۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 1004987

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بر اهمیت توجه دولت چهاردهم به اسناد بالادستی سلامت و همچنین ورود اورژانسی به مشکلات نیروی انسانی عرصه سلامت تاکید کرد.

نقش رسانه در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه

محمد رئیس‌زاده در نشستی خبری با اشاره به ۱۷ مرداد به عنوان «روز خبرنگار» و با بیان اینکه نقش رسانه در حوزه «سلامت» از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: علاوه بر نشست‌های رایج با اصحاب رسانه، برگزاری نشست‌های تخصصی درباره مسائل مرتبط با رسانه، یک امر ضروری و رایج است. با توجه به اهمیت برگزاری نشست‌های تخصصی رسانه و جامعه پزشکی، برگزاری چنین جلساتی را مطالبه می‌کنم.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه خبر حوزه سلامت بسیار اهمیت دارد، افزود: اخبار حوزه سلامت از دو منظر اهمیت دارد. رسانه می‌تواند در حوزه سلامت و ارتقاء سواد سلامت بسیار اثرگذار باشد.

وی درباره اهمیت ارتقاء سواد سلامت جامعه گفت: سازمان بهداشت جهانی به موضوع خودمراقبتی بسیار توجه کرده و بر مولفه خودمراقبتی بسیار تاکید می‌کند. شدت و پیچیدگی بیماری‌ها در گذر زمان تغییر کرده و با توجه به تغییر پیچیدگی بیماری‌ها در گذر زمان باید گفت که موضوع خودمراقبتی نیز تغییر کرده است.

رئیس‌زاده افزود: در گذشته، ورزش‌کردن به عنوان یکی ازمولفه‌های موثر مرتبط با خودمراقبتی مطرح می‌شد اما کسب و اطلاع‌رسانی درباره مسائل موثر بر سلامتی بسیار اهمیت دارد. به طور مثال، اطلاع درباره میزان سطح خون، آشنایی درباره فشار خون و چگونگی گرفتن فشار خون بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اطلاع درباره اینکه در هر بازه سنی با خطر چه سرطان‌هایی مواجه هستیم، از اهمیت فراوانی برخوردار است. نکته مهم و اساسی این است که رسانه می‌تواند در ارتقای سواد سلامت بسیار نقش‌آفرینی کند.

رئیس‌کل نظام پزشکی با بیان اینکه رسانه می‌تواند در ارتقاء سواد سلامت جامعه نقش‌آفرینی کند، گفت: اگر رسانه نسبت به «ارتقای سطح سواد سلامت جامعه» و «خودمراقبتی» ناآگاه باشد، نمی‌تواند در مسیر ارتقای سلامت جامعه اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: اگر رسانه و جامعه پزشکی با یکدیگر مرتبط باشند، می‌توانند نسبت به انجام کارهای تخصصی اقدام کنند. نکته مهم و اساسی این است که رسانه و جامعه پزشکی نباید از نیاز مردم عقب‌ بماند. ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی کشور می‌تواند سبب ارتقای سطح سلامت جامعه شود.

رئیس‌زاده با بیان اینکه جامعه فقط به خدمات تخصصی پزشکی نیاز ندارد، تاکید کرد: اگرچه جامعه پزشکی، خدمات تخصصی را ارائه می‌دهد اما باید گفت جامعه به ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی نیاز دارد. اهمیت ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی برای جامعه به میزان خدمات تخصصی پزشکی است.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بازهم تاکید می‌کنم، ارتباط میان رسانه و جامعه پزشکی به ارتقای سطح سواد سلامت جامعه کمک می‌کند. ارتقاء سواد سلامت جامعه، یک اقدام پیشگیرانه است در حالی که درمان، بازیابی سلامت است.

وی با بیان اینکه خبررسانی درست در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: میدان کارزار در دنیای امروز، میدان مرزها و ذهن‌ها است. آنچه که از قدرت در دنیای امروز نمایش داده می‌شود، قدرت واقعی نیست. نقش رسانه در تصویرسازی بسیار مهم است. بنابر اظهار نظر بزرگان عرصه رسانه، ذهن و ادراک مردمی، مهم‌ترین مولفه قدرت هر کشور به حساب می‌آید.

وی با اشاره به نقش رسانه در تصویرسازی از جامعه پزشکی اظهار کرد: ارائه تصویر غالب از جامعه پزشکی در اذهان مردم اهمیت دارد. اینکه جامعه پزشکی را گروهی متکبر یا خدوم نشان دهیم، اهمیت دارد. جامعه پزشکی از دل مردم و با مردم است و در بزنگاه‌های متعدد مانند جنگ تحمیلی و روزهای کرونایی درکنار مردم حضور دارد.

رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی در بخش دوم این نشست درباره مطالبات جامعه پزشکی از وزارت بهداشت دولت چهاردهم گفت: رئیس‌جمهور، عضو خانواده پزشکی است؛ موفقیت رئیس‌جمهور نه تنها سبب ارتقای کشور می‌شود بلکه موفقیت ایشان نیز جزو موفقیت جامعه پزشکی به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در حوزه سلامت به اسناد بالادستی توجه کند، افزود: توجه به اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس‌زاده با بیان اینکه پرداخت جدی به بهداشت و ارتقای سلامت دیگر خواسته جامعه پزشکی از دولت چهاردهم است، افزود: توجه و پرداخت جدی به حوزه بهداشت و ارتقاء سطح سلامت جامعه اهمیت دارد. خواسته جامعه پزشکی از دولت چهاردهم این است که گرفتار پروپاگاندا نشود و رفع مسائل درمان را جزو دغدغه‌های خود بداند.

رئیس زاده درباره توجه به نیروی انسانی گفت: پرداخت جدی به تمام نیروی انسانی نظام درمان از دیگر خواسته‌های جامعه پزشکی است. دولت باید به صورت اورژانسی به مسائل مغفول مانده حوزه درمان در بحث نیروی انسانی ورود کند.

رئیس‌زاده ادامه داد: دولت باید به نحوی عمل کند که مردم در صورت مواجهه با بیماری فقط دغدغه درمان داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به نیروی انسانی جوان گفت: پرداختن به جوانان جامعه پزشکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. جنس مشکلات جوانان امروز جامعه پزشکی با جوانان دیروز متفاوت است و به همین دلیل مقایسه این دو گروه با یکدیگر اشتباه است.

وی در پایان با اشاره به مداخلات افراد غیرجامعه پزشکی در عرصه درمان گفت: مداخلات افراد غیرپزشک می‌تواند سلامت جامعه را به خطر اندازد. اگرچه سازمان نظام پزشکی نمی‌تواند به این موضوع به صورت مستقیم ورود کند، اما به دلیل اینکه پزشک نماها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعالیت می‌کنند، سایت‌ها را رصد کرده و موارد را گزارش داده است.

در ادامه دکتر رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این نشست درباره نرخ جرائم پزشک‌نماها گفت: در حال حاضر، نرخ جرائم پزشک‌نماها برای بار اول ۵۸۰ میلیون و برای بار دوم حدود یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان است.

یوسف کاظمی، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در این نشست گفت: انعکاس واقعی مسائل، مشکلات، نقاط ضعف و نقاط قوت جامعه پزشکی بر عهده سانه‌ها است. جامعه پزشکی به واسطه اقدامات چند دهه اخیر با مشکلات فراوانی رو به رو است و حال خوبی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.