مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، تامین مواد اولیه تولید فرش با نرخ ارز آزاد و بیمه قالیبافان را از مهمترین چالش‌های صنعت فرش بافی عنوان کرد.

تامین مواد اولیه و بیمه قالیبافان، ۲ چالش‌ پیش روی فرش دستباف

به گزارش قدس آنلاین عبدالله بهرامی, مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به مشکلات صنعت فرش گفت:متأسفانه از طراحان ایرانی حمایت نمی شود و این موضوع باعث شده است که اکثر طراحان در حال رفتن به ترکیه هستند.

 وی با اشاره به اینکه زمانی بزرگترین صادر کننده پشم و ابریشم جهان بودیم گفت: امروز به واردات آن روی آورده‌ایم، به نحوی که سالانه چندین تن ابریشم وارد می‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف بیان کرد: ایران در بحث تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان بود,‌اما با توجه به اینکه فرآوری نداریم,‌سالیانه حدود ۶۵ میلیون تن پشم وارد می کنیم. اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت بدون شک صنعت نساجی دچار تحول عظیمی می شد.

بهرامی با بیان اینکه در این حرفه حداقل ۲میلیون بافنده وجود داشت گفت: حدود ۶میلیون نفر از این محل ارتزاق می کردند.عدم سرمایه گذاری در بخش فرآوری پشم در کنار سایر مسائل وجود داررد. در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم.اگر روی فراوری پشم داخلی سرمایه‌گذاری انجام گیرد نیازی به واردات مواد اولیه فرش نداریم.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف بر لزوم حمایت قالیبافان و بافندگان فرش تاکید کرد و گفت: درآمد حاصل از فرش دستباف برای قالیبافان  اهمیت زیادی دارد چون در سبد معیشت و کاهش هزینه‌های زندگی، امنیت اجتماعی و امنیت شغلی آنها اثرگذار است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، علاوه بر تحریم های بیرونی، تحریم های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالیبافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دستباف به یک سوم و صادرات آن به شدت کاهش یابد در حالی که هنر صنعت فرش دستباف علاوه بر ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی و درآمدزایی برای قالیبافان به دنبال دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.