ارتش رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه بامداد چهارشنبه عملیات نظامی گسترده‌ای را در «جنین»، «طولکرم» و «طوباس» در شمال کرانه باختری اشغالی آغاز کرد، در حالی که گروه‌های مقاومت فلسطین نیز تاکید کردند که با تهاجمات و یورش‌ها مقابله کرد.

۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری

قدس؛ کانال ۱۲ عبری گزارش داد: چهار گردان مرزبانی در عملیاتی در شمال کرانه باختری شرکت دارند.

پیشتر رادیو رسمی رژیم صهیونیستی در توضیح این عملیات نظامی تاکید کرد که عملیات آغاز شده توسط ارتش در شمال کرانه باختری بزرگترین عملیات از زمان عملیات «دیوار محافظ» در سال ۲۰۰۲ است و با مشارکت نیروی هوایی و تعداد بالای نیرو در حال انجام است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد که این عملیات گسترده و در سطح یک لشکر نظامی بوده است.

۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری
عملیات تخریب ارتش اشغالگر
۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری
خودروهای نظامی اشغالگران

این روزنامه با بیان اینکه آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) و نیروهای مستعرب در عملیاتش به ارتش پیوستند، افزود: ارتش به طور گسترده از بالگردها و هواپیماهای جنگنده استفاده می‌کند.

همچنین در این باره رسانه‌های عبری نوشتند همزمان با عملیات در اردوگاه «الفارعه» در طوباس، یک اسکورت هوایی بزرگ ارتش را که شامل اردوگاه‌های جنین و نورالشمس است، همراهی می‌کند و افزودند که درگیری‌ها در سه اردوگاه جنین، نورالشمس و الفارعه در حال وقوع است.

به نوبه خود، یک پلتفرم رسانه‌ای اسرائیل به نقل از منابعی در ارتش اشغالگر نوشت «عملیات نظامی در کرانه باختری بزرگترین عملیات در ۲۲ سال گذشته است و افزود: «هزاران سرباز در انجام این عملیات مشارکت کرده‌اند و این عملیات در حال انجام است و انتظار می‌رود روزهای زیادی ادامه داشته باشد.»

شبکه ۱۴ عبری نیز گزارش داد ارتش هزاران سرباز از یگان‌های ویژه را برای آماده سازی به منظور این عملیات بزرگ که عمدتا شهرهای شمال کرانه باختری را هدف قرار می‌دهد، بسیج کرده است و یگان‌های ویژه ارتش، گارد مرزی و شین بت در آن شرکت دارند. این شبکه تاکید کرد که تعداد زیادی از سربازان با بالگردهای نظامی وارد اردوگاه «الفارعه» در طوباس شدند.

این شبکه اسرائیلی با اشاره به دلایل آغاز این عملیات نظامی گسترده به نقل از مقامات نظامی نوشت: «وضعیت در کرانه باختری به یک نگرانی جدی برای اسرائیل تبدیل شده است.»

در این باره وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: ۱۱ نفر در جریان یورش ارتش اسرائیل به شمال کرانه باختری به شهادت رسیدند که شامل ۶ نفر در جنین و پنج نفر در طوباس است.

۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری
شهدای طوباس

پیشتر مدیر هلال احمر فلسطین به الجزیره گفت: ۹ تن به ضرب گلوله نیروهای اشغالگر در جنین و طوباس به شهادت رسیدند. پنج شهید و تعدادی مجروح در شهر جنین و اردوگاه آن و چهار شهید و تعدادی مجروح در اردوگاه الفارعه ثبت شدند.

وی افزود: اشغالگران بیمارستان‌ها را محاصره کرده و از رسیدن تیم‌های هلال احمر به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کنند. خدمه ما قادر به رسیدن به شهدا در اردوگاه الفارعه نیستند.

همچنین رئیس بیمارستان دولتی جنین اعلام کرد که نیروهای اشغالگر در حال محاصره بیمارستان جنین هستند و از ورود کادر پزشکی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

خبرنگار الجزیره هم گفت: ارتش اشغالگر تهدید به یورش به بیمارستان دولتی «خلیل سلیمان» کرده که ساعت‌ها در شهر جنین در محاصره بوده است.

در این راستا مدیر بیمارستان دولتی خلیل سلیمان در جنین به الجزیره تاکید کرد: تحرکاتی از جانب اشغالگران در مجاورت بیمارستان وجود دارد و هنوز به آن حمله نشده است. 

مدیر بیمارستان دولتی خلیل سلیمان در جنین به الجزیره گفت: آمبولانس‌ها نمی توانند آزادانه در جنین حرکت کنند مگر با هماهنگی قبلی.

این مدیر بیمارستان دولتی افزود: این بیمارستان تنها بیمارستانی است که در شهر خدمات ارائه می‌دهد و مملو از بیماران است. 

وی گفت: با صحبت از طولانی شدن عملیات برای چند روز وضعیت در بیمارستان دشوار خواهد شد.

به گفته مدیر بیمارستان دولتی خلیل سلیمان، این بیمارستان از کمبود آب و برق رنج می‌برد.

اورژانس شهرداری طولکرم نیز اعلام کرد که هدف اشغالگران اسرائیلی تخریب زیرساخت‌ها برای قطع خدمات رسانی به شهر و اردوگاه‌ها است.

