچه این مؤسسه مسئولیت پرداختن به امور و مظاهر هنری را در مجموعه آستان قدس رضوی بر عهده دارد، اما با اعتقاد به این که بی‌تردید هیچ اقدام کارآمد و مؤثری بدون برخورداری از عرصه‌های نظری امکان‌پذیر نیست، به پژوهش توجهی جدی کرده است. در واقع، اگر بخواهیم در عرصه عمل، هنر رضوی را داشته باشیم، باید ایده مکتب هنر رضوی را دنبال کنیم.


 نگاه مسئله‌محور مؤسسه
 استادی تصریح کرد: از ابتدای ایجاد تغییرات رویکردی در این مؤسسه با محوریت مکتب هنر رضوی، یکی از سیاست‌های مرکزی آن، استقرار نگاه مسئله‌محور و جدی شدن مسئله پژوهش و استفاده از پیوست‌های پژوهشی برای کاربست امور هنری در فضای اجتماعی، بوده است.
وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌های این مؤسسه با برخی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی هنری کشور همچون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، دانشگاه تربیت‌مدرس و مدرسه اسلامی هنر نیز اشاره و ادامه داد: در تمامی این تفاهم‌نامه‌ها، انجام پروژه‌های پژوهشی و دانشگاهی از طریق اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در دستور کار بوده و حوزه پژوهش به‌صورت مستمر در مؤسسه ادامه داشته است.
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: در این میان، هم‌زمان با انعقاد تفاهم‌نامه جدید میان دانشگاه هنر ایران و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، پس از برگزاری جلسه‌های کارشناسی متعدد، یک قرارداد جدی پژوهشی میان این دو مجموعه به امضا رسید که بر اساس آن، یک کلان پروژه مشترک میان این دو مجموعه به مبلغ ۶ میلیارد تومان برای مدت یک سال، تعریف شد.
 وی توضیح داد: در این قرارداد، ۵ میلیارد تومان سهم دانشگاه هنر و یک میلیارد تومان سهم مؤسسه است که این رقم، برای اجرای تمامی پژوهش‌هایی که به تقویت ایده مکتب هنر رضوی در یک سال پیش رو منجر شود، هزینه خواهد شد.
استادی افزود: دانشگاه هنر به‌عنوان مجری انجام این قرارداد موظف است این رقم را به اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه مکتب هنر رضوی در چارچوب خاصی اختصاص دهد. این اقدام در فضای پژوهشی کم‌سابقه است و برای نخستین‌بار میان یک مجموعه دانشگاهی و یک مجموعه هنری، رقم قابل‌توجهی در حوزه پژوهش برای یک ایده و موضوع مشخص هنری، اختصاص‌یافته است.
وی با تأکید بر این که این قرارداد، قالب‌های مختلفی همچون انجام طرح پژوهشی و انتشار آن در قالب کتاب و مقاله، برگزاری همایش‌ها، کرسی‌های نظریه‌پردازی و نشست‌های تخصصی و...، را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: بی‌تردید در پایان اجرای قرارداد، حجم متمرکز و با کیفیتی از آثار پژوهشی در راستای تقویت ایده مکتب هنر رضوی، تولید خواهد شد.

 
 تشکیل کمیته ۷ نفره
 مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: به‌منظور اجرایی‌شدن این امر، یک کمیته نظارت و علمی تشکیل شده است که مسئولیت آن مشخص‌کردن چگونگی اجرای این قرارداد است، این کمیته همراه جلسه تشکیل می‌دهد و در آن جلسه، وضعیت پیشرفت قرارداد نهایی می‌شود.
وی افزود: ۶ نماینده علمی از دانشگاه هنر ایران و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی (از هر مجموعه، سه نفر) به همراه یکی از چهره‌های برجسته پژوهش هنر کشور با توافق مدیران دو مجموعه، در این کمیته حضور دارند.
 استادی با بیان این که برای انجام اقداماتی همچون اجرای طرح پژوهشی، تدوین کتاب و برگزاری نشست و همایش، قراردادهای ثانویه منعقد خواهد شد، گفت: تمامی ریز موضوعات و قالب‌هایی که قرار است به چنین قراردادهای ثانویه‌ای تبدیل شود، باید توسط اعضای این کمیته علمی هفت‌نفره، بررسی و تأیید شود.
وی ادامه داد: اگرچه مدت اجرای این قرارداد یک‌ساله است، اما ازآنجایی‌که انجام برخی از طرح‌های پژوهشی ثانویه ممکن است بیش از یک سال به طول انجامد، بنابراین، پیش‌بینی می‌شود در مدت‌زمان یک یا دو سال، حجم انبوهی از اتفاقات پژوهشی به شکل بی‌سابقه‌ای در قالبی متمرکز در حوزه هنر رضوی در کشور اتفاق بیفتد.
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی تصریح کرد: درگذشته شاهد فعالیت‌های پژوهشی پراکنده در حوزه هنر رضوی بودیم، اما با انعقاد این تفاهم‌نامه جدید و قراردادی که ذیل آن به امضای طرفین رسیده است، از نظر زمانی و تمرکز، شاهد جهشی در تولید آثار پژوهشی مرتبط باهنر رضوی خواهیم بود.
وی با بیان این که با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، اولین موضوعات انتخاب و قراردادهای ثانویه تدوین خواهد شد، گفت: بی‌تردید، مؤسسه گزارش مفصلی در خصوص عملیاتی‌شدن این قرارداد در عرصه پژوهش در ذیل مکتب هنر رضوی که در فصل پاییز سال جاری، اتفاق خواهد افتاد، در آینده ارائه خواهد کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.