تحولات لبنان و فلسطین

۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 1008100

۱. دستگاه های تلویزیونی که در اواخر دهه ۱۹۲۰ ، با استفاده از فناوری لوله اشعه کاتدی (CRT) معرفی شدند، که پس از جنگ جهانی دوم به یک محصول محبوب مصرف کننده تبدیل شدند.

معرفی تکنولوژی های مختلف صفحه نمایش تلویزیون ها

افزودن رنگ به تلویزیون برای پخش پس از سال ۱۹۵۳ باعث افزایش محبوبیت دستگاه های تلویزیونی خصوصا در دهه ۱۹۶۰ شد. همچنین از اوایل دهه ۱۹۸۰ از تلویزیون به عنوان مانیتور به کامپیوترهای خانگی (همانند Timex Sinclair ۱۰۰۰) و کنسول های اختصاصی بازی ویدیویی (به عنوان مثال Atari) مورد استفاده قرار گرفته است. در اوایل سال ۲۰۱۰ ، تلویزیون صفحه تخت دارای فناوری نمایشگر کریستال مایع (LCD) ، به ویژه فناوری LCD با نور پس زمینه LED ، تا حد زیادی جایگزین CRT و سایر فن آوری های نمایشگر شد. در جدیدترین حالت هم تلویزیون های OLED متولد شده است اگر دنبال داشتن نهایت لذت و کیفیت تصویر هستید خرید تلویزیون oled به شدت پیشنهاد می شود. در ادامه با برخی مدلهای تلویزیون رایج در بازار بیشتر آشنا خواهید شد.
 انواع صفحه نمایش تلویزیون
۲.    تلویزیون: CRT شامل تفنگ‌های الکترونی است که اشعه تولید می‌کند که در کنار هم تصاویر را روی صفحه ایجاد می‌کنند .این تلویزیون‌ها فقط توانایی پخش تصاویر سیاه و سفید را داشتند. این تکنولوژی سالهاست که منسوخ شده است.
۳.    تلویزیون پلاسما: در این فناوری از سلولهای کوچک حاوی گازهای یونیزه با بار الکتریکی استفاده می شود. اما این نوع تلویزیونها هم معایب اساسی خود را دارند که میتوان به عدم پشتیبانی از کیفیت بالاتر از FULL HD و مصرف برق بالا اشاره کرد.
۴.    تلویزیون LCD : تلویزیون های کریستال مایع، تلویزیونی هستند که برای تولید تصاویر از کریستال مایع استفاده می کنند. تلویزیون های LCD بسیار نازک تر و سبک تر از لوله اشعه کاتدی (CRT) با اندازه صفحه نمایش مشابه هستند همچنین هزینه تولید آن نسبت به بقیه کمتر میباشد به همین دلیل فراگیرترین نوع تولیدی حال حاظر تلویزیون میباشند.
۵.    تلویزیون OLED: دیود ساطع کننده نور آلی، یک دیود ساطع کننده نور است که در آن لایه ای با ترکیب آلی قرار گرفته است که در پاسخ به جریان الکتریکی نور را ساطع می کند. این لایه آلی بین دو الکترود اند و کاتد  قرار دارد. به طور کلی ، حداقل یکی از این الکترودها شفاف است. OLED در دستگاه هایی مانند صفحه تلویزیون  و یا برای نمایشگرهای رایانه ای، سیستم های قابل حمل مانند تلفن های همراه، کنسول های بازی نیز استفاده می شود. از آنجایی که در یک دهه اخیر ۱۰۰% فناوری تلویزیون از دو مورد آخر بوده است در ادامه بیشتر به این دو مورد می پردازیم:
تلویزیون های Liquid-Crystal-Display یا کریستال مایع تلویزیونی هستند که برای تولید تصاویر از کریستال مایع استفاده می کنند. تلویزیون های LCD بسیار نازک تر و سبک تر از لوله اشعه کاتدی (CRT) با اندازه صفحه نمایش مشابه هستند همچنین هزینه تولید آن نسبت به بقیه کمتر میباشد به همین دلیل فراگیرترین نوع تولیدی حال حاظر تلویزیون میباشند. در سال ۲۰۰۷ ، تلویزیون های LCD برای اولین بار از فروش تلویزیون های CRT در سطح جهانی پیشی گرفتند  و آمار فروش آنها نسبت به سایر فناوری ها تسریع شد. همچنین این تلویزیون ها به سرعت رقیب اصلی خود در بازار صفحه نمایش بزرگ همچون تلویزیونهای پلاسما را  نیز پشت سر گذاشتد. در حال حاضر شرکت های بزرگ این تلویزیونها را ارتقا داده و با اسامی جدیدی به فروش می رسانند.

