نشریه هیل با اشاره به اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمریکا را به سمت مسیری خطرناک با ایران سوق می‌دهد، تاکید کرد: منافع سیاسی و شخصی نتانیاهو نباید در شکل دادن به اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا بر منافع ایالات متحده برتری یابد.

نشریه هیل: نتانیاهو واشنگتن را به مسیری خطرناک با ایران سوق می‌دهد

قدس؛ رسانه آمریکایی در یادداشت خود نوشت: در طول ۲۰ سال گذشته، برنامه هسته‌ای ایران محرک اصلی سیاست اسرائیل در منطقه و تلاش‌های بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) برای نفوذ بر دولت‌های آمریکا بوده است. اما دولت بایدن (رئیس جمهور آمریکا) در حالی که امیدوار است حمله پیشگیرانه محدودی که اسرائیل به اهداف حزب‌الله لبنان در اوایل صبح یکشنبه انجام داد، منجر به جنگ منطقه‌ای نشود، نباید به نتانیاهو اجازه دهد تا تصمیمات سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

انجام این کار خطر درگیر شدن آمریکا در یک جنگ با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی را تا حدی به همراه دارد که ایالات متحده را به یک جنگ بی‌ثبات کننده منطقه‌ای بکشاند که می‌تواند به یک درگیری ویرانگر جهانی تبدیل شود.

نشریه هیل وابسته به کنگره آمریکا در ادامه با تاکید بر اینکه «نتانیاهو سال‌هاست که نسبت به ایران رویکردی جنگ‌طلبانه دارد» افزود: دولت راست افراطی او که مورد حمایت گروه‌های مذهبی تندرو است، اسرائیل را به سمت بدترین بحران های خود سوق داده است: تهدید دموکراسی از طریق «اصلاحات قضایی» که در اوایل سال گذشته آغاز و تهدید امنیتی شدیدی که با حمله هفت اکتبر حماس و جنگ‌های متعاقب آن در چند جبهه آشکار شد.

این رسانه آمریکایی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را که در دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، نتیجه مخالفت نتانیاهو با توافق و پیروی برخی مقامات آمریکایی از این مخالفت دانست و تاکید کرد این شرایط در نهایت به تسریع گسترش برنامه هسته‌ای ایران منجر شد.

و اکنون، نتانیاهو با همه مقاصد و اهدافی که دارد، به طرح کلی «روز بعد» رئیس جمهور بایدن برای جنگ غزه که ترکیبی از توافق آزادی اسرا، توقف جنگ در نوار غزه و عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها به عنوان مرکز آن است، اعتراض دارد. هاآرتص به نقل از یک منبع دخیل در مذاکرات آتش‌بس گزارش داد که «شرایط حتی بدتر از آن است. نتانیاهو یک بار دیگر در مذاکرات برای آزادی اسرا خرابکاری می‌کند و بار دیگر بر آنچه بسیاری از اسرائیلی‌ها برای مدت طولانی به آن مشکوک بودند، تاکید می‌کند».

سیاست بی‌ملاحظه نتانیاهو که هدف آن جلب رضایت شرکای ائتلاف راست افراطی‌اش به جای دنبال کردن یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای است، نه تنها در تضاد با سیاست و منافع ایالات متحده است، بلکه  مخالف با توصیه جدی و متفق‌القول نهادهای امنیتی و دفاعی اسرائیل و همچون یک حاکم خودکامه عمل می‌کند.

به گفته هیل، بدیهی است که منافع سیاسی و شخصی نتانیاهو نباید در شکل دادن به اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا بر منافع ایالات متحده برتری یابد، در حالی‌که باید این گونه تلقی شود که اسرائیل متحد قوی‌تر یا مهم‌تر از آمریکا ندارد.

همزمان با تهدید جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به ترور و شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، ایالات متحده بار دیگر اعلام کرده که به دفاع از اسرائیل متعهد است و ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌ها و جت‌های جنگنده را به منطقه اعزام می‌کند. دولت بایدن همچنین بیانیه مشترک سران انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا را هدایت کرد که از ایران خواسته بودند از تهدید خود برای حمله به اسرائیل دست بکشد.

اکنون بایدن در حال تماس تلفنی با نتانیاهو برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا است و در عین حال تلاش می‌کند ایران و حزب‌الله را از انجام حمله به اسرائیل بازدارد.

این نشریه تاکید کرد: نتانیاهو نباید اجازه تضعیف این تلاش‌ها را بیابد. همچنین نباید به او اجازه داد که از رویکردی هرچند ظریف در قبال ایران که پتانسیل تنش‌زدایی با تهران و گروه‌های مورد حمایتش، ازجمله حزب‌الله، حماس و انصارالله را دارد، جلوگیری کند.

هیل در ادامه گزارش خود، منافع واقعی نیروهای میانه‌رو را در تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای قبل از هر گونه تشدید تنش با ایران دانست، چراکه به گفته این رسانه، مردم کشورهای عرب مسلمان، حتی در کشورهای سنی دیدگاه مثبتی نسبت به حمایت ایران از فلسطینی‌ها دارند.

به زعم نشریه هیل، اتحاد امنیتی-سیاسی کشورهای عربی میانه‌رو با حمایت ضمنی از اسرائیل، نتایج مثبت دیگری از جمله آتش‌بس در غزه، آزادی اسرای اسرائیلی و آغاز روند سیاسی تدریجی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را به همراه خواهد داشت.

در مقابل، تشدید تنش نظامی با ایران، که در آن آمریکا و اروپا درگیر هستند، در میان اعراب به‌عنوان یک جنگ صلیبی برای نجات اسرائیل تلقی می‌شود و منافع منطقه‌ای آمریکا را به خطر می‌اندازد.

رسانه آمریکایی افزود: رویدادهای خاورمیانه، روابط اسرائیل-آمریکا و دخالت نتانیاهو در سیاست آمریکا را باید از دریچه موضوع هسته‌ای ایران و محور مقاومت نگریست. مواجهه با موضوع اسرا و پایان دادن به جنگ در غزه بدون شکل دادن به ترتیباتی متشکل از یک اتحاد میانه‌رو سنی-غربی که شامل اسرائیل هم می‌شود، به پیروزی حماس و تقویت محور مقاومت به رهبری ایران منجر خواهد شد.

دولت بایدن پس از هفت اکتبر به‌علاوه متوجه شد که روندی که منجر به حل و فصل سیاسی با فلسطینی‌ها شود، شرط لازم برای ایجاد چنین اتحادی و همچنین یک خاورمیانه جدید است.

در عین حال، اسرائیل حق دارد از حمله ایران از طریق نیروهای مورد حمایت خود، در حالی که نفوذ خود را از یمن تا لبنان تقویت می‌کند، هراس داشته باشد.

هیل در بخش پایانی این گزارش تحلیلی تاکید کرد: ایالات متحده باید به گونه‌ای با این مسائل مقابله کند که در عین حال ثبات منطقه را افزایش دهد. در واقع، واشنگتن نباید تسلیم فشار نتانیاهو شود که به دنبال خرابکاری در مسیر خاورمیانه محکم و قوی‌تر است که نشات گرفته از منافع شخصی او و شرکای ائتلاف راست افراطی‌اش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.