در فاصله سه هفته تا مراسم تحلیف انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان که قرار است بین روزهای ۱۲ تا ۱۵ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای احتمالی کابینه دولت جدید در فضای سیاسی شدت گرفته است.

کابینه چهاردهم در فصل گمانه‌زنی

مطابق قانون، رئیس جمهور منتخب تا دو هفته پس از مراسم تحلیف وقت دارد اعضای کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند. 

در همین حال برخی شواهد نشان می‌دهد فشارهایی از سوی برخی محافل سیاسی به پزشکیان وارده شده تا در روند انتخاب اعضای کابینه تأثیرگذار باشد. شاید به همین دلیل است که محمدعلی ابطحی در توییتی ضمن اعتراف به تندروی‌ها در دوره دولت اصلاحات تلویحاً از خاتمی و نزدیکانش خواسته در این دوره فشاری به پزشکیان وارد نکنند. او گفته است: «تجربه دولت آقای خاتمی این بود که تا وقتی ما تندروهای آن موقع اصرار بر رودررو کردن نهادهای وابسته به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نداشتیم، حمایت خوبی از نهادهای انتصابی پشت سر آقای خاتمی بود. مردم در شرایط فعلی از اختلافات درون قدرت خسته‌اند. همه باید تلاش کنیم پزشکیان حمایت  رهبر معظم انقلاب و همه بخش‌های قدرت را داشته باشد تا بتواند کار کند. به خاطر مردم. به خاطر ایران».
جدا از لیست وزرای پیشنهادی، اعضای نهاد ریاست جمهوری، رئیس دفتر و شخص معاون اول رئیس جمهور را نیز باید اضافه کرد که بدون گذر از فیلتر رأی اعتماد مجلس و با نظر خود رئیس جمهور منتخب، به این سمت‌ها گماشته می‌شوند. 
قابل پیش‌بینی بود که چهره‌های شاخص کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان طی دوران تبلیغات، در چینش کابینه دولت چهاردهم، مهم‌ترین نقش را ایفا کنند. حکمی که دیروز از سوی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای محمدجواد ظریف وزیر اسبق خارجه تحت عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم صادر شد، گواه همین قضیه بود.  

ظریف: تاکنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی بررسی نشده است
ظریف پس از صدور این حکم، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس ضمن بازنشر مصاحبه خود با یکی از رسانه‌های داخلی، در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت پزشکیان واکنش نشان داد و نوشت: «لطفاً به شایعات و خبرسازی‌ها درباره تعیین اعضای دولت توجه نکنید. روند تازه شروع شده است».ظریف در مصاحبه خود با «جماران» اعمال فشار شخصیت‌هایی چون خاتمی در این روند را تکذیب کرده و گفت: تاکنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد)، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می‌شود.وی ابراز امیدواری کرد روند بررسی نامزدها تا پایان تیرماه به نتیجه برسد. رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم همچنین اظهار کرد: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تنها سبب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود، خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم اصلاً به این خبرسازی‌ها توجه نفرمایند.

مشورت‌خواهی دفتر رئیس جمهور منتخب با دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب 
یک روز پیش از صدور این حکم، نامه‌ای به امضای حاجی میرزایی و با سربرگ دفتر رئیس‌جمهور منتخب در مورد تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم به دبیران کل احزاب اصلاح طلب منتشر شد. در این نامه از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب خواسته شده تا با در نظر داشتن ۱۸ شاخصه، افراد پیشنهادی خود را معرفی کنند. شاخصه های مورد اشاره در این نامه به این شرح است:«التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی، دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس جمهور، باور به ضرورت توسعه عدالت، باورمند به ایده صدای بی صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام، باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی، باور به ضرورت همگرایی، وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته گزینی، باورمند به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی، شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسئله، دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر، تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی، خصوصی یا دانشگاهی، دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن، دارای نگرش و توان راهبری، اعتقاد به کار کارشناسی، باورمند به حکمرانی مشارکت‌جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور».

از پیشنهاد ادامه کار مخبر تا معاون اولی کرباسچی
در این چند روز، برخی چهره‌های شاخص اصلاح طلب نیز درباره کابینه احتمالی نظرات جالبی داشتند. محمدعلی ابطحی در توییتی پیشنهاد معاون اولی آقای مخبر را برای دولت چهاردهم مطرح کرد. او نوشت: آقای مخبر پس از شهید رئیسی موقرانه و متشخصانه و بی‌طرف کشور و انتخابات را اداره کرد. با تندروهای دولت مرز کشید. کاش پزشکیان در کنار وزرای جوان و نواندیش که امید جامعه هستند، مخبر را به عنوان مجری قوی، معاون اول نگه دارد تا با مسائل اجرایی که در گذشته بوده، حفظ شود. خاتمی هم به همین استدلال دکتر حبیبی معاون اول هاشمی رفسنجانی را در همان پست نگه داشت». 
محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز با رد صحبت‌هایی که درباره معاون اولی کرباسچی شده بود، درباره اینکه آیا در بین اصلاح‌طلبان اجماعی برای حضور در کابینه آقای پزشکیان صورت گرفته است یا خیر، گفت: ما به صفت کارگزاران به‌عنوان یک بخشی از جریان اصلاح‌طلب به هیچ عنوان بدون دعوت جایی نخواهیم رفت و اگر چنانچه از ناحیه آقای پزشکیان مطالبه‌ای صورت بگیرد، در خدمتشان خواهیم بود و از دیگر گروه‌ها مطلع نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.