مدیر انتشارات به نشر گفت: «به سفارش مادرم» روایت داستانی متفاوت از پیاده‌روی اربعین حسینی است که مخاطب آن یک مادر است.

«به سفارش مادرم» روایت داستانی متفاوت از پیاده‌روی اربعین حسینی

مسعود فرزانه به معرفی کتاب «به سفارش مادرم» پرداخت گفت: این اثر به قلم احسان حسینی‌نسب نوشته شده است. نویسنده از بدو شروع اثر نویسنده با خواننده کتاب صریح و بدون تعارف است و تکلیف خودش را با خواننده معلوم می‌کند و عنوان می‌کند به درخواست مادرش راهی سفر اربعین شده است؛ مادری که سال‌هاست از مادربزرگ نویسنده که دچار آلزایمر شده، پرستاری می‌کند، او آمده است تا به‌جای او بشنود و ببیند که در این راه چه کسانی می‌آیند، می‌روند و چه وقایعی رخ می‌دهد.
وی افزود: این اثر 22 روایت از 22 شخص با قومیت و ملیت‌های متفاوت که در جریان پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند را بیان می‌کند،  در شروع هر روایت، نویسنده ابتدا خاطراتی از دوران کودکی خود بیان می‌کند. بعد خاطرات مشترک با مادرش و سپس به بیان سوژه روایت می‌پردازد. سوژه‌هایی که هر کدام داستان زندگی یک آدم معمولی‌است که از یک نقطه از جای جهان با یک نیت، عشق و علاقه به پیاده‌روی اربعین پا گذاشته‌اند. 
یک پلیس بازنشسته عراقی به همراه همسرش، استاد دانشگاه هندی‌الاصل مقیم پاکستان، پزشک آمریکایی، مادر شهید عراقی، یک معلم بازنشسته شیمی و همسرش از کاشمر، طلبه کنیایی و همسرش و خانم زینب علی از استرالیا و... از جمله کسانی هستند که داستان زندگی آن‌ها در یک روایت نسبتاً کوتاه بیان می‌شود.
فرزانه تصریح می‌کند: زبان نویسنده در این اثر صریح است و اشاراتی به کتاب‌ها و وقایع معاصر نیز دارد،از همه مهم‌تر پرداخت هنرمندانه نویسنده در این کتاب بسیار ارزشمند است و دنیای درون آدم‌ها را در قالب کلمات به زیبایی ترسیم می‌کند، افزون بر این موارد گفته شده، در پایان هر روایت، عکس‌هایی مستند که با مدیریت هنری وهب رامزی و تصاویری از عکاسانی همچون عبدالمجید قوامی، روح‌الله خسروی و شهره بهرامی ضمیمه کتاب شده‌اند، روایت‌ها را ملموس‌تر کرده‌اند و به کتاب رنگ و روح و جلای بیشتری داده‌اند.
مدیر انتشارات به نشر تصریح کرد: ما در نگارش سفرنامه دو رویکرد انفسی و آفاقی داریم، در رویکرد انفسی برخی سفرنامه‌ها از ابنیه، راه، خوراکی‌ها سخن می‌گوید و برخی معطوف به سفرنامه‌نویس است و نویسنده چیزی که در قلب و روحش می‌گذرد را در واقع در کنار اتفاقات می‌نگارد، در این نوع از سفرنامه‌نویسی به‌نوعی تحولاتی که سفر در شخص ایجاد می‌کند روایت می‌شود و کتاب «به سفارش مادرم» یک سفرنامه از نوع انفسی و اتفاقاتی که در روح و قلب نویسنده می‌افتد را، روایت می‌کند.
وی با اشاره به این که کتاب «به سفارش مادرم» به گواه برخی منتقدان علاوه بر اینکه یک کتاب ویژه در مورد پیاده‌روی اربعین است یک اثر در باب تکریم مادر نیز هست، افزود: خواندن این اثر به همه کسانی که عازم سفر اربعین هستند و یا کسانی که نبست به اربعین و پیاده‌روی آن تردید دارند،  توصیه می‌شود. 
 کتاب «به سفارش مادرم» برای نخستین‌بار در سال 1397 از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شد ، در سال 1401 با طراحی جلد جدید توسط سعید دین‌پناه با شمارگان دو هزار نسخه منتشر و تاکنون مجموع شمارگان چاپ شده اثر به 7 هزار نسخه ، می‌رسد.

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.