در حال حاضر شغل های جدیدی مانند گیمر شدن در جامعه شکل گرفته که در مناسبات اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار هستند اما نسل قدیم از آن بی خبر است و آن را به رسمیت نمی شناسد.

آیا مردان به شغل معلمی بی‌علاقه شده‌اند؟ / انتقاد از شرط سنی برای انتخاب شغل معلمی

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: جوانان ایرانی اعم از دختران و پسران لزوماً به مشاغلی که برای نسل قدیم به عنوان شغل های رسمی تعریف می شد توجه نمی کنند.

آیا مردان به شغل معلمی بی علاقه شده اند؟/ انتقاد از شرط سنی برای انتخاب شغل معلمی
دکتر هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور

دکتر هامون سبطی دو علت را عامل بی توجهی به شغل های رسمی می داند و می افزاید: شغل های جدیدی مانند گیمر شدن در جامعه شکل گرفته که در مناسبات اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار هستند اما نسل قدیم از آن بی خبرند و آن را به رسمیت نمی شناسند.

 درآمد شغل های غیر رسمی چه قدر است؟

وی دلیل دیگر بی علاقگی به شغل های رسمی چون معلمی را مسئله مالی عنوان می کند و ادامه می دهد: شغل های غیر رسمی به دلیل این که درآمد بیشتری نسبت به بسیاری از شغل های رسمی دارند مورد توجه نسل جوان قرار گرفته اند. به عنوان مثال فردی که در تهران در اسنپ کار می کند بین ۴ تا ۶ برابر کسی که استخدام رسمی است درآمد دارد و یا یک گیمر اگر موفق باشد می تواند ده ها برابر شغل رسمی درآمد داشته باشد.

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور می گوید: اقبالی که نسبت به دانشگاه فرهنگیان در ۴ یا ۵ سال اخیر دیده می شود نیز مبنای اقتصادی دارد؛ چون کسانی که در این دانشگاه قبول می شوند از همان روز اول مستخدم دولت به حساب می آیند و صاحب حقوق ثابتی هستند بنابراین علت اصلی هجوم بیش از ۶۰۰هزار جوان به سمت دانشگاه فرهنگیان همین موضوع است؛ اما متأسفانه این میل نیز به درستی مدیریت نشده و فرصت سوزی شده است چراکه یک سری شرایط غیرقانونی مانع ورود افراد نخبه به این دانشگاه شده است.

شرط سنی برای انتخاب شغل معلمی

سبطی توضیح می دهد: در قانون اساسی آمده است که تعیین شرط سنی برای پیشرفت علمی و اداری ممنوع است مگر سن چهل سالگی. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش با نادیده گرفتن حکم صریح دیوان عدالت اداری، شرط سنی ۲۴سال را برای متقاضیان رشته معلمی در نظر گرفته است که سبب شده افرادی با سطح علمی بسیار بالا تنها به خاطر شرط سنی نتوانند وارد رشته معلمی شوند و از سوی دیگر افرادی با سطح علمی خیلی پایین تر در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند.

این فعال حوزه آموزش به برخورد ناشایست با دانش آموزان و دانشجویان اشاره می کند و می گوید: در حقیقت مسائلی از این دست سبب شده رویکرد چندصدهزار نفری که به معلم شدن بوده است به سرعت با یأس و سرخوردگی جامعه رو به رو شود و با برخورد ناشایستی که با دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است بعید به نظر می رسد سال آینده این تعداد متقاضی دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.

سبطی می افزاید: در واقع شرکت ۶۰۰ یا ۷۰۰هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان نه به دلیل این است که معلمی را بهترین شغل برای خود دانسته اند بلکه به خاطر این است که معلمی دارای حقوقی ثابت از همان ابتدای جوانی است به آن روی آورده اند.

نقش مسائل اقتصادی در انتخاب شغل

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور ادامه می دهد: این موضوع حتی به شیوه قیاس استدلال نیز می تواند درست باشد یعنی در نظر گرفتن مسائل اقتصادی در انتخاب شغل، طبعاً برای مردان تعیین کننده تر است بنابراین نمی توان گفت پسران جامعه ما نسبت به مفهوم آموزش یا معلمی گریزان شده اند و دختران نه. بلکه تنها می توانیم بگوییم چون معلمی درآمدی متناسب با نیازهای پسران و مردان ندارد آن ها به شغل های دیگر روی آورده اند.

سبطی به دیگر رشته ها نیز اشاره می کند و توضیح می دهد: در سایر رشته های آزمون سراسری نیز تعداد دختران بیش از پسران است چراکه دختران به همان مقدار حقوقی که از شغل های رسمی می توانند دریافت کنند راضی هستند چون جامعه انتظاری که از مردان در زمینه اقتصادی دارد از زنان ندارد. اما مردان احساس می کنند که نمی توانند با این حقوق ها گذران زندگی کنند و به همین سبب راهشان را از شغل های رسمی جدا می کنند و به شغل های غیر رسمی می پردازند.

جذب جوانان به شغل های غیر رسمی

این کارشناس آموزشی می گوید: در حال حاضر شغل های غیر رسمی با قدرت فراوان، جوانان ما را به سمت خود می کشد و متأسفانه سیاستگذاران از واقعیت جامعه دور هستند و هنگامی به خود می آیند که بخواهند با مصوبه، قانون، پند و اندرز آنچه را که نهادینه شده، تغییر دهند و این موضوع سبب می شود جامعه از سیاستگذاران بیشتر فاصله بگیرد.

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور تصریح می کند: چنانچه قرار باشد از هم اکنون چاره ای اندیشیده شود باید نگاه واقع بینانه به موضوع داشته باشیم یعنی باید شغل های غیر رسمی را رسمیت بخشید، برای آن قوانینی در نظر گرفت و  آن ها را بومی سازی کرد در غیر این صورت با یک معضل اجتماعی رو به رو می شویم و آن اینکه افرادی که وارد این شغل ها می شوند خود را از بدنه جامعه ایران جدا می دانند و در واقع یک انشقاق اجتماعی توسط این شغل ها رخ خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.