مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: به ‌نظرم هر دستگاهی و ارگانی که خارج از محدوده شهری و روستایی زمین دارند، باید از زمین‌هایشان مراقبت کنند تا کسی نتواند آن‌ها را تصرف و سپس قطعه‌بندی کند و به دیگران بفروشد.

مراقبت ارگان‌ها از زمین‌هایشان مانع از زمین‌خواری می‌شود

به گزارش قدس خراسان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ابتدای تأسیس با حکم تاریخی امام خمینی(ره)، مهم‌ترین وظیفه‌اش تأمین مسکن برای اقشار محروم و مستضعف بود و در ادامه، وظایف دیگری را نیز در راستای این امور برعهده گرفت. از این رو به سراغ مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی رفتیم تا از او نحوه پیاده‌سازی این وظایف در استان را جویا شویم.

سید خلیل منبتی در ابتدا با اشاره به روز خبرنگار گفت: من سال‌هاست به همه کسانی که در روزنامه قدس مشغول به کارند، ارادت دارم. این روزنامه کاملاً غیرسیاسی است. همه رسانه‌ها باید همین‌گونه باشند و نباید گروه سیاسی خاصی را پشتیبانی کنند؛ چرا که مردم به این‌گونه رسانه‌ها علاقه بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه خبرهای خوبی از طریق روزنامه قدس مخابره می‌شود، عنوان کرد: مردم اکنون همه اخبار را از طریق تلویزیون و فضای مجازی به‌صورت تیتروار در دسترس دارند؛ اما هنگامی که تیتری زده می‌شود و تحلیلی را در ادامه دارد که صحت و سقم اخبار در فضای مجازی را بررسی می‌کند، این کار خیلی خوب است و از این بابت من روزنامه قدس را هر روز در دفتر کارم می‌خوانم.  

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت ما حساب ۱۰۰ این بنیاد بوده که مربوط به تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد و مستضعف و تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهاست. در زمان بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه‌ای که در کشور رخ می‌دهد نیز به‌صورت ویژه برای کمک به مردم آسیب‌دیده ورود می‌کنیم.

منبتی درباره الگوهای ساخت مسکن عنوان کرد: الگوی ساخت مسکن شهری و روستایی از یکدیگر جدا هستند و در مکان‌های مختلف با توجه به اقلیم، تفاوت دارد. بهترین الگوی ساخت مسکن، الگویی است که مردم از نظر روحی و روانی در آن آرامش داشته باشند. البته آرامش با آسایش متفاوت است؛ چرا که آسایش مربوط به تشریفات و مبلمان بوده؛ اما آرامش یعنی هنگامی که وارد مکانی می‌شوید، حس خوبی به شما دست بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ امروزی، اکنون مسئله آپارتمان‌نشینی حس خوبی به مردم نمی‌دهد به‌ویژه آپارتمان‌های کوچکی که برخلاف فرهنگ ایرانی، قسمت خصوصی و عمومی منزل از یکدیگر جدا نیستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی یادآور شد: طرح‌های هادی روستا، روستاها را به سمت توسعه اصولی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدایت می‌کنند و بر این اساس مطالعاتی انجام می‌شود و اعلام نظر می‌کنند. به ‌نظرم با توجه به گذشت زمان و دخالت‌هایی که در اجرای طرح صورت می‌گیرد، معمولاً طرح‌های هادی به آن سمت نرفته است.

منبتی ادامه داد: در طرح هادی تنها یک مورد از برنامه‌ها مربوط به آسفالت و جوی آب است؛ اما همه این کار را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند یک محور اصلی است و باید خیابانی را آسفالت کنند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم همه چیز به موقع صورت بگیرد، باید اعتبارات آن نیز به موقع داده شود، گفت: طرح هادی یک افق زمانی دارد. پس از آن مدت باید طرح بازنگری شود تا اگر جمعیت روستا افزایش پیدا کرده، زمین‌های بیشتری را به روستا الحاق کنند. در این قسمت تاکنون بودجه‌ تخصیص داده شده؛ اما اعتبارات کم است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی متذکر شد: تعداد روستاهایی که طرح هادی آن در چند سال گذشته تهیه شده، زیاد است؛ اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم که تهیه طرح هادی تمام شود و شروع جدیدی داشته باشیم؛ چون در این زمینه اعتبارات لازم داده نشده است.

