۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 1008282

تلاش واشنگتن برای بازی با کارت چینی

هیراد مخیری، تحلیلگر مسائل بین الملل

در میانه بحران های مختلف جهانی که به فصل دیگری از جنگ سرد و گرم در نقاط مختلف دنیا دامن زده، مشاور امنیت ملی کاخ سفید راهی چین شده است

در میانه بحران های مختلف جهانی که به فصل دیگری از جنگ سرد و گرم در نقاط مختلف دنیا دامن زده، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف دیداری سه روزه (۶ تا ۸ شهریور) راهی چین شده است. این نخستین بار در هشت سال اخیر است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید به چین سفر می‌کند و لذا این رخداد از ابعاد مختلف قابل توجه و حائز اهمیت است.

در وحله نخست ما باید توجه داشته باشیم چنین اقدامی در شرایطی است که در دو سال اخیر به دلیل سیاست‌های سختگیرانه کاخ سفید در مورد پکن و مطرح شدن چین به عنوان رقیب استراتژیک آمریکا، بحرانی‌ترین وضعیت در روابط دو کشور رغم خورد و بویژه تنش های امنیتی و نظامی در حوزه تایوان و دریای جنوبی چین، به اوج خود رسیده است. پس هدف ابتدایی سالیوان ایجاد راهکاری برای رفع تضاد جدی میان دو پایتخت می‌باشد اما با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیشینه رفتاری دموکرات‌ها با رهبری جو بایدن در مقابل چین، انتظار نمی‌رود که اعلامیه و توافق قابل توجهی بین دو کشور رد و بدل شود چراکه پکن در چنین محیطی توافق با کاخ سفید را شرط‌بندی بر روی اسب بازنده می داند.

نکته دوم گرفتاری آمریکا در محیط پرچالش و بحرانی جهانی است. در مقطع کنونی مسائل مهمی مانند جنگ اوکراین و همچنین کشتار مردم فلسطین و غزه کاخ سفید را بشدت درگیر کرده و موضع گیری نادرست در این باره مُهر شکست ننگینی بر پیشانی کارنامه سیاست خارجی دولت بایدن نشانده است. بازخورد این ناکارآمدی و رسوایی دموکرات‌ها در مسائلی مانند حمایت بی چون و چرا از جنایات رژیم صهیونیستی، نگاه جهانیان را در باب مباحثی نظیر نقض فاحش مضامین حقوق بشری تغییر داد. در موضوع جنگ اوکراین هم سیاست اشتباه امتیازگیری در مقابل روسیه و پیشبرد نامحدود مرزهای ناتو، نهایتاً توجیه مناسبی را برای رفتار تهاجمی مسکو در شروع جنگ قرار داد که از قِبَل ظهور چنین جنگی می‌بینیم که بحران‌های اقتصادی جهانی رقم خورده و این چالش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در غزب به وجود آورده است.

با ارزیابی این دو عامل اثرگذار جهانی یعنی جنگ اوکراین و بحران غزه، می بینیم که کارنامه دموکرات برای ورود به این مسائل جز سیاهی و مشکلات بیشتر به بار نیاورده و لذا غرب با به راه انداختن بوق های تبلیغاتی و پروپگاندای رسانه ای در تلاش برای پاک کردن چهره و حفظ هژمونی متزلزل جهانی خود است. در این مسیر بهره برداری و بازی با کارت چین به عنوان یک قدرت جهانی برای رسیدن به اهداف بویژه در دو بحران جهانی مذکور مد نظر مقامات کاخ سفید هست ولی اژدهای زرد با شناخت رویکرد بیمار آمریکا در دام آنها نیفتاده و در زمین بازی که آنها طراحی کرده اند وارد نمی شود. چین در این مقطع به لحاظ امنیتی و نظامی، به دنبال شفاف سازی سیاست و آینده رفتاری خود بویژه در کانون بحرانی سواحل شرقی و دریای چین جنوبی است که این نوعی تنظیم رفتار و امتیازسازی‌ چندگانه در مقابل دولت بعدی آمریکا نیز به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.