"جی‌دی ونس" معاون انتخاباتی ترامپ: اگر پیروز انتخابات شویم مهاجرین غیر قانونی را از خاک ایالات متحده اخراج می کنیم؛ شروع این کار با اخراج یک میلیون نفر خواهد بود

درِ سیاست دولت ترامپ بر پاشنه قبلی می چرخد/ معاون «دونالد» وعده اخراج یک میلیون مهاجر را داد

انتخابات ریاست جمهوری در هرکشوری مهم ترین رویداد سیاسی قانونی می باشد. رویدادی که با فرآیند های متفاوتی در هرکشوری اجرا و نتیجه اش بر اوضاع احوال ساکنین و مهاجرانشان تاثیرات زیادی را می گذارد. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا نیز از این قاعده مستثناء نمی باشد.

به تازگی "جی‌دی ونس" معاون انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و نامزد فعلی حزب جمهوری خواه کارزار ریاست جمهوری امسال (۲۰۲۴)، در مصاحبه ای با شبکه خبری "ای بی سی نیوز" اعلام کرد: اگر پیروز انتخابات شویم مهاجرین غیر قانونی را از خاک ایالات متحده اخراج می کنیم؛ شروع این کار با اخراج یک میلیون نفر خواهد بود. اخراج مهاجران به ویژه مجرمین خشن و سخت تر کردن شرایط کار برای مهاجران غیر قانونی باعث بهبود فضای شغلی جامعه خواهد شد. برخورد و اخراج با مهاجران مسئله ای هست "کامالا هریس " معاون جوبایدن از مرتفع کردن آن عاجز است.

این نخستین باری نیست که دونالد ترامپ و اطرافیانش بر سیاست های ضد مهاجرتی تاکید می کنند. زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور شد، یکی از چالش برانگیز ترین اقدامات وی اعمال سیاست های سفت و سخت قوانین مهاجرتی بود. تاثیر این سیاست ها باعث شد مهاجرانی که حتی به شکل لاتاری پذیرفته می شدند نیز دچار مشکلاتی بشوند. اتباع چند کشور نه چندان مشهور عربی-آفریقایی در بدو ورود به فرودگاه های ایالات متحده با دستورالعمل های جدید و متعددی مواجه می شدند. دستورالعمل هایی که افراد آمادگی مواجه شدن با آن را نداشتند.

هرچند که کنگره و سنای آمریکا مخالفت هایی را با برنامه های او کردند، اما اثرات آن اقدامات را مهاجران آمریکای لاتین کاملا لمس کردند چرا که اقدامات قهری شدید مثل برخورد با افرادی که از مرز مکزیک به آمریکا می آمدند و ساخت دیوار مرزی باعث شد ، ورود قاچاقی به خاک ایالات متحده تشدید شود. این موضوع اعتراض فعالان حقوق بشری را درآورد ، به این دلیل که قاچاق چیان با جاسازی مهاجرین در کانتینر های حمل کالا حوادث متعدد جاده ای را رقم می زدند که منجر به مرگ و آسیب های فراوان افراد قاچاق شده می شد.

درِ سیاست دولت ترامپ بر پاشنه قبلی می چرخد / معاون «دونالد» وعده اخراج یک میلیون مهاجر را داد

ترس اروپا از انتخاب دوباره ترامپ

دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوری خواهان در انتخابات چند ماه آینده ریاست جمهوری ایالات متحده، بارها اعلام کرده است در صورت پیروزی آمریکا را از تشکیلات رسمی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج خواهد کرد. یکی از علت های این ادعا، پر هزینه بودن حضور در ناتو برای واشنگتن است. زیرا عده ای از رهبران آمریکا مدعی هستند بار اصلی بودجه های کلان این سازمان امنیتی-نظامی بر دوش ایالات متحده می باشد.

این موضوع که تقریبا چند سالی هست در گفتار برخی مقامات آمریکا به ویژه جمهوری خواه شنیده می شود باعث ترس و واهمه ای شدید بین سیاستمداران اروپایی شده است. چرا که اروپای بدون پشتیبانی مادی-معنوی ایالات متحده آمریکا در برابر کشور های قدرتمندی همچون روسیه و چین عملا حرفی برای گفتن ندارند.

کشورهای اروپایی به خصوص اروپای غربی از تهدید های مداوم روسیه علیه اقلیم مرزی شان به شدت هراس دارند و این مسئله در کنار وعده های خروج آمریکا از ناتو آنها را به تکاپو برای تشکیل ارتش مستقل اروپایی انداخته است. از سال ۲۰۱۸، فرانسوی ها بر این گزاره "تشکیل ارتش مستقل اروپایی" تاکید کرده اند و در راستای آن نیز اقدامات حداقلی را نیز انجام داده اند. اقداماتی همچون برگزاری منظم رزمایش های نظامی با کشور های اروپایی همسایه خودش و یا افزایش اعتبارات مالی نظامی در میزان بودجه سالیانه گواه این مدعا می باشد. شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۰ ، اروپا را برای انجام چنین عملی مصمم تر کرد ؛ چرا که به اعتقاد تعداد زیادی از تحلیلگران سیاسی دنیا این جنگ منافع اقتصادی زیادی را برای آمریکایی ها به همراه داشت. این منافع اقتصادی به طور خاص در حوزه انرژی آمریکا را از اروپا جلوتر انداخت.

باید توجه داشت، خروج آمریکا از ساختار ناتو به معنای اتمام رابطه سیاسی-نظامی یا عدم پشتیبانی در حوزه های مختلف با اروپا نیست. چرا که سیاست های راهبردی و فرا سرزمینی ایالات متحده با اروپا به ویژه سه کشور اصلی آن یعنی انگلیس ، فرانسه و آلمان خط مشی واحدی دارد. این افق نگاه متحدانه درتمامی شئون ارتباطی بین آنها به شکل واضحی خودنمایی می کند. تنها موضوعات تاکتیکی (راهکنشی) اختلاف نظر بین آنها می باشد. اختلافی که با پادرمیانی لابی های مختلف صهیونیستی و رسانه ای غالبا به نفع آمریکا تمام می شود.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.