سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سه سال اخیر تعداد ردیف‌های استخدامی تعلق پیدا کرده به آموزش و پرورش عدد خوبی بوده و امسال حدود ۱۰۵ هزار ردیف جذب شده است.

تعداد معترضان به نظام رتبه بندی به حدود صفر رسیده است/ پیش‌بینی پاداش برای ادامه خدمت فرهنگیان بازنشسته

علی فرهادی در مراسم تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه آموزش و پرورش قلب تپنده امید، امید بخشی، سرچشمه جریان مقدس دانایی و یادگیری است گفت: آموزش و پرورش بعد از خانواده شاید مقدس‌ترین بخش حاکمیت باشد. تعلیم و تربیت از خانواده شکل می‌گیرد و اولین مدرسه همه ما خانواده است و ما بعد از خانواده عزیزترین و گرانبهاترین داشته‌هامان یعنی فرزندانمان را به مدرسه می سپاریم.

وی با بیان اینکه مدرسه در دستگاهی به نام آموزش و پرورش مدیریت می شود افزود: شاید همین مقایسه و همین توجه به جریان تعلیم و تربیت از بستر خانواده به فضای مدرسه نشان دهد که آموزش و پرورش تا چه حد می‌تواند مهم باشد؛ فرق معلم با سایر کارکنان دولت این است که همواره گفته می‌شود معلم کارمند نیست، معلم از جنس پدر و مادر است و نمی‌شود به عنوان معلمی، کارمندی اطلاق کرد چون کار پدر و مادران را ادامه می‌دهند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث خبررسانی و آگاهی بخشی در آموزش و پرورش بسیار رسالت بزرگی است ادامه داد: خبرنگاران بخشی از نظام تعلیم و تربیت و یکی از مولفه‌های مهم جریان تعلیم و تربیت در کشور هستند و خداوند به اعتقاد بنده رزق شما قرار داده که خبرنگار، اهل آگاهی بخشی باشید و همزمان رزق ثواب تعلیم و تربیت را نصیب شما کرده است. خبرنگار امانت‌دار است و امانتی را دریافت می‌کند و موظف است آنچه که هست و واقعیت دارد را منتقل کند؛ در هر صورت رسالت خبرنگاری رسالت سخت و خطیری است.

وی با بیان اینکه تلاش شده در آموزش و پرورش جریان اطلاع رسانی به نحوی انجام شود که خانواده‌ها دچار دغدغه کمتری شوند افزود: جامعه از آموزش و پرورش زیاد متاثر می شود. در فاصله سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ آمار دانش آموزی ما ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود، امسال مجموعه دانش‌آموزانی که در ایران تحصیل می کنند اعم از دانش آموزان مهمان که از دیگر کشورها هستند و دانش آموزان ایرانی، عدد ۱۷ میلیون را رد خواهد کرد لذا حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی آینده جمعیت دانش آموزی خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به نوعی مدیریت در این دستگاه بسیار سخت تر شده است. آموزش و پرورش ۴۴.۲ درصد کل دولت است ولی بودجه‌ای که دریافت می‌کند حدود ۱۰ درصد بودجه دولت است و این باید حتما رشد یابد. آموزش و پرورش از نظر توسعه فضاهای آموزشی در فاصله سال ۱۳۸۲ تا الان که حدود 21 سال می‌گذرد بسیار افزایش پیدا کرده، ولی در سال ۱۳۸۲ حدود ۷۹ هزار سرایدار و خدمتگذار داشتیم و الان تعداد این نیرو ۵۱ هزار نفر است یعنی این جریان تعلیم و تربیت و جریان آموزش واقعیتی است که باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه بیش از یک پنجم نیروهای موجود در آموزش و پرورش که حقوق بگیر آموزش و پرورش هستند در حدود سه سال اخیر جذب شده اند گفت: یعنی در سه سال اخیر تعداد ردیف های استخدامی تعلق پیدا کرده به آموزش و پرورش عدد خوبی بوده و فقط امسال حدود ۱۰۵  هزار ردیف جذب شده، امسال سه آزمون استخدامی بزرگ داشتیم، در آزمون آموزگاری سال گذشته ظرفیت ۲۸ هزار نفر بود ولی در مرحله اول اعلام نتیجه آزمون ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر قبول شدند امسال با همان ظرفیت ۲۸ هزار نفر در مرحله اول، ۲۱ هزار نفر قبول شدند، سایر ظرفیت هایی هم که خالی مانده مربوط به سهمیه ها و مواردی است که در آزمون ها طبیعی است.

وی با بیان اینکه در همین یک سال اتفاقات مبارکی در آموزش و پرورش افتاده افزود: در همین یک سال نظام رتبه بندی تثبیت شد، پارسال همین موقع ۵۷۲ هزار معترض رتبه بندی داشتیم الان تقریبا این تعداد معترض به عدد حدود صفر رسیده، سال گذشته این موقع حدود ۲۳۰ هزار معلم کم داشتیم این عدد امسال چیزی حدود حداقل ۵۰ هزار کمتر شده و به سمت بهبود در حرکت هستیم و میزان کمبود به روش‌های دیگر جبران خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای اول مهر دغدغه نیروی انسانی نخواهیم داشت عنوان کرد: اخیرا تصمیمی گرفته شد در خصوص تامین نیروی انسانی برای مهر ماه، ناظر به بخشنامه بازنشستگی، بخشنامه ای که گفته بود مطابق ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری معلمان باید تا ۳۰ سال و شصت سال خدمت کنند که به زودی با توجه به اینکه برنامه هفتم ابلاغ شد( این بخشنامه موقعی صادر شد که برنامه هفتم ابلاغ نشده بود و ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری جاری بود) این بخشنامه همین روزها اصلاح می‌شود و موارد انگیزه بخشی و از جنس پاداش در نظر گرفته می شود و برای عزیزانی که استمرار خدمت دارند تا زمانی که بحران کمبود نیروی انسانی از طریق جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی رفع شود که که دو سالی زمان می برد.

فرهادی اظهار کرد: در یک سال گذشته از شهریور سال گذشته تا الان بسیاری از بحران‌های آموزش و پرورش حالت نرمال پیدا کرده، بحران نداریم و به امید خدا در آینده شاهد خواهیم بود که مهر و آغاز سال تحصیلی آرامی در پیش داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.