خبرگزاری «تاس» امروز (شنبه) در بحبوحه حمله اوکراین به خاک روسیه گزارش داد که مسکو بیش از ۷۶ هزار نفر را از مناطق هم مرز با اوکراین در منطقه «کورسک» تخلیه کرده است.

روسیه بیش از ۷۶ هزار نفر را از منطقه «کورسک» تخلیه کرد

در بحبوحه بزرگترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، مسکو در حال مقابله با هزاران سرباز اوکراینی در عمق ۲۰ کیلومتری «کورسک» است.

در همین حال، خبرگزاری «تاس» به نقل از وزارت اورژانس روسیه گزارش داد که بیش از ۷۶ هزار نفر از مناطق هم مرز با اوکراین در منطقه کورسک در جنوب غربی روسیه، تخلیه شده‌اند.

از سوی دیگر، مسکو امروز (شنبه) سازوکار امنیتی گسترده‌ای را در سه منطقه مرزی این کشور از جمله کورسک، بریانسک و بلگورد که مساحتی تقریبا ۹۲ هزار کیلومتر مربعی را تشکیل می‌دهند، اعمال کرد.

منطقه کورسک روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) هدف حمله گسترده اوکراین قرار گرفت. سامانه پدافند هوایی روسیه ۲۶ هواپیمای بدون سرنشین و چندین راکت را در آسمان این منطقه سرنگون کرد. در جریان این حمله پنج نفر نیز کشته شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه (۱۷ مرداد) حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه کورسک را محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

پوتین تصریح کرد که اوکراین در حال گلوله‌باران بی‌رویه ساختمان‌های غیرنظامی، مسکونی و آمبولانس‌ها با انواع سلاح‌ها از جمله موشک است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» به تازگی در مطلبی با پرداختن به حمله اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه، آن را بزرگترین چالش کنونی ولادیمیر پوتین در خلال جنگ کنونی توصیف کرد.

نویسنده این مطلب واشنگتن‌پست می‌نویسد: درحالی که روسیه به شدت به دنبال خنثی کردن این حمله غافلگیرانه است که اکنون در چهارمین روز خود قرار دارد، پرسش‌هایی در مورد شکست اطلاعاتی و راهبردی مسکو مقابل کی‌یف مطرح شده که براساس برآورد تحلیلگران روس، سبب عبور سربازان اوکراینی از مرز و تصرف چیزی حدود ۱۰۰ مایل مربع (۲۵۸ کیلومتر مربع) از قلمرو کورسک شده است؛ وضعیتی که بزرگترین ضدحمله در خاک روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین بشمار می‌رود.

از سوی دیگر، برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که نیروهای اوکراینی به سمت نیروگاه هسته ای کورسک که سهم زیادی در تامین برق منطقه جنوب روسیه دارد، در حرکت بوده‌اند. این نیروگاه در مجموع ۶ راکتور دارد که دو راکتور آن غیرفعال، دو راکتور در حال ساخت و دو راکتور دیگر در فاز عملیاتی هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.