پیشنهاد سردبیر

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به اینکه خیلی‌ از افراد نتوانستند به پیاده‌روی اربعین بروند، حدود نیم‌میلیون زائر پیاده در دهه پایانی ماه صفر داشته باشیم.

پیش‌بینی ورود نیم‌ میلیون زائر پیاده به مشهد

به گزارش قدس خراسان، با آغاز دهه پایانی ماه صفر شاهد حضور خیل عظیمی از دلباختگان به خاندان عصمت و طهارت(ع) به‌ ویژه امام رضا(ع) در مشهد خواهیم بود. هر سال در این ایام برخی از زائران رضوی با پای پیاده، خود را برای سالروز شهادت امام مهربانی‌ها به مشهد می‌رسانند.

برای آگاهی از کم و کیف خدمت‌رسانی به این زائران به سراغ حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) رفتیم تا از او جزئیات چگونگی این میزبانی را جویا شویم.
وی با بیان اینکه ستاد خدمتگزاران زائران پیاده از روز اربعین حسینی تا پایان ماه صفر به‌ صورت ۲۴ ساعته در میدان شهدا، خیابان محمدزاده ۷ فعال است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به اینکه خیلی‌ از افراد نتوانستند به پیاده‌روی اربعین بروند، حدود نیم‌میلیون زائر پیاده در دهه پایانی ماه صفر داشته باشیم.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) افزود: ۳۶۰ ایستگاه‌ صلواتی در مسیرهای جاده‌ای و ۹۷۰کیلومتر از مسیرهای منتهی به مشهد در ۹ محور فعال هستند که با توجه به اینکه برخی موکب‌داران اکنون در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق استقرار دارند، پس از بازگشت آن‌ها بیش از ۶۰ ایستگاه صلواتی دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.
رضایی با بیان اینکه اکنون در حال بررسی کمبودها هستیم تا زائران پیاده در جاده با مشکلی مواجه نشوند، خاطرنشان کرد: در راستای خدمات‌رسانی بهتر ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی طبق روال هر سال در مسیر زائران است، ۴۰چشمه دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود، ضمن اینکه ۶۰ چشمه سیار هم برای مسیر در نظر گرفته شده است. همچنین امسال توانسته‌ایم حدود ۵۰ حمام در ایستگاه‌های صلواتی ایجاد کنیم.
وی در مورد ظرفیت اسکان رایگان در مشهد برای زائران پیاده بیان کرد: حدود ۶۵ هزار ظرفیت اسکان رایگان شهری را فراهم کرده‌ایم و هر چه تعداد درخواست‌ها بیشتر شود، ما این تعداد را افزایش می‌دهیم. در صورتی که مکان‌های اسکان رایگان شهرداری مشهد، آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان و منازل مردم پای کار بیایند، حدود ۱۰۰هزار امکان اسکان رایگان برای زائران پیاده دهه پایانی صفر در مشهد خواهیم داشت. 
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) توضیح داد: برخی از زائران در مشهد محل اسکان دارند؛ مانند زائرانی که در حسینیه و هیئت شهر خودشان در مشهد ساکن می‌شوند یا کسانی که با آموزش و پرورش هماهنگی لازم برای اسکان را انجام می‌دهند. بعضی از زائران نیز در مشهد محل اسکان ندارند و ما هماهنگی لازم برای اسکان این افراد را انجام می‌دهیم و معمولاً میزان این اسکان رایگان تا پایان ماه صفر به ۱۰۰هزار نفر می‌رسد.
رضایی با بیان اینکه یک‌هزار زائر پیاده برای ایام اربعین حسینی به مشهد آمدند، عنوان کرد: حدود ۳۶۰ کاروان که محل اسکان نداشتند، در سایت «زائر هشت» نام‌نویسی کردند و برای اسکان این کاروان‌ها پیش‌بینی لازم انجام شد.
وی ادامه داد: در زمینه ظرفیت محل‌های اسکان زائران شب‌خواب نیز امکان اسکان حدود ۷۰۰ زائر را در موکب‌ها داریم و امیدواریم این ظرفیت را افزایش دهیم.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم را نیز از نظر ایمنی و تدارکات برای محل‌های اسکان انجام داده‌ایم تا هنگامی که زائران مراجعه می‌کنند، بتوانیم به آن‌ها خدمت کنیم.
رضایی به زائرانی که می‌خواهند برای نخستین بار در این مسیر  پیاده‌روی کنند، توصیه کرد: حتماً مسیرهای کوتاه را برای پیاده‌روی انتخاب کنند. پیشنهاد ما به این افراد محور قوچان از گلبهار، محور جاده نیشابور از ملک‌آباد و محور جاده فریمان بوده و پیش‌بینی کرده‌ایم که از ۳۰کیلومتری مشهد پیاده به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کنند. توصیه‌های لازم را نیز برای گرمای هوا به زائران انجام داده‌ایم و به منظور تهیه آب و یخ امکانات مورد نیاز را در ایستگاه‌های صلواتی فراهم کرده‌ایم. در راستای خدمات درمانی نیز هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.