منبتی افزود: به ‌تازگی تصمیم گرفته‌ایم در بعضی موارد که اجرای طرح هادی در روستاها به مشکل می‌خورند، بار دیگر مطالعات موردی داشته باشیم. 

وی درباره ویلاسازی در روستاها گفت: به ویلاهای روستایی که در برخی از آن‌ها حتی دام و احشام نیز نگهداری می‌کنند، الگوی ساخت داده می‌شود؛ اما در بازنگری طرح‌ها هیچ وقت پیشنهاد ساخت ویلا به معنای امروزی را به کسی نداده‌ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی ادامه داد: برخی افراد در روستاها زمین دارند و آن را تفکیک می‌کنند. امکان دارد از همان روستاییان کسی بخواهد ویلایی با شرایط امروزی بسازد و منعی از این بابت نیست که کسی بخواهد بگوید اجازه این کار را ندارید مگر اینکه جای ساخت خارج از محدوده روستایی باشد و بخواهند از این کار جلوگیری کنند.

منبتی عنوان کرد: باید اجازه ویلاسازی خارج از محدوده را ندهیم؛ چرا که اگر پس از ساخت بخواهیم آن‌ها را وارد محدوده کنیم، هنگام خیابان‌کشی دچار مشکل می‌شود؛ به‌عنوان مثال در حاشیه شهر مشهد پس از ساختمان‌سازی‌های غیرقانونی و غیراصولی هنگامی که شهرداری می‌خواهد خیابان‌کشی کند، معمولاً با مردم درگیر می‌شود. باید برخی از خانه‌ها عقب‌نشینی کنند و تخریب شوند تا خیابان‌ها به صورت یکدست درآیند. در قبال آن باید هزینه زمین را به افراد پرداخت کنند و به همین دلیل یکسری نارضایتی‌ها ایجاد می‌شود.

وی متذکر شد: به ‌نظرم هر دستگاهی مانند جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، شهرداری، راه و شهرسازی و سایر ارگان‌هایی که خارج از محدوده شهری و روستایی زمین دارند، باید از زمین‌هایشان مراقبت کنند تا کسی نتواند آن‌ها را تصرف و سپس قطعه‌بندی کند و به دیگران بفروشد. از طرفی مردم هم نیازمند ساختن خانه و تأمین مسکن هستند. ما به‌ عنوان متولی باید زمین را به موقع به آن‌ها تحویل دهیم تا گرفتار دلالان و زمین‌خواران نشوند و زمین ارزانی را که ما می‌توانستیم به آن‌ها واگذار کنیم، با چندین برابر قیمت از دلالان نخرند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: در ابتدای تشکیل بنیاد مسکن، حساب 100 امام شکل گرفت. اکنون نیز در محدوده شهری مشهد چون در داخل شهر زمین‌ها گران است و امکان خرید و واگذاری آن وجود ندارد، اطراف شهر مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار خاص و ویژه با کمترین قیمت درست کرده‌ایم.

منبتی افزود: برای واگذاری زمین به محرومان نکاتی را بررسی‌ می‌کنیم که این افراد در گذشته زمین نگرفته و از تسهیلات مرتبط با یک‌سری از یارانه‌ها استفاده نکرده‌ باشند. سپس به آن‌ها مسکن ارزان‌قیمت را تحویل می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای خبرنگاران نیز به منظور بازدید از مکان‌های مختلفی که در زمینه طرح هادی، بازسازی مناطق سانحه‌دیده و مسکن شهری است، توری برگزار کنیم تا آن‌ها از نزدیک از این خدمات بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.