در راستای توسعه همکاری‌های بخش سلامت، چهارمین نشست هماهنگی و هم اندیشی کارگروه ویژه همکاری با گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای در اداره کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت برگزار شد.

تقویت همکاری‌های حوزه سلامت با کشورهای عضو شانگهای

چهارمین نشست هماهنگی و هم اندیشی کارگروه ویژه همکاری با گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای با حضور هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های شانگهای وزارت امورخارجه، معاون اداره کل همکاری‌های بین‌الملل و اعضای کارگروه از معاونت‌های وزارت بهداشت با دستور کار هم اندیشی و تبیین برنامه‌های پیشنهادی برای همکاری با اعضای سازمان همکاری شانگهای در اداره کل همکاری‌های بین الملل برگزار شد.

معاون اداره کل همکاری‌های بین الملل، در این نشست ضمن قدردانی از پیگیری‌های مجدانه وزارت امور خارجه در زمینه حضور موثر بخش سلامت جمهوری اسلامی ایران در سازوکار شانگهای، بر ضرورت شناخت و بهره‌مندی از ظرفیت عضویت کشورمان در پیمان شانگهای در راستای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی تاکید کرد.

دکتر محمد امیر امیرخانی با اشاره به ضرورت هدف گذاری به منظور افزایش سهم کشورمان از بازار سلامت کشورهای عضو شانگهای گفت: در تلاش هستیم تا با دریافت ایده‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه مبادلات دارو و تجهیزات پزشکی، همکاری‌های نظام آموزش پزشکی و جذب دانشجو، همکاری‌های نظام درمانی و جذب بیمار از حوزه شانگهای، همکاری‌های حوزه تحقیقات و فناوری و سایر حیطه‌های حوزه سلامت، شاهد ایفای نقش موثری در این بستر باشیم.

هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های شانگهای وزارت امورخارجه نیز در این نشست ضمن تشریح فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار موثر در این پیمان افزود: کشورمان ارتباط بسیار خوبی با کشورهای عضو پیمان شانگهای داشته و در تلاش است با جایگاه استراتژیک کشورمان در سطح منطقه به ویژه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، ارتباطات و سلامت، نقش و سهم قابل توجهی را در این عرصه کسب نماید.

مهرداد کیایی، پیشنهاد کرد با برگزاری نشست‌های تخصصی همکاری شانگهای در حاشیه رویدادهای داخلی و خارجی از جمله نمایشگاه‌های ایران فارما، ایران مد و سایر رویدادهای سلامت محور ایران، زمینه تقویت همکاری‌های بین‌المللی حوزه سلامت در این سازوکار بیش از پیش فراهم شود.

کیایی افزود: نشست‌های سالانه وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به طور مرتب برگزار می‌شود و ۱۳ محور در حوزه سلامت و بهداشت در سند همکاری ۲۰۲۵ -۲۰۲ سازمان ذکر شده است.

هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های شانگهای وزارت امورخارجه، ارسال پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های ویژه را در حوزه سلامت از جمله کارگروه مشورتی تأمین داروهای فوریتی یا پوشش همگانی سلامت را در ساز و کار شانگهای مفید ارزیابی کرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در پایان این نشست، اعضای کارگروه، مهم ترین برنامه های پیشنهادی حوزه های ذی ربط را برای همکاری با سازمان همکاری های شانگهای ارائه نموده که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.