معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند، بدون استناد به بخشنامه‌های ما، از بانوان با اولویت استفاده و کمک کنند در مسیر شایسته‌سالاری قرار بگیریم.

بانوان نیاز به تبعیض ندارند/ منتظر بخش‌نامه برای استفاده از زنان

محمد رضا عارف عصر امروز در نشست تکریم و معارفه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم که در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: یاد شهدای انقلاب به ویژه شهدای دولت و برادر شهیدمان آیت الله رئیسی را گرامی می‌دارم و از تلاش‌های خانم خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری تشکر می‌کنم. به خانم بهروزآذر هم تبریک می‌گویم که نشاط جوانی و عقبه علمی دارد، مایه افتخار برای ماست که در خدمت این خانم جوان و متعهد و پرتلاش در دولت هستیم.

وی افزود: به دختران جوان و ورزشکاران قهرمانمان در رقابت‌های المپیک تبریک می‌گویم که هم در عرصه رقابت و هم در عرصه اخلاق پیروز شدند و امیدواریم افتخارآفرینی خود را ادامه دهند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از همه زحمات ۲۰ سال گذشته تشکر کردم،اظهار کرد: در سال ۸۳ یک سوال از خانم زهرا شجاعی پرسیدم که این سوال را هم از خانم بهروزآذر هم می‌پرسم. «اگر این معاونت نبود، چه کمبودی برای زنان داشتیم؟» زنان در هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه جنگیدند، در خط مقدم و در پشتیبانی از جنگ. زنان ما در دانشگاه‌ها درخشیدند. نرخ باسوادی زنان ما از ۱۵ درصد اوایل انقلاب به بالای ۸۵ درصد امروز رسیده است. در کارهای سخت نمی‌توانید رد پای زنان را نبینید

عارف تاکید کرد: ما برنامه توسعه را داشتیم و ۲۰ سال وقت داشتیم به کشور اول منطقه تبدیل شویم، اما الان کجا هستیم؟ او(خانم بهروز آذر) به ما پاسخ دهند که زنان کجا هستند؟ آیا با اهداف بلند و شعاری می‌توانیم به کمک نیمی از جمعیت کشورمان برسیم؟ شاخص‌های پیشرفت علمی دختران در مقابل پسران را دنبال کنید. مطمئن هستم که در اکثر شاخص‌ها دختران ما بهتر هستند.

بانوان نیازی به تبعیض ندارند

وی با بیان اینکه خانم‌ها نیازی به تبعیض ندارند، گفت: نیازی به سهمیه‌ای که گاهی خودمان دادیم و در مجلس دهم ۳۰ درصد لیست نمایندگان تهران را به زنان سهمیه دادیم که موفق هم بودند و عملکرد ۹ نماینده تهران نسبت به عملکرد ۲۱ نماینده مرد در مجلس دهم می‌چربد؛ این واقعیت است. من کمتر شعار می دهم بروید بررسی کنید

معاون اول رئیس جمهور افزود: می خواهیم نظام شایسته سالار داشته باشیم، اما امروز نظام مردسالار است. در جلسات گاهی از خانم‌ها تعریف می‌کنیم چون می خواهیم شب در خانه دعوا نداشته باشیم، این راهش نیست؛ این رفتار یک حکومت مردمی نیست.

عارف با بیان اینکه دنبال شرایطی هستیم که هیچ تبعیضی بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها نباشد، افزود: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری یک اصل است.

برگزاری اولین جلسه شورای راهبری با حضور وزرای دولت سیزدهم

وی گفت: برخی از حرکات و رفتار، حداکثر یک نگاه مسکّنی به مشکلات دارد؛ جامعه ما از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: هنوز بعد از ۴ دهه از گذشت پیروزی انقلاب ، برای حضور زنان در بعضی از مجامع، چالش جدی داریم. برنامه هفتم که از امروز آن را بخوبی و با حضور وزرای دولت سیزدهم کلید زدیم و اولین شورای راهبری را با اعضای دولت شهید رئیسی برگزار کردیم. وزرای دولت سیزدهم تا امروز با صمیمیت با ما همکاری کردند. صندلی‌ها عوض می‌شود اما مسئولیت‌ها تغییری نمی‌کند.

عارف اضافه کرد: بنا نیست ضعف‌های خودمان را با بدگویی از وزرای دولت قبل بپوشانیم و آنها را نفی کنیم؛ بناست نقد کنیم تا بهتر جلو برویم.

جوانگرایی با جوان‌سوزی متفاوت است؛ باید جوانان برای پذیرش مسئولیت آماده شوند

وی با بیان اینکه این روزها به منش ارزشمند دکتر پزشکیان بی انصافی می‌شود، تاکید کرد: جوانگرایی با جوان‌سوزی متفاوت است. می‌شود جوانی را در یک مسئولیت گذاشت و بعد از دو ماه پرونده‌اش برای همیشه بسته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: افراد با پتانسیل زیادی را به اشتباه در جایی گذاشتیم که آمادگی نداشتند چون توانمندسازی نکردیم و لذا امروز مسئولان را بین افراد خاصی پیدا می‌کنیم. جوانگرایی و شایسته سالاری کار ساده‌ای نیست، باید زحمت کشید و جوانان با استعداد را کشف و آماده پذیرش مسئولیت کرد. چون این روند را طی نکرده‌ایم امروز به اجبار سهمیه می‌گذاریم.

عارف گفت: راهبرد ما این است که در پایان چهار سال دولت، چند صد نفر نیروی توانمند در زمینه‌های مختلف را تحویل جامعه دهیم ،کسانی که بشود مدیریت کشور از آنها استفاده کرد.

آماده پذیرش طرح‌ها برای تربیت زنان نخبه و توانمند هستیم

وی با بیان اینکه آمادگی داریم طرحی به کمک سازمان سابق جوانان، بنیاد امور نخبگان و سازمان امور اداری و استخدامی آماده شود تا چند صد نفر را تربیت کنیم، افزود: یکی از زنان جوان بسیار برجسته را برای اولین بار در یک وزارتخانه زیربنایی به مجلس معرفی کردیم؛ از مجلس درخواست داریم به این راهبرد عنایت داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: گاهی سوالات بی‌ربطی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد هنوز زنان ما را نشناختند و به دنبال همان جامعه مردسالار هستند و نمی‌خواهند بین ۱۹ وزیر مرد، یک وزیر زن را تحمل کنند. این اشتباه است. باید نظام شایسته‌سالاری به جای مردسالاری حاکم شود.

عارف افزود: سازمان‌هایی که نام بردم، طرح‌های خود را در اسرع وقت به دولت بدهند و جغرافیای ایران را در آنها در نظر بگیرند. باید کمک کنیم نخبگان کشور، مستقل از تفکرات سیاسی را تربیت کنیم. این راهبرد را برای دولت الزامی می‌دانم.

وی گفت: وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند، بدون استناد به بخشنامه‌های ما، از بانوان با اولویت استفاده و کمک کنند در مسیر شایسته‌سالاری قرار بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.