پس از تشکیل شورای راهبری و تعیین ملاک‌ها و امتیازدهی‌ها، با پایان کار این شورا لیست پیشنهادی از دست ظریف و تیمش خارج و به دست مسعود پزشکیان رسید.

سکانداران پیشنهادی برای مسیر چهاردهم

​​​​​​​باتوجه به تأخیر ایجاد شده در اعلام این لیست گمان می‌رود تغییراتی هم توسط رئیس‌جمهور در این فهرست ایجاد شده و سرانجام لیست صبح دیروز از پاستور به بهارستان رسید. حالا وزرای پیشنهادی باید بتوانند برنامه‌های خود را به نحوی ارائه دهند که اعتماد نمایندگان ملت را جلب کنند. فهرست اسامی نامزدهای وزارت در دولت چهاردهم در حالی ارائه شده است که میانگین سنی این کابینه ۵۹ سال و ۷ ماه خواهد بود. سیدستارهاشمی و فرزانه صادق با ۴۷ سال سن به‌عنوان جوان‌ترین و عبدالناصر همتی با ۶۶ سال مسن‌ترین، اعضا خواهند بود. همچنین در این فهرست پنج نفر از دولت روحانی و سه نفر از دولت رئیسی حضور دارند.در نامه‌ای که روز گذشته از رئیس جمهور به رئیس مجلس رسیده، این اشخاص از جانب دولت به‌عنوان وزرای وزارتخانه‌ها انتخاب و پیشنهاد شدند. در ادامه نگاهی به گزیده‌ای از سوابق آن‌ها می‌اندازیم.

یک کارشناس فقه متصدی آموزش و پرورش
علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق است. سابقه مدیریت، معاونت و سرپرستی در همین ارگان را دارد. در دولت روحانی علاوه بر سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، تجربه قائم مقامی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر را هم به سوابقش اضافه کرد.

نوری، نماینده‌ای که وزیر می‌شود
غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی کشاورزی، نماینده بستان‌آباد در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی که سه دوره پیاپی است در مجلس حضور دارد. فوق لیسانس کشاورزی است و سابقه مدیریت، مشاوره و کارشناسی در جهاد کشاورزی را هم در کارنامه دارد.

راه‌های نرفته یک زن در وزارت راه
فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، وزیر زن کابینه پزشکیان است که با ۴۷ سال سن جوان‌ترین وزیر دولت نیز هست. او دانش‌آموخته رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است و به عنوان معاون شهرسازی و معماری فعالیت می‌کرده تا اینکه مهرداد بذرپاش وزیرسابق راه او را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

بازگشت ظفرمند همتی به اقتصاد
عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصاد و دارایی،  شصت‌وهفت‌ساله و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است. سال ۱۴۰۰ وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با ۱۰ درصد آرا، در رتبه سوم قرار گرفت. او در دولت روحانی مدیرعامل بانک ملی و رئیس بانک مرکزی بود.

میراث به وزیر دولت روحانی می‌رسد؟
سید محمدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، دکترای مدیریت دولتی دارد. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت روحانی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه و سرپرستی وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم نیز از مهم‌ترین سوابق او است.

متصدی سیمان در وزارت صنعت
سید محمد اتابک وزیرپیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است. او که کارشناسی ارشدش را از میشیگان آمریکا گرفته است پیش از این معاونت اقتصادی و مدیرعاملی صنایع معدنی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس (وابسته به بنیاد مستضعفان) و ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی سیمان کشور را تجربه کرده است.

خطیب ابقا شد
سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، در وزارت اطلاعات ابقا شد. حجت‌الاسلام خطیب رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تا سال ۹۸ و رئیس حفاظت دفتر رهبر معظم انقلاب بود. در دولت رئیسی وزیر اطلاعات شد و اکنون نظر پزشکیان هم بر این است که او در همین جایگاه کار را ادامه بدهد.

معاون آذری جهرمی در وزارت ارتباطات
ستارهاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، مدرک دکترای کامپیوتر و فناوری اطلاعات دارد. ستار هاشمی که در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم (در زمان تصدی‌گری آذری جهرمی) معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، پس از پایان این دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در این سازمان شد.

کالابرگ الکترونیک با میدری اجرایی می‌شود؟
احمد میدری وزیر پیشنهادی کار و تعاون، دکترای اقتصاد، پژوهشگر مجلس و هیئت علمی دانشگاه است. او از سال‌های آغازین دهه ۹۰ به عنوان معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه مشغول به کار شد، هرچند طرح‌های وی در این حوزه موفق نبود. از جمله طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۹۷ که هرگز اجرایی نشد و یا طرح شفافیت شرکت‌های «شستا» که اصولاً شکست خورد.

