بنزین به عنوان یک ماده اساسی و استراتژیک در دنیای ماشینی امروز مطرح است. در شرایطی که مردم وابستگی حیاتی به حمل و نقل دارند، بنزین به یک کالای مهم و غیرقابل چشم پوشی تبدیل شده است.
زمانی صادرکننده بنزین بودیم و در این زمینه به خودکفایی رسیدیم. اما حالا به صورت آشکارا حدود ۴ الی ۵ میلیارد دلار در بودجه برای واردات بنزین پیش بینی می کنیم! این در حالی است که به گفته کارشناسان، میزان تولید بنزین در کشورمان کم نیست و باید برای جمعیت کشور پاسخگو باشد.
بسیاری از کارشناسان، دلیل ناترازی بنزین را اضافه مصرف و تقاضای کاذب می دانند. آنها به ویژه به موضوع قیمت سرکوب شده بنزین اشاره می کنند و معتقدند که این امر به قاچاق بنزین و هدررفت سوخت در کشور منجر شده است.
در شرایط فعلی، مصرف کنندگان هیچ دلیلی برای مدیریت مصرفشان نمی بینند. زیرا بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومان تهیه می کنند. در حالی که قیمت واقعی بنزین وارداتی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و بنزین تولید داخل نیز نصف این مبلغ برایمان تمام می شود.
نظرات حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی را در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر توسط دولت چهاردهم می خوانید.
محمودی با اشاره به این که در حال حاضر موضوع بنزین تبدیل به یکی از مسائل مهم کشور شده است و باید برایش چاره اندیشی اساسی داشته باشیم، تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه بنزین به اجرا می گذاریم می تواند متنوع باشد. در زمینه تنظیم، بسته بندی، مصرف و بهبود کیفیت خودروها می توانیم دست به اقدام بزنیم. گسترش خطوط اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی در کشور نیز می تواند کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد، نیاز است به اقدامات چندوجهی در زمینه بنزین مبادرت کنیم. اگر قرار است به اصلاحات در حوزه بنزین بپردازیم و مصرف را کنترل کنیم، نیاز به پیش زمینه هایی داریم. در وهله اول، باید به ایجاد زیرساختهای لازم به لحاظ توسعه وسایل حمل و نقل عمومی بپردازیم. اگر قرار است مردم مصرف بنزین را مدیریت کنند و به استفاده از اتومبیل شخصی شان به صورت تک سرنشین نپردازند، باید به توسعه وسایل حمل و نقل عمومی مبادرت کنیم.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: برای موضوعاتی مانند تاکسی های اینترنتی که از بنزین ارزان قیمت برخوردار می شوند و خودروهای تک سرنشین را تبدیل به خودروهای تک سرنشین کرده اند، باید فکری کنیم. نیاز است هر چه بیشتر مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس سوق دهیم. به عبارت دیگر، مهمترین چالش پیشروی دولت برای تغییر سهمیه بنزین و یا اصلاح قیمت آن، همین تاکسی های اینترنتی هستند که باید برایشان چارهاندیشی کنیم.
محمودی گفت: واقعیت این است که حتی اگر هیچ اقدامی در حوزه بنزین انجام ندهیم و روال فعلی ادامه پیدا کند. باز هم مردم از این شرایط متضرر می شوند. وقتی بنزین را با قیمت ۵۰ هزار تومان به ازای هر لیتر وارد می کنیم، مردم شاید از بنزین یارانه ای ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی استفاده کنند، اما در نهایت و به صورت نامحسوس همان ۵۰ هزار تومان را برای هر لیتر بنزین می پردازند. زیرا در بخش های دیگر دچار افزایش قیمت میشویم.
وی ادامه داد: با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، نباید تصور کنیم که در حال حاضر مردم از بنزین ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی استفاده می کنند. این وضعیت فقط در حرف است، اما در عمل مردم هزینه ۵۰ هزار تومانی برای هر لیتر بنزین را در جاهای دیگر می پردازند. بنابراین، اصلاح وضعیت فعلی به نفع مردم است.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینه واردات چند میلیارد دلاری در حوزه بنزین در نهایت به صورت تورم بر گردن مردم خواهد بود. مردم از مضرات افزایش ترافیک در کشور صدمه می بینند و نتایج منفی هدررفت انرژی در کشور در نهایت به مردم می رسد. با توجه به جمیع این مسائل، اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع مردم است. زیرا به کنترل مصرف کمک می کند و ما را از وضعیت فعلی که مصرف و تقاضا بی رویه در حال افزایش است، نجات می دهد.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نحوی که افراد میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه ای در ماه داشته باشند و کسانی که مصرف بیشتری دارند، آن را با قیمت بالاتری تهیه کنند، به عدالت اجتماعی نزدیک است. بایستی از شرایط فعلی عبور کنیم و تعارفات را کنار بگذاریم و بنزین به نفر را اجرایی کنیم. بنابراین، بهترین راه برای تحقق عدالت اجتماعی به نفع مردم و حل معضل ناترازی بنزین، اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد است تا به سمت اصلاح شرایط فعلی گام برداریم.
نظر شما