درحالی که متقاضیان عادی خرید خودرو باید مدت‌ها در نوبت تحویل قرار بگیرند، حواله‌های پرسنلی خودروسازان که بین کارمندان بدون نیازسنجی توزیع می‌شود به وفور در بازار موجود است تا میلیون‌ها تومان سود بادآورده از محل مابه‌تفاوت قیمت، نصیب پرسنل و دلال شود.

وفور حواله‌های پرسنلی خودروسازان در بازار/ سودبادآورده در جیب کارکنان و دلالان

به‌گزارش قدس آنلاین، واسطه‌گری در بازارهای مختلف از جمله سکه، ارز، مسکن و خودرو تمامی ندارد و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و تورم بالا کالاهای مصرفی از جمله خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و مردم برای حفظ سرمایه خود بعضا اقدام به خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار می‌کنند و حتی اقدام به خرید و فروش حواله خودرو می‌کنند که این قبیل مسائل شرایط دلالی و واسطه‌گری در این بازار را بسیار گسترده کرده است. از جمله آیتم‌های پرطرفدار واسطه‌گران در این حوزه مربوط به «فروش حواله پرسنلی خودروسازان» است.

آگهی فروش حواله پرسنلی خودروسازان در اینترنت

با یک جستجوی ساده در اینترنت‌ و فضای مجازی سایت‌ها و صفحه‌های مختلفی را می‌توان یافت که کسب و کار آنها خرید و فروش و یا به عبارت واقعی‌تری دلالی «حواله پرسنلی خودروسازان» است،‌ در این سایت‌ها با جملاتی