رادیو عبری: ممکن است ساکنان از برخی مناطق کرانه باختری «تخلیه شوند»

ایستگاه رادیویی عبری «کان ریشت بت»، وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ارتش اشغالگر به روشی متفاوت از دوره گذشته عمل می‌کند، زیرا عملیات نظامی به جای هر مکان جداگانه، چندین منطقه را به طور همزمان تحت تأثیر قرار داده است.

خبرنگار رادیو گفت: اکنون همزمان با چندین مقر برخورد می‌شود و ممکن است تغییراتی از نظر ابزار فشار ایجاد شود و ساکنان برخی مناطق که در آنجا حمله صورت گرفته تخلیه شوند.

۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری
تخریب در طولکرم

روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز نوشت که «با ورود نیروهای اسرائیلی درگیری‌های مسلحانه سخت و سنگینی در اردوگاه‌های شمال کرانه باختری رخ داد».

در واکنش به عملیات اشغالگران، جناح‌های مقاومت اعلام کردند که در بیش از یک منطقه با نیروهای اشغالگر مقابله کردند و گردان‌های القدس وابسته به جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که مبارزانش «نیروهای پیاده دشمن را با بمب‌هایی قوی در اردوگاه نور شمس در طولکرم هدف قرار دادند.

تیپ طولکرم وابسته به گردان‌های القدس اعلام کرد که تک تیراندازهای اسرائیلی را در خانه‌ای در اردوگاه نور الشمس با گلوله هدف قرار داده و تاکید کرد که تلفاتی نیز گزارش شده است.

القدس همچنین از هدف قرار دادن یک پهپاد در محور المنشیه خبر داد.

همچنین «گردان‌های القسام - تیپ جنین» - بازوی نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) - اعلام کرد که مبارزان آن همراه با برادران خود در بازوهای نظامی جناح‌های مقاومت وارد درگیری‌های شدید با نیروهای اشغالگر شدند.

القسام افزود که رزمندگانش بمب‌هایی دست ساز و با قدرت انفجار بالا را در جنین در خودروهای نظامی هجوم آورده منفجر کردند.

گردان شهدای الاقصی - تیپ طوباس نیز گفت: رزمندگان ما در میدان نبرد از نقطه صفر در اردوگاه الفارعه با مسلسل به درگیری شدید با نیروهای دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهند.

۱۱ شهید در حمله گسترده اشغالگران به شمال کرانه باختری
یورش نیروهای اشغالگر

گردان شهدای الاقصی - طوباس افزود: تعدادی از بمب‌های از پیش آماده شده را در خودروی نظامی رژیم صهیونیستی در محورهای جنگی منفجر کردیم که منجر به خسارت دیدن آنها شد.

همچنین منابع محلی گفتند که رزمندگان مقاومت فلسطین یک بولدوزر اسرائیلی را در اردوگاه نور الشمس در شرق طولکرم هدف قرار دادند.

گردان‌های القدس تیپ طولکرم، شاخه نظامی جنبش «جهاد اسلامی» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رزمندگان ما توانستند یک بمب قوی را در بولدوزر نظامی رژیم صهیونیستی در خیابان نابلس منفجر کنند که باعث تلفات مستقیم به سرنشینان بولدوزر و از کار افتادن آن شد.»

همچنین گردان جنین از «گردان‌های القدس» اعلام کرد: در جبهه‌های جنگ در غرب جنین با نیروهای دشمن وارد درگیری‌های شدیدی شدیم و آنها و خودروهایشان را گلوله باران کردیم که باعث برخورد مستقیم به آن شدیم.

خبرنگار الجزیره نیز گفت: جوانان فلسطینی با بمب دست ساز سربازان اشغالگر را در ورودی اردوگاه «العروب» در شمال شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری هدف قرار دادند.

این خبرنگار از درگیری و انفجارهایی با مواد منفجره در شهرک‌های سالم، قصره و بیت فوریک در جنوب و شرق شهر نابلس و همچنین در شهر طوباس و اردوگاه الفارعه و همچنین در شهر و اردوگاه جنین و شهرهای «سیلة الحارثیه و قباطیه» خبر داد.

در جنین، خبرنگار شبکه الجزیره گفت که نیروهای اشغالگر تمام ورودی‌های شهر جنین را با موانع خاکی بسته و تمام بیمارستان‌های شهر را محاصره کردند.

خبرنگار الجزیره در طولکرم هم افزود: رزمندگان مقاومت نیروهای اشغالگر را با مواد منفجره دست ساز و با قدرت انفجار بالا در اطراف اردوگاه نور شمس هدف قرار دادند.

کرانه باختری که از سال ۱۹۶۷ توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده است، شاهد تشدید تهاجمات بوده است، اما از زمانی که این رژیم جنگ ویرانگر و ادامه دار خود را از ۱۰ ماه پیش در نوار غزه آغاز کرد، اوضاع بدتر و حملات بیشتر شده است.

به گفته منابع رسمی فلسطینی، حملات رژیم صهیونیستی به ساکنان کرانه باختری از هفتم اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۶۴۰ شهید و حدود ۵۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.