مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تنی چغندر قند و خودکفایی در تولید شکر بدون آسیب به محیط زیست خبر داد.

خودکفایی در تولید شکر بدون آسیب به محیط زیست

به‌گزارش قدس آنلاین، پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: با تولید دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندرقند، بالاترین میزان تولید این محصول در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت شد. این میزان برداشت از سطح ۳۱ هزار هکتار اراضی در شش استان کشور صورت گرفته و میزان شکر به دست آمده از دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندر پاییزه ۲۵۶ هزار تن است.

وی درباره مطالبات چغندرکاران گفت: تمام پول چغندرکاران نیز از سوی کارخانه‌های قند و شکر در قالب کشت قراردادی پرداخت شده است.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد: عملکرد تولید چغندر پاییزه در کشور ۷۰ تن در هکتار است. در سال زراعی گذشته، یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۳۲ تن چغندر پاییزه از اراضی زراعی برداشت شد. اگر در سال زراعی جاری ظرفیت صنعتی در کشور وجود داشت، می‌توانستیم تا پنج میلیون تن چغندر پاییزه تولید کنیم، زیرا متقاضی برای کشت داشتیم.

وی در همین حال مدیریت مناسب مزرعه، استفاده از ارقام مناسب و پرپتانسیل، تغذیه گیاهی مناسب و افزایش بوته در هکتار را از عوامل مهم افزایش عملکرد و تولید برشمرد و گفت: با توجه به منابع آب کشور مدیریت مصرف آب در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی است و در این راستا کشت چغندرقند پاییزه در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنا بر اعلام وزارت جهادکشاورزی، حصادی افزود: با توسعه کشت پاییزه چغندرقند طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۶۵۲ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است. میزان صرفه‌جویی در کشت پاییزه سال زراعی جاری بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب بوده و به ازای یک متر مکعب آب مصرفی در هکتار بیش از ۱.۳۳ کیلوگرم شکر از چغندرقند پاییزه بدست آمده که در کشور بی‌سابقه است.

احداث کارخانه‌های مدرن برای افزایش بهره‌وری

علیرضا مهاجر نیز در این گردهمایی برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اظهار کرد: برای دستیابی به خودکفایی شکر، موسسه تحقیقات چغندرقند با معرفی ارقام مناسب وظیفه خود را انجام می‌دهد؛ اما اقداماتی همچون مصرف بهینه آب، اصلاح خاک و وارد نکردن شکر به کشور در زمان برداشت چغندر قند نیز مهم است.

وی تغذیه، مصرف بهینه کود و استفاده بهینه سم برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و توسعه روش‌های نوین آبیاری را از دیگر عوامل مهم افزایش تولید این محصول عنوان کرد و ضمن تاکید بر بیمه چغندرقند گفت: ما باید با راهکارهایی بتوانیم به ویژه چغندر پاییزه را ۱۰۰ درصد بیمه کنیم، زیرا آسیب‌پذیری در چغندر پاییزه به علت اتفاقات جوی بیشتر از محصول بهاره است.

مهاجر در همین حال توسعه مکانیزاسیون در حوزه چغندرقند پاییزه را ضروری دانست و گفت: یکی از راهکارهای افزایش تولید چغندرقند پاییزه در راستای خودکفایی شکر، استفاده از دستگاه‌های جدیدتر، چابک‌تر و کم‌هزینه‌تر است. ما باید به دنبال راه‌های کاهش هزینه‌ها در کاشت، داشت و برداشت چغندر قند باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در پایان تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری در تولید شکر نیز می‌توان کارخانه‌های مدرن‌تری را در داخل کشور احداث و کارخانه‌های موجود را بازسازی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.