واشنگتن پست در گزارشی با ادعای اینکه کی‌یف قصد خود برای عملیات در «کورسک» روسیه را به آمریکا، یکی از حامیان اصلی خود، اطلاع نداده بود، مطرح کرد که دولت بایدن به ۲ دلیل عمده نسبت به کمک به کی‌یف برای پیشبرد موفقیت‌آمیز عملیات خود در کورسک تردید دارد.

بایدن مداخله در عملیات کورسک روسیه را سبک‌ و سنگین می‌کند

قدس؛ دولت بایدن که از عملیات غافلگیرانه نظامی اوکراین در اوایل ماه جاری در منطقه کورسک روسیه، ظاهرا خود را در عمل انجام‌شده یافته است، هنوز در حال بحث درباره این است که آیا باید برای نگه داشتن یا گسترش تصرفات در خاک روسیه به اوکراین کمک کند یا خیر.

ارتش اوکراین طی هفته‌های گذشته، عملیاتی را در منطقه کورسک آغاز کرده و چند پل مهم در این منطقه را هم به منظور اخلال در لجستیک نظامیان روس تخریب کرده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هدف این عملیات را ایجاد «منطقه حائل» عنوان کرده بود.

تحلیلگران و کارشناسان نظامی معتقدند به دلیل کمبود شدید مهمات، نیروی انسانی و جنگ‌افزارها در اوکراین، کی‌یف که در جبهه‌های داخلی نیز، به ویژه مناطق شرقی با حملات روسیه دست‌وپنجه نرم می‌کند، برای حفظ تصرفات خود با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از عملیات کورسک، از انگلیس، آمریکا و فرانسه خواسته بود که روند تحویل تسلیحات به اوکراین را تسریع کنند.

بی‌اطلاعی بایدن از عملیات کورسک

روزنامه واشنگتن‌پست در این باره گزارش داد: مقامات آمریکایی می‌گویند که پنتاگون از اوکراینی‌ها پرسیده‌ است برای موفقیت‌آمیز بودن نقشه‌شان به چه چیزهایی نیاز دارند اما هنوز تصمیمی برای حمایت ملموس از این طرح اتخاذ نکرده است.

یک مقام آمریکایی می‌گوید، بحث‌های داخلی در دولت آمریکا بر این موضوع متمرکز بوده که محتویات محموله‌های تسلیحاتی که هر ۲ هفته یک‌بار به اوکراین ارسال می‌شوند، طوری تطبیق داده شوند که بیشتر شامل خودروهای زرهی باشند و تحویل برخی مهمات و تجهیزات دیگر تسریع شود که به سنگربندی و دفاع اوکراین در حدود ۵۰۰ مایل مربع از خاک روسیه که به گفته کی‌یف در تصرف آن است، کمک می‌کند.

واشنگتن‌پست: دولت بایدن مداخله در عملیات کورسک را سبک‌ و سنگین می‌کند
تانک اوکراینی در نزدیکی باخموت، منطقه دونتسک

دولت بایدن، پیشتر، تحویل سریع‌تر برخی تسلیحات به اوکراین را با تغییرات در شرایط میدان جنگ در اولویت قرار داده بود، از جمله جایگزین کردن مهمات دفاع هوایی در هنگامی که روسیه بمباران‌های هوایی کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین را تشدید کرد.

آخرین محموله به ارزش ۱۲۵ میلیارد دلار که روز جمعه توسط «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام شد، شامل توپ‌های هوویتزر و مهمات توپخانه‌ای، آمبولانس‌ها، تجهیزات پزشکی، موشک‌‎های ضدتانک «TOW»، سامانه‌های دفاع هوایی بدون سرنشین و مهمات بود که به تمامی آن‌ها، به شدت، در شرق اوکراین برای ادامه نبردها با نیروهای روس نیاز است.

تردید بایدن در حمایت از عملیات کورسک

در ادامه این مطلب با اشاره به این که «در موضوع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به عملیات اوکراین در کورسک ۲ مسئله عمده مطرح است»، آمده است: آمریکایی‌ها می‌گویند که از راهبرد کلی تهاجمی کی‌یف مطمئن نیستند و وابستگی اوکراین به تسلیحات آمریکا باعث بروز دوباره نگرانی‌ها درباره درگیری مستقیم آمریکا و ناتو با روسیه و گسترش‌ تنش‌ها میان آن‌ها شده است.