معاون ظریف به‌جای‌امیرعبداللهیان
عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت خارجه، نام آشنای دیگری‌است که در فهرست پیشنهادی پزشکیان دیده می‌شود. او پیش‌تر هم دیپلمات وزارت خارجه و معاون سیاسی ظریف بوده و اکنون وزیر پیشنهادی این وزارت است. عراقچی دکترای علوم سیاسی دارد، سفیر ایران در ژاپن و فنلاند بوده و در سال‌های انتهای دولت دوازدهم هم تقریباً همه امور مربوط به مذاکرات برجامی را برعهده داشته است.

پیشنهاد نخستین فراجایی برای وزارت کشور
سردار اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور هم از فرماندهان فراجاست که هم‌اکنون دبیری ستاد مبارزه با مواد مخدر را به‌عهده دارد. دکترای امنیت ملی دارد و معاونت فرماندهی نیروی انتظامی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، جانشینی فرمانده نیروی انتظامی و دبیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در پرونده کاری او است.

یک خلبان کارکشته در صدر وزارت دفاع
عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح، ‌امیر و سرتیپ نیروی هوایی ارتش است. در گذشته هم جانشین و فرمانده نیروی هوایی ارتش و جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح بوده و دانش‌آموخته دانشکده خلبانی و خلبان اف ۱۴ است. نصیرزاده سابقه فعالیت‌های برون‌مرزی هم دارد و مدتی در ایتالیا و پاکستان به‌سر برده است.

وکیلی که به دانشگاه خواهد رفت
حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری شد. حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است. او معاون حقوقی امور مجلس هم بوده است. سیمایی صراف وکیل پایه یک دادگستری هم هست.

از دیار فرهنگ برای تصدی فرهنگ
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانش آموخته علوم حوزوی و رشته دانشگاهی فلسفه است. در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. در دولت روحانی وزیر فرهنگ شد و بعد از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

زمام «نیرو» در دست نماد «ما می‌توانیم»
عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است. از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی او می‌توان به وزارت صمت در دولت سیزدهم، فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرای پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد. اما شاید مهم‌ترین تجربه علی‌آبادی، مدیرعاملی «مپنا» باشد. مجموعه‌ای که عم��اً ۴۰ درصد از برق کشور را تولید می‌کند و در بقیه حوزه‌های پیشرفت هم فعالیت شایانی دارد. مپنا اکنون یکی از نمادهای «ما می‌توانیم» در سطح کلان به‌شمار می‌آید.

طلای سیاه به پاک‌نژاد سپرده می‌شود
محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر است. از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو فعالیت خود را آغاز کرد. اما فعالیت او در وزارت نیرو دیری نپایید و از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود در وزارت نفت را آغاز کرد.

یک پزشک دیگر نامزد وزارت بهداشت
محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، متخصص جراحی عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی است. در حوزه تألیف، ترجمه و نظارت پزشکی کارنامه چشمگیری دارد و ریاست سازمان نظام پزشکی را هم عهده‌دار بوده است.

از نمایندگی مجلس تا وزارت دادگستری
امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا و قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان و رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

وزارت ورزش هم به یک مهندس می‌رسد؟
احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان هم رئیس سابق فدراسیون قایقرانی و رئیس هیئت مدیره سابق باشگاه ملوان بوده که سابقه حضور به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای شهر تهران را هم در کارنامه دارد. دنیامالی به واسطه سمت‌های ورزشی‌ای که داشته، با فضای ورزش کاملاً آشناست.

فرایند وزیر شدن به چه شکل است؟
همه ۱۹ وزیر پیشنهادی به تمامی کمیسیون‌های مجلس دعوت خواهند شد. همزمان با برگزاری جلسات در کمیسیون‌ها، بسیاری از فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با موضوعات خاص خود با وزرای پیشنهادی مربوط جلسه خواهند داشت. جلسات رأی اعتماد از ساعت ۸ صبح روز شنبه (۲۷ مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. این جلسات به‌صورت دوشیفته خواهد بود و در صورت موافقت نمایندگان می‌تواند سه شیفته هم بشود. در ابتدای جلسه، رئیس جمهور می‌تواند در مدت دو ساعت و نیم به تشریح برنامه و خط‌ مشی دولت و دفاع از ترکیب کلی هیئت وزیران پیشنهادی بپردازد. سپس پنج نفر نماینده موافق و پنج نفر نماینده مخالف، هر کدام به‌مدت ۱۵ دقیقه راجع به این ترکیب و برنامه دولت صحبت خواهند کرد. پس از آن، رئیس جمهور و یا نماینده تعیین‌شده از سوی وی می‌تواند به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. در پایان، رأی‌گیری درخصوص هر وزیر پیشنهادی به‌صورت جداگانه انجام خواهد شد. بررسی وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبا انجام می‌شود.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.