نشست تخصصی «زعفران؛ فرصت طلایی رونق اقتصادی» با تاکید بر مدیریت تولید، سلامت محصول و فرآوری و صادرات، با حضور جمعی از تولیدکنندگان، فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این عرصه، به همت دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در محل این اتاق برگزار شد.

توسعه بازار جهانی زعفران در گرو ارتقای کیفی زنجیره ارزش آن است

به گزارش قدس خراسان، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان در این همایش اظهار کرد: زعفران محصول استراتژیک استان ما به شمار می‌آید و معیشت قشر بزرگی از جامعه کشاورزی این خطه بدان وابسته است و توامان سهمی که زعفران در صادرات خراسان رضوی دارد؛ اقتصاد ما را در پیوندی عمیق با این موضوع قرار داده است.

وی تاکید کرد: البته به رغم سهمی که زعفران در بحث ارزآوری برای اقتصاد کشورمان دارد؛ به ظرفیت‌های این محصول توجه کافی صورت نگرفته است. حمایت جامع از تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت و حتی فرآوری و صادرات زعفران در چهارچوب یک زنجیره ارزش توانمند، ضرورتی است که باید به طور جدی مورد توجه و اقدام متولیان امر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به اقتضائات بازارهای جهانی و عرضه زعفران چه در قالب تولیدات فرآوری شده و چه در بازارهای جدید، عنوان کرد: باید بپذیریم که ذائقه مصرف‌کنندگان جهانی طی سال‌های اخیر تغییر نموده و سلامت محصول، یک اولویت شاخص در این بخش به شمار می‌آید. با این اوصاف دیگر تولید محصولی همچون زعفران، آن هم با رویکرد صادرات به بازارهای جهانی، نمی تواند به روش‌های سنتی گذشته انجام بگیرد که بعضا در خروجی نهایی با آلایندگی‌هایی همراه بود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ارتقای سلامت محصول، افزایش بهره‌وری در اراضی کشت زعفران، توجه به استفاده مناسب از سموم و… را برای ارتقای کیفیت زعفران صادراتی کشورمان مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه‌های دولتی متولی و تشکل‌های تخصصی مرتبط در بخش خصوصی در موضوع ارتقای آگاهی و ارائه آموزش‌های لازم در این بخش به کشاورزان، مسئولیت خطیری بر دوش دارند. صادرکنندگان زعفران نیز علاوه بر ارسال این محصول به بازارهای جهانی، می‌بایست در ایجاد بستری که کیفیت نهایی محصول را تضمین می‌کند، مشارکت نمایند.

توکلی زاده در ادامه سخنانش، به چالش کم‌آبی در مناطق زعفران‌خیز استان اشاره کرد و متذکر شد: زعفران محصولی کم‌آب‌بر است؛ اما بحران آبی حتی بر این محصول هم اثرگذار است. در مجموع اقتصاد کشاورزی ما امروز با چالش جدی در این حوزه مواجه است و در این حوزه نیز نیازمند تدبیر و آینده‌نگری هستیم.

تولید مکانیزه زعفران در چین، زنگ خطری برای جایگاه ایران در این عرصه است

در ادامه این رویداد، «محمدعلی رضایی»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باقی‌مانده سموم در زعفران و دیگر محصولات نباتی، یکی از چالش‌های صادرات این محصول است. باقی مانده سموم در این محصول پر ارزش وجود دارد و این در حالی است که اغلب کشورهای جهان و کشورهای اروپایی استفاده از محصولات دارای سموم را ممنوع کرده‌اند. نکته این است که چرا سموم ممنوع شده جهانی به کشور ما وارد می‌شود؟

رضایی با اشاره به اهمیت بازاریابی برای توسعه صادرات زعفران گفت: درصورتی که بازارهای بیشتری به دست آوریم، تولید زعفران هم در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ورود چین به تولید و صادرات زعفران اشاره و اظهار کرد: متاسفانه پس از افزایش صادرات زعفران ایران به چین، مزارع و گلخانه‌های متعددی در آن کشور اقدام به تولید این محصول ارزشمند کردند. هم اکنون سیستم مکانیزه، فناوری و تکنولوژی در این کشور حرف اول را می‌زند و این امر در تولید زعفران هم وجود دارد. هر چند که زعفران تولیدی به این روش کیفیت زعفران ایران را نخواهد داشت؛ با این حال با تولید مکانیزه زعفران در جهان، ایران جایگاه خود را در حوزه تولید این محصول از دست خواهد داد.

وی افزود: ایجاد هدف و استراتژی در توسعه صادرات زعفران بسیار اهمیت دارد. تحقیقات و بازاریابی در کشاورزی و توسعه بهره‌وری از طریق آموزش، امری ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.