دولت آمریکا می‌گوید، تاکنون به اهداف اوکراین از تصرف خاک روسیه و این که آیا قصد دارد مناطق اشغالی خود را حفظ کند یا گسترش دهد، پی نبرده است. مقام آمریکایی که پیشتر به او اشاره شد و در جریان گفت‌وگوها در این باره در دولت بایدن بود، گفت «آن‌ها ممکن است برنامه‌ای (درباره عملیات در خاک روسیه) داشته باشند، اما درباره آن چیزی به ما نمی‌گویند.»

«سابرینا سینگ» معاون سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری در پنج‎شنبه گذشته، در پاسخ به اینکه چرا دولت آمریکا تاکنون، از عملیات کورسک حمایت چندانی نگرده است، به خبرنگاران گفت مقامات، فعلا در حال بررسی این موضوع هستند که عملیات کورسک چه مطابقتی با اهداف راهبردی اوکراین در خود میدان جنگ دارد. سینگ گفت «هنوز در حال کار کردن روی این موضع هستیم و هنوز سوالاتی برایمان باقی مانده است.»

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: در حالی که مقامات آمریکایی و اوکراینی از روابط قوی بین ۲ کشور دم می‌زنند، این روابط، بارها، در طی ۲ سال و نیمی که از آغاز جنگ می‌گذرد، با وجود نارضایتی‌ها و اختلافات بنیادین میان آن‌ها درباره راهبردهای لازم و سطح حمایتی که غرب باید ارائه کند، آزموده شده است.

سال گذشته، وقتی حمله علیه نظامیان روس به ماموریتی جانکاه تبدیل شده بود، مقامات و فرماندهان اوکراینی گلایه می‌کردند که دستورالعمل پنتاگون درباره چگونه جنگیدن، بیشتر نظری بوده و منطبق با واقعیت‌های نبرد با دشمنی بزرگتر و سرسخت‌تر نیست.

واشنگتن‌پست: دولت بایدن مداخله در عملیات کورسک را سبک‌ و سنگین می‌کند
عوامل پهپادی ارتش اوکراین در حال آماده‌سازی پهپاد شناسایی «پوزئیدون» در نزدیکی مرزهای روسیه

برخی مقامات آمریکایی و نظامی، با ادعای عدم اطلاع قبلی از این حمله و نگرانی درباره راهبرد کلی، نحوه عملکرد نیروهای اوکراینی در حمله کورسک را تحسین کرده و اشاره کرده‌اند که آن‌ها از برخی تاکتیک‌های آمریکا استفاده کرده‌اند که در حمله سال پیش، تمایلی به استفاده از آن نداشته یا قادر نبوده‌اند آن را به کار ببندند.

محدودیت‌های واشنگتن درباره استفاده از تسلیحات

با این حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند که از زمان ضد حمله نامطلوب تابستان گذشته، مقامات و فرماندهان اوکراینی تمایل بیشتری به پنهان‌کاری در کی‌یف داشته‌اند. آن‌ها می‌گویند، با وجود این که تحرکات نظامیان اوکراینی را دراطراف شهر مرزی «سومی» شناسایی کرده بودند، اوکراینی‌ها برنامه‌های خود را اعلام قبلی نکردند.

افزون بر این، موضوع استفاده از تسلیحات آمریکایی در عملیات تهاجمی در خاک روسیه نیز در دولت آمریکا سوال‌برانگیز شده است که نقض آشکار سیاست اعلام آمریکا مبنی بر پرهیز از گسترش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن است. طبق این سیاست، تسلیحات آمریکا تنها برای دفاع کی‌یف در قبال حملات روسیه در خاک اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاح سفید در این باره گفته است: هیچ تغییری در دستورالعملی که ما برای اوکراین درباره کجا و چگونه استفاده کردن  از تسلیحات آمریکایی برای دفاع از خودشان فقط در مرزها تعیین کرده‌ایم، ایجاد نشده است.

کربی با اشاره به تعدیل برخی از ممنوعیت‌ها برای شلیک مهمات آمریکایی در مرزها و از اوکراین به سمت حملات هوایی و زمینی روسیه، گفت «آن‌ها اجازه دارند از تجهیزات ارائه‌شده از سوی آمریکا برای دفاع از خود در قبال تجاوزات روسیه استفاده کنند.»

او همچنین درباره محدودیت‌های پای برجا گفت: ما هنوز در حال بررسی این سیاست هستیم.

