هر سال ۲۰ روز مانده به اربعین، سلطانی و خادمانی از دربانان، کفشداران و... بساط موکب را جمع و جور می‌کنند و عازم خوزستان می‌شوند. ۱۰ روز مانده به اربعین هم تمام لوازم پذیرایی از زائران مسیر کربلا مهیا و بیرق امام رضا(ع) بالاست.

میزبانی در مرز با نوای «یا امام رضا(ع)»

به محض رسیدن خدام، اول پرچم بالا می‌رود و دقایقی بعد، باد به پرچم سبز علی‌بن‌اموسی‌الرضا(ع) می‌وزد. این پرچم جایی دور از حرم به اهتزاز درمی‌آید؛ در حریم خوزستان شجاع و در پایانه مرزی شلمچه!

موکب خدمت به زائران آستان قدس رضوی در این نقطه از خاک کشورمان برپا می‌شود تا هموطنانی که عازم سفر اربعین هستند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

موکب آستان قدس رضوی امسال هم مهیای خدمت به زائران شده است و خادمان حریم سلطان، خدمت را از مشهد تا شلمچه وسعت بخشیده‌اند.

برپایی موکب در محل ورود حضرت(ع) به ایران

سال۱۳۹۵ بود که ناصر سلطانی مأمور برپایی موکب آستان قدس در پایانه مرزی شلمچه شد. فضایی خدماتی که حالا داستانی هشت ساله با خود دارد و مردان و زنان زیادی در مسیر عزیمت به کربلا در این مکان توقف کرده‌اند و از برکات ولی‌نعمتمان بهره‌مند شده‌اند.

ناصر سلطانی امسال هم مانند سال‌های گذشته مسئول پیگیری و راه‌اندازی موکب آستان قدس در شلمچه است. خدمتی شیرین که حس و حال متفاوتی را هم به خادمان حضرت(ع) می‌دهد. سلطانی درباره تجربه کاری خود می‌گوید: «من ۳۰ سال افتخار خدمت در انتظامات دربانان حرم مطهر رضوی را داشته‌ام و حالا پنج سالی می‌شود خادم افتخاری این صحن و سرا هستم‌. خدمت در موکب اربعین هم تجربه شیرینی است که بر این سال‌های خدمت افزوده شده است».

هر سال ۲۰ روز مانده به اربعین، سلطانی و خادمانی از دربانان، کفشداران و... بساط موکب را جمع و جور می‌کنند و عازم خوزستان می‌شوند. ۱۰ روز مانده به اربعین هم تمام لوازم پذیرایی از زائران مسیر کربلا مهیا و بیرق امام رضا(ع) بالاست.

در این مسیر عاشقانه که خادمان حریم شاه‌خراسان برای عرض ارادت به محضر اباعبدالله ‌الحسین(ع) پیش می‌روند، علاوه بر آستان قدس رضوی که پای کار اصلی این فضاست، خیرانی از خوزستان و مشهد و سایر نقاط کشور هم دست به کار می‌شوند تا بهترین حال نصیب زائران شود.

پس از اربعین هم میهمان حضرت(ع) هستید

سال اول فعالیت موکب آستان قدس قدس رضوی، ارائه خدمات در فضایی به مساحت ۸۰۰ مترمربع انجام می‌شد و در ادامه هر ساله بر وسعت فضا و تنوع خدمات افزوده شد.

این مجموعه از ۱۰‌روز به اربعین کار خود را آغاز می‌کند و تا سه روز پس از اربعین فعالیت خود را در مرکز شلمچه ادامه می‌دهد. حدود ۵۰ خادم در این مدت با مسئولیت‌های مختلف به زائران خدمات ارائه می‌دهند تا این سفر عاشقانه برای آن‌ها تسهیل شود.

سلطانی درباره خدماتی که به زائران ارائه می شود، می‌گوید: «توزیع ناهار و شام به میزان ۱۰هزار پرس در روز، برنامه ثابت این چند روز است، علاوه بر این در زمان‌های مختلف با بسته‌های فرهنگی، تبرکی نبات و نمک، چای، دمنوش، شربت، آب و میان وعده از هموطنانمان، در مسیر رفت و برگشت پذیرایی می‌شود».

نکته مهم درباره برپایی این ایستگاه ارائه خدمات تا سه روز پس از اربعین است‌. این تصمیم در پنج سال اخیر از سوی مدیران گرفته شده و با توجه به حجم بالای زائران در مسیر برگشت انجام می‌گیرد. سلطانی می‌گوید: «با توجه به خلوت شدن مسیر از حضور موکب‌ها، زائران عزیز این پذیرایی در مسیر برگشت را بسیار می‌پسندند و این حال خوب به ما هم منتقل می‌شود».

کربلا، پاداش خدمت به زائران حسین(ع)

علاوه بر برپایی موکب و پذیرایی از زائران مسیر اربعین، رسم و رسوم خاصی هم در این موکب رعایت می‌شود. خادم باسابقه بارگاه منور رضوی توضیح می‌دهد: «شروع به کار موکب با همان برافراشته شدن پرچم گنبد است. در ادامه با شروع هر خدمتی نوای «یا امام رضا(ع)» را همراه با زائران زمزمه‌ می‌کنیم که حس و حالی بسیار زیبا و معنوی‌ دارد».

کار جالبی که دل‌ها را از شلمچه راهی صحن و سرای قدسی حرم مطهر می‌کند، مراسم جارو است، تعدادی از دربانان بارگاه رضوی زمان عزیمت به شلمچه، جاروها را با خود می‌برند و در آنجا مراسم جارو را مانند حرم مطهر در محوطه موکب اجرا می‌کنند.

استقبال و بدرقه زائران توسط خادمان حضرت رضا(ع) دیگر برنامه موکب است که خادمان با لباس خدمتی در مرز می ایستند و تا آخرین لحظه خروج و ورود به خاک وطن، همراه زائران هستند.

در پایان شیفت خدمتی حدود پانزده روزه خادمان در موکب آستان قدس رضوی، این گروه از دلدادگان حضرت اباعبدالله(ع) به صورت گروهی عازم سفر کربلا می‌شوند که پاداشی شیرین به خدمت بی‌وقفه آن‌ها به زائران است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.