یک کارشناس انرژی: سیاست های راهبردی وزارت نفت دولت سیزدهم در زمینه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و سهامداری در آن‌ها منجر به رشد قابل توجه 300 درصدی صادرات نفت خام ایران شد که به بیش از 17 کشور جهان هدایت شد

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اهرم راهبردی ایران در تجارت جهانی نفت خام

حسین حیدریان کارشناس انرژی اندیشکده معیار در رابطه با رویکرد راهبردی جدید ایران در پالایشگاه‌داری فراسرزمینی گفت: وزارت نفت در دولت سیزدهم ایران نیاز مبرم به رسیدگی به وضعیت رو به وخامت فروش نفت را تشخیص داد. در مواجهه با این چالش، این وزارتخانه اجرای سیاست‌های راهبردی و نوآورانه را برای تضمین بازار تضمین شده برای صادرات نفت خام ایران آغاز کرد. دولت سیزدهم با بهره گیری از تخصص فنی و مهندسی قابل توجه ایران در بخش پالایشگاه، رویکرد جدیدی را با محوریت بازسازی و احیای پالایشگاه های نیمه فعال و مستهلک شده در کشورهای مختلف جهان آغاز کرد. این ابتکار راهبردی ایران را قادر ساخت تا جای پایی محکمی در بازار جهانی پالایشگاه ها ایجاد کند، خدمات فنی و مهندسی و صادرات تجهیزات خود را گسترش دهد و در نهایت، سهام این پالایشگاه های فراسرزمینی را به دست آورد.

این کارشناس انرژی با اشاره به رویکرد مثبت ایجاد شده برای تحول در تجارت نفت خام ایران اظهار کرد: این رویکرد چند وجهی پیامدهای گسترده‌ای برای تجارت انرژی ایران و توانایی ایران برای حرکت در چشم‌انداز پیچیده ژئوپلیتیکی در میان تشدید تحریم‌ها داشت. اولا با تکیه بر این ترفند راهبردی وزارت نفت آقای اوجی توانستیم از توان فنی و مهندسی ایران در بخش پالایشگاه به عنوان یک سرمایه ارزشمند در راستای توسعه بازارها استفاده کنیم و در زمان اوجی توانستیم برای اولین بار به بازسازی و احیای پالایشگاه های نیمه فعال و مستهلک شده سایر کشورها اقدام کنیم و سهامدار این پالایشگاه‌ها شویم. بازسازی موفقیت آمیز این پالایشگاه ها به ایران اجازه داد تا خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت پالایشگاه بین المللی قرار دهد و دامنه و نفوذ خود را فراتر از مرزهای خود گسترش دهد.

حیدریان در ادامه افزود: همچنین افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز دستاورد دیگر این رویکرد راهبردی دولت سیزدهم بوده است زیرا تقاضا برای تخصص فنی و مهندسی تخصصی ایران در بخش پالایشگاه به افزایش قابل توجه صادرات این خدمات و ایجاد جریان های درآمدی اضافی منجر شد. ایران با تبدیل شدن به یک سهامدار در پالایشگاه ها، کنترل و نفوذ بیشتری بر فروش تضمینی خود به دست آورد و از همسویی با منافع انرژی و اقتصادی گسترده تر خود اطمینان حاصل کرد.

وی گفت: سیاست های راهبردی وزارت نفت دولت سیزدهم منجر به رشد قابل توجه 300 درصدی صادرات نفت خام ایران شد که به بیش از 17 کشور جهان هدایت شد. این دستاورد توانایی این وزارتخانه را در خنثی کردن موثر تاثیر تحریم ها و بازطراحی تجارت نفت خام ایران نشان داد. تنوع مقاصد صادراتی و قراردادهای تضمین شده عرضه نفت خام با پالایشگاه های فراسرزمینی، قدرت چانه زنی ایران را در بازارهای جهانی انرژی تقویت کرد و به ایران اجازه داد شرایط مطلوب تری را مذاکره کند. این ابتکار چند وجهی نه تنها بازار تضمین شده ای را برای صادرات نفت خام ایران تضمین کرده است، بلکه ایران را به عنوان یک بازیگر برجسته در صنعت پالایشگاه جهانی قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.