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات آمریکایی، پیشتر گفته بودند که این سیاست اصلاح‌شده، دقیقا، بر استفاده از تسلیحاتی از جمله توپ‌های هوویتزر و توپخانه راکتی برای شلیک از اوکراین به روسیه متمرکز است. اما با اجرای اصلاحاتی در این سیاستگذاری، محدودیت‌های استفاده از مهمات دوربرد، یعنی موشک‌های اتکمز پای برجا هستند و هیچ اشاره‌ای به انتقال زمینی تسلیحات و خودروهای جنگی به خاک روسیه نشده است. با این حال، به گفته تحلیلگران و سربازان در میدان، نظامیان اوکراینی در حال استفاده از تجهیزات آمریکایی در حمله به کورسک هستند، از جمله از خودروهای نفربر استرایکر، خودروهای هاموی و خودروهای زرهی «MRAP».

مقامات آمریکایی با تاکید دوباره بر تداوم سیاست یادشده، هنوز به طور علنی، چیزی درباره نقض شدن آن از سوی اوکراین درکورسک نگفته‌اند.

دولت آمریکا، گاهی حملات خود علیه کشورهایی مانند عراق و یمن را دفاع «پیشدستانه» تلقی کرده و آن را عملیات تهاجمی به حساب نمی‌آورد. در مورد تحرکات اوکراین هم دولت بایدن درگیر این مسئله است و زلنسکی خواستار برچیده شدن تمامی «خطوط قرمز» از سوی آمریکا برای استفاده از تسلیحات اهدایی آن شده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، طی روزهای گذشته، خواستار لغو محدودیت‌های اوکراین برای استفاده از توانمندی‌های نظامی علیه ارتش روسیه شد.

هم‌دستی آمریکا در تهاجم کورسک

در حالی که روسیه، دولت آمریکا را به هم‌دستی در حمله اوکراین به کورسک متهم کرده، دولت بایدن آن را قویا،‌ رد کرده است. مقامات روس همچنین مدعی حضور نیروهای «مزدور» آمریکایی در میان نظامیان اوکراینی در کورسک شده‌اند.

واشنگتن‌پست: دولت بایدن مداخله در عملیات کورسک را سبک‌ و سنگین می‌کند
نیروهای اوکراینی در حال شلیک توپ

مقامات آمریکایی مدعی‌ هستند که به عملیات کورسک کمک اطلاعاتی نکرده‌اند. یک مقام آمریکایی در این باره گفت «من پیش‌بینی نمی‌کنم آمریکا کمک اطلاعاتی‌ای ارائه بدهد که منجر به تصرف بیشتر خاک روسیه شود.»

واشنگتن‌پست در بخش پایانی این گزارش نوشت: مقامات اوکراینی گفته‌اند که تصرف سرزمینی در روسیه، در هرگونه مذاکرات صلح در آینده، اهرم فشاری قوی خواهد بود.

عملیات کورسک برای فرماندهان اوکراینی و برای کشوری متحد اما خسته از سال‌ها جنگیدن، از نظر بازتاب عمومی تاثیر دارد. تحلیلگران و مقامات غربی می‌گویند، کی‌یف که با کمبود جمعیت واجد شرایط سربازی مواجه است، کارزار سربازگیری جدیدی را برپا کرده و ماهانه حدود ۳۰ هزار نظامی را نام‌نویسی می‌کند. اما گسترش جبهه‌ها به کورسک با ارتشی که همین حالا هم درگیر کمبود نیروی انسانی در میدان است، اقدامی مخاطره‌آمیز به شمار می‌رود.

طبق ارزیابی فرماندهی ارتش اوکراین، روسیه باید نیروهای خود را از جبهه‌های دیگر در شرق اوکراین برای دفاع از کورسک منتقل کند، اما مسکو تاکنون از خارج کردن نیروهای خود از منطقه دونتسک خودداری کرده است.

در عین حال، نظامیان روس در حال نزدیک شدن به شهر راهبردی «پوکروفسک» بوده‌ و برخی سربازان اوکراینی گفته‌اند دفاع از این منطقه، با وجود ارسال مهمات و اعزام نیروهای ذخیره به کورسک در شمال دشوارتر شده و تخلیه غیرنظامیان نیز آغاز شده است.

یک مقام آمریکایی درباره کمک دولت بایدن به عملیات کورسک گفت آمریکا هیچ مشورتی در این باره ارائه نمی‌دهد و کی‌یف نیز آن را مطالبه نکرده است و آن‌ها (اوکراین) کاری را که می‌خواهند، انجام خواهند داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.