تلویزیونهای نانوسل
شرکت ال جی برای اینکه بتواند در بازار رقابت جایگاه خود را حفظ کند، فناوری جدیدی را به تلویزیونهای LED خود اضافه کرد و آن عبارت است از قرار دادن یک لایه بسیار نازک از جنس ذرات نانوکریستال اضافه کرده است. این لایه با تفکیک نور به رنگهای بیشتر (در مقایسه با تلویزیونهای LED عادی) و جذب نورهای مزاحم می تواند تصاویر جذابتر و زیباتری را بر روی صفحه نمایش خود به نمایش بگذارد، این تلویزیونها با نام نانوسل سری جذاب تلویزیونهای نانوسل ال جی را تشکیل داده است.
تلویزیون کیوند
 معرفی تکنولوژی های مختلف صفحه نمایش تلویزیون ها
ال جی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ میلادی مدل های جدیدی از تلویزیون تحت عنوان QNED به بازار عرضه کرد و مانور تبلیغاتی گسترده ای را نیز حول ان انجام داد. واژه ی QNED مخفف عبارت Quantum Nano–Emitting Diode  است. الجی کشف کرد که هر اندازه تلویزیون بک لایت قویتری داشته باشد به همان اندازه نور صفحه و کیفیت صفحه بالاتر خواهد رفت،  به همین دلیل تصمیم گرفت که تعداد این لامپ های LED را افزایش دهد و با کوچکتر کردن انها باعث شد میزان روشنایی افزایش یابد. این کوچکتر شدن و افزایش چندین برابری تعداد لامپ ها را Mini LED نامگذاری کرده اند. در این مدل تلویزیون ها در حدود ۳۰.۰۰۰ لامپ کوچک به کار رفته است که سبب شده نتیجه بسیار شگفت انگیزی رقم بخورد. بنابراین از در هم امیختن فناوریهای نانوسل و Mini led سری کیوند ال جی متولد شد، که قیمت تلویزیون qned بالاتر از بقیه تلویزیونهای LED ال جی می باشد.
تلویزیون کیولد
QLED مخفف کوانتوم دات LED است. این نوع نمایشگر از فناوری کوانتوم دات برای جایگزینی فیلتر رنگی معمولی در LED های قدیمی استفاده می کند. این فیلتر جدیدتر از نقاط کوانتومی برای جذب نور آبی استفاده می کند و می‌تواند نورهای را بهتر بازتولید کند و از خود ساطع کند که مزایای متعددی نسبت به LED‌های سنتی دارد، مانند وسعت رنگ گسترده‌تر، سطح روشنایی بالاتر و دقت رنگ بهتر. سامسونگ از این فناوری به نحو احسن برای ارتقا کیفیت همه جانبه تصویر در تلویزیون های سری کیولد خود استفاده کرده است. از این جهت قیمت تلویزیون qled به مراتب بالاتر از تلویزیون های LED فاقد این فناوری است.

تلویزیون OLED
 معرفی تکنولوژی های مختلف صفحه نمایش تلویزیون ها
تلویزیون OLED نیازی به نور پس زمینه ندارد و نور لازم برای شکل گیری تصویر از طریق پیکسلهایی که به خودی خود نور ساطع می کنند تامین می شود. به همین دلیل نیز رنگ سیاه مطلق را می توانید بر روی تلویزیونهای OLED مشاهده کنید کنتراست این تلویزیونها در بی نهایت و رنگها نیز به دلیل اینکه هر پیکسل به تنهایی می تواند هر رنگی را تولید کند، بسیار شفاف و خالص به نمایش در می آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.