در حالی که وزیر صمت از زمان آغاز به کار خود در این وزارتخانه تاکنون چندین بار وعده بهبود وضعیت خودرو را داده و توصیه کرده است مردم برای خرید خودرو عجله نکنند، امروز شاهد افزایش چندبرابری قیمت خودروها هستیم.

آقای علی‌آبادی؛ هنوز هم صبر کنیم، خودرو ارزان می‌شود؟

به‌گزارش قدس آنلاین، طی یکی‌دو ماه گذشته قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط تعدادی از خودروسازان از جمله ایران خودرو، مدیران خودرو، آرین پارس موتور  و غیره افزایش یافته است. ایران‌خودرو دوباره گران کردشرکت ایران خودرو در ۳ مرداد امسال قیمت ۶ محصول تولیدی خود را به صورت رسمی افزایش داد، ‌علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو طی نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی با موضوع اعلام قیمت محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو، قیمت جدید ۶ محصول این شرکت را اعلام کرد.

چند روز پس از انتشار این نامه، ایران‌خودرو فهرست جدید قیمت ۱۴ محصول خود را برای مرداد ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد که مقایسه فهرست قیمت محصولات این شرکت در مرداد امسال با آخرین فهرست قیمت این شرکت خودروساز که در تیرماه ۱۴۰۲ منتشر شده بود حاکی از آن بود که قیمت کارخانه‌ای مصرف‌کننده محصولات این خودروساز افزایش قابل توجهی یافته است. به طور مثال مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت مصرف کننده سورن پلاس دوگانه سوز با رادیوپخش که در تیرماه سال گذشته ۳.۷۲۴.۷۵۷.۳۵۱ ریال بوده در مرداد امسال به ۵.۰۴۱.۹۱۶.۷۰۱ ریال افزایش یافته است. همچنین قیمت پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای که در تیرماه سال گذشته ۳.۴۳۷.۲۵۳.۳۷۷ ریال بوده با عنوان ارتقا یافته در مرداد امسال به ۵.۰۸۷.۲۰۲.۸۷۴ ریال افزایش یافته است. قیمت هایما S۷ نیز که در تیرماه سال گذشته ۱۰.۰۷۰.۲۶۹.۴۸۰ ریال بود در مرداد ماه امسال به ۱۱.۹۰۶.۹۱۸.۹۸۴ ریال افزایش یافته است.

دلایل مدیران‌خودرو برای گران‌کردن محصولاتش‌

درباره افزایش قیمت مدیران خودرو نیز که مورد انتقاد بسیاری از خریداران خودرو از این شرکت بود، هردانیان مدیر بازاریابی این شرکت خودروساز به خبرنگار ما، گفت: افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح انجام شده است‌، بعد از افزایش قیمت برخی از پارامترهای اثرگذار بر روی افزایش قیمت خودرو از جمله تعرفه واردات قطعات و همچنین افزایش هزینه اسقاط خودرو؛ شرکت مدیران خودرو درخواست افزایش قیمت را سال گذشته به سازمان مربوطه ارائه کرد و پس از بررسی های لازم مجوز افزایش قیمت برای محصولات مدیران خودرو توسط آن سازمان صادر شد.

لاماری‌ هم از گرانی‌ها جا نمانددر ادامه افزایش قیمت ها، شرکت آرین پارس موتور نیز قیمت لاماری ایما را ۲۴۲ میلیون تومان افزایش داد و این افزایش قیمت باز هم مورد انتقاد مشتریان این شرکت خودروساز قرار گرفت. سایپا در نبود نظارت راحت گران می‌کندمدیرعامل خودروسازی سایپا نیز چند هفته پیش اعلام کرد که در کمیته خودرو وزات صمت توانسته ایم مصوبه افزایش قیمت برای محصولات جدید را بگیریم. البته خودروسازان بدون اینکه نامی از مرجع ذیصلاح ذکر کنند می گویند مجوز افزایش قیمت را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده اند. در مجموع آنچه که طی یکی‌دو ماه اخیر اتفاق افتاده افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها است بدون اینکه وزارت صمت یا سازمان حمایت که متولی و مرجع ذیصلاح در حوزه قیمت گذاری خودرو هستند، توضیحی درباره دلایل این افزایش قیمت ها بدهند و تاکید دارند که هیچ مجوزی برای افزایش قیمت خودرو صادر نشده است.

وزارت صمت: ما که دستور افزایش قیمت به سایپا و ایران‌خودرو نداده‌ایم

احمد آقایی، معاون حمل و نقل خودرویی وزارت صمت در ۵ مرداد اعلام کرد که تا این لحظه هیچ ابلاغ رسمی به ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته‌ایم و هنوز مجوزی صادر نشده است.

وی همچنین اظهار داشت: خودروسازان مونتاژی افزایش قیمت نداشته اند، اما تغییر بر مبنای حقوق گمرکی اتفاق افتاده است. علی‌آبادی به آرزویش رسید؛ سامانه یکپارچه هم حذف شداما نکته قابل توجه این است که عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که از همان ابتدای آغاز به کار در وزارت صمت به نوعی عدم علاقمندی خود را به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو بیان می‌کرد و بالاخره موفق به حذف این سامانه شد تاکنون چند بار در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده است که مردم در خرید خودرو عجله نکنند، وضعیت بهتر می‌شود! علی‌آبادی، در آبان‌ سال گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «مردم در خرید خودرو عجله نکنند، شرایط رو به بهبود است، با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش‌گرفته شده توسط دولت، آرامش به بازار خودرو بر می‌گردد».وزیر صمت یک‌بار دیگر نیز این نوید را درخرداد امسال به مردم داد و به مردم توصیه کرد برای خرید خودرو عجله نکنند.به گفته علی‌آبادی، «به خانواده‌ها و مردم توصیه می‌کنم که عجله نکنند و اطمینان داشته باشند که به شرایط پایداری دست خواهیم یافت و می توانند در شرایط بهتری خرید خودرو انجام دهند».

حذف سامانه یکپارچه و بازگشت به روزهای سختِ لاتاری خودرو

این وعده‌ها اما محقق نشد و ‌آنچه که امروز در صنعت خودرو برای مردم ملموس است، گرانی افسارگسیخته و روزافزون خودروهای تولید داخل است‌، سامانه یکپارچه خودرو که امیدِ مردم عادی برای خودرو دار شدن بود حذف شد و سامانه غیرشفاف قبلی (قرعه‌کشی) دوباره برگشت و درواقع به عقب برگشتیم.قیمت کارخانه ای خودروها یکی پس از دیگری در حال افزایش است و متقاضیان برای خرید خودرو از کارخانه باید حداقل بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان نسبت به همین چند ماه قبل، پول بیشتری بپردازند.

واردات خودرو نیز آن طور که انتظار می‌رفت انجام نمی‌شود، در دوران مسئولیت فاطمی امین در وزارت صمت وعده واردات سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو داده شد اما عمر مسئولیت وی کفاف نکرد و علی‌آبادی جایگزین شد، براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری تا ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۳ تعداد ۸ هزار و ۲۵۷ دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است؛ سال گذشته در همین مدت تنها ۲۷۷ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص قطعی شده بود.

مگر عنوان نمی‌شد قرعه‌کشی خودرو غیرشفاف است؟ به تازگی نیز با توجه به عرضه‌های جدید شرکت ایران خودرو، سایت جدیدی برای عرضه خودرو توسط این شرکت خودروساز معرفی شده است، البته این خودروساز اعلام کرده است که اگر متقاضیان بیش از تعداد خودروهای عرضه شده باشد اولویت بندی ازطریق قرعه‌کشی انجام می‌شود.در واقع قرعه‌کشی خودرو که در دوران فاطمی‌امین حذف شده بود دوباره به حوزه عرضه خودرو برگشته است و متقاضیان خرید خودرو باید در یک لاتاری سخت، شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنند، مگر اینکه متقاضیان خرید خودرو بسیار اندک شده باشند یا خودروساز به تعداد متقاضیان خودرو عرضه کند که هر دو این موارد بعید به نظر می رسد.

براین اساس این سوال را باید از علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت پرسید که آقای وزیر هنوز هم صبر کنیم؟ وضعیت عرضه خودرو بهتر می‌شود؟ آقای وزیر هنوز هم برای خرید عجله نکنیم، خودرو ارزان می‌شود؟

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.