صحن علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی میزبان مسعود پزشکیان و وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بود تا گزینه‌های تصدی صندلی ریاست بر ۱۹ وزارتخانه دولت را بررسی کند.

عیارسنجی کابینه پیشنهادی در ۳۶ساعت وقت قانونی

همان چیزی که در مراسم تحلیف قولش را دادم
رئیس جمهور در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی تأکید کرد کابینه‌ای که به مجلس معرفی کرده مصداق «دولت وفاق ملی» است که پیش از این در مراسم تحلیف از آن گفته بود. 
پزشکیان دولت وفاق ملی را موظف به تأمین حقوق شهروندی همه مردم ایران و ملتزم به تأمین حقوق منافع ملی دانست و  التزام به قانون اساسی، اهداف سند 
چشم انداز سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و تحقق برنامه هفتم توسعه را محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام دانست. رئیس جمهور در ادامه جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را  آزمون عرصه این همگرایی و همکاری معرفی کرد. 
پزشکیان کسب رضایت مردم را رسالت، چشم انداز و از اصول حکمرانی دانست که شاخصه اول دولت چهاردهم خواهد بود. وی در بخشی از سخنرانی خود انجام هر گونه اصلاحات اقتصادی را بدون اجماع‌سازی غیرممکن خواند و گفت: در حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی و اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نباید بدون اجماع‌سازی در مورد آن‌ها دست به عمل زد. 
رئیس جمهور در دفاع از فهرست پیشنهادی‌اش برای ریاست بر ۱۹ وزراتخانه دولت، به تلاش‌های شورای راهبری دولت چهاردهم و کمیته‌ها و کارگروه‌های ذیل آن  اشاره کرد و کابینه پیشنهادی‌اش را نمادی از وفاق و همبستگی خواند و گفت: گروه‌هایی که تعیین کردیم، بیش از ۱۰ هزار پرونده را در حدود ۱۰ هزار ساعت بررسی کرده‌اند. 

حضور در انتخابات با باور به اصلاحات بر مبنای حق و عدالت
پزشکیان در نوبت دوم سخنرانی خود، به بیان برخی ویژگی‌های شخصیتی و سوابق خود پرداخت و گفت: من به مردم قول دادم و به شما هم قول می‌دهم. در زندگی‌ام این‌گونه بودم، امکان ندارد دروغ گفته باشم و به حرفی که زده‌ام پایبند نباشم. من در دوران نمایندگی و زندگی همیشه به بی‌عدالتی در هر حالتی حمله کرده و از حق مردم، مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم و شواهد آن تمام صحبت‌هایی است که تاکنون داشته‌ام. هر کسی باور ندارد، آن‌ها را پیدا کند.
وی به شرط‌هایش برای حضور در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت:  زمانی که من را برای گفت‌وگوهای انتخاباتی صدا کردند، به این برادران گفتم بنده اول یک اصولی دارم و آن اصولی که به آن معتقدم حق و عدالت است که برای آن‌ها می‌خواهم اصلاحات کنم.
رئیس جمهور با بیان اینکه راهبرد و روش بیرون‌رفت از مشکلات فعلی رجوع به «بسیجی است که اوایل انقلاب در همه خاکمان ایجاد شد»، خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: من از شما می‌خواهم به همه این عزیزانی که انتخاب کردیم با قدرت رأی دهید، ما بسیج شویم در مسیری که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند و یکصدا در مقابل این تهدیدها و تهاجمات بایستیم.

شناخت خوبی میان نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی شکل گرفته است
شروع مراسم دیروز پس از  حضور مسعود پزشکیان و کابینه پیشنهادی نهمین رئیس جمهور، با خوشامدگویی متفاوت رئیس مجلس همراه بود . محمدباقر قالیباف مسعود پزشکیان را «فرزند مجلس» خواند که امروز هم به خانه خود آمده است. 
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به دفاع از عملکرد مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی دولت از زمان معرفی فهرست کابینه پرداخت و از برگزاری جلسات بحث و بررسی مفصل در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی  در هفته گذشته خبر داد و حاصل آن را شکل گیری «شناخت بسیار خوبی از بعد کارشناسی میان نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی» معرفی کرد. 
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه بر اساس زمان‌بندی تا روز چهارشنبه هفته جاری کار بررسی کابینه ادامه خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد در پایان وقت قانونی که بیش از ۳۶ ساعت در نظر گرفته شده، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس انجام شده و در نهایت مجلس روز چهارشنبه به رأی‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی برسد. 

نطق مجلسی‌ها در موافقت و مخالفت خط مشی برنامه دولت
در ادامه این جلسه، ماراتن نطق موافقان و مخالفان 
خط مشی و اصول کلی برنامه دولت، در صحن مجلس آغاز شد و برخی نمایندگان معتقد بودند ما دیگر در زمان رقابت‌های انتخاباتی نیستیم و بیان کلی مسائل کفایت نمی‌کند و باید راه حل برون‌رفت از بسیاری از مسائل از سوی رئیس‌جمهور ارائه می‌شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نخستین مخالف برنامه و خطی‌مشی دولت در این رابطه گفت باید دیدگاه دولت درباره بسیاری از مسائل داخلی و خارجی روشن و راه‌های رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد مشخص باشد.
این نقد در نطق برخی نمایندگان موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نیز قابل مشاهده بود. سیدمرتضی محمودی نماینده مردم تهران با بیان اینکه اعتقاد پزشکیان این است که برنامه ارائه داده شده همان برنامه هفتم و سیاست‌های کلی کشور است، گفت: به رئیس جمهور یادآوری می‌کنیم در برنامه هفتم تکالیف و احکام مشخصی قید شده که از جمله آن رشد ۸ درصدی است؛ بنابراین وجود برنامه دقیق و عملیاتی ضروری است.
روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو از دیگر چهره‌هایی بود که در موافقت با کابینه پیشنهادی پزشکیان صحبت و عنوان کرد رئیس جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف را دیده است. متفکر آزاد ادامه داد: فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد.
محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان نیز که صحبت‌هایش در خصوص بی‌توجهی رئیس جمهور به اقلیت‌ها در پیشنهاد کابینه با حواشی همراه شد، در مخالفت با خط مشی کابینه دولت چهاردهم، خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.
دفاع از خط مشی دولت چهاردهم  و معرفی یک وزیر زن، از محورهای اصلی سخنان موافقان کابینه پیشنهادی پزشکیان بود. سارا فلاحی نماینده مردم ایلام از 
چهره هایی بود که در نطق خود در این خصوص از دولت دفاع کرد و گفت:  نقطه درخشان این کابینه، معرفی یک بانوی متعهد و متخصص برای وزارت راه و شهرسازی است که آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه متبوع خودش را می‌شناسد و پشت سرش دلالان سیاسی نیستند، بلکه نام پدر شهیدش است که روزگاری برای حفاظت از این سرزمین به شهادت رسید و امیدواریم مجلس با رأی اعتماد به وی اثبات کند برای جمهوری اسلامی، مدیریت مردانه نیست.
از جمله نکات جالب توجه مراسم بررسی صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم دفاع نمایندگان اصول‌گرا از برنامه های دولت چهاردهم و مسعود پزشکیان بود؛ اتفاقی که با توجه به خاستگاه اصلاح‌طلبانه پزشکیان در نوع خود جالب توجه و غیرمنتظره است. شمس‌الدین حسینی، عبدالحسین روح الامینی،‌ روح الله متفکرآزاد،‌ رحیم زارع،‌ سارا فلاحی، شاهرخ رامین،‌ علیرضا سلیمی،‌ سیدمرتضی محمودی، میرمحمد میبدی،‌ رضا علیزاده و محمدمهدی فروردین از جمله نمایندگان اصول‌گرایی بودند که از برنامه دولت چهاردهم دفاع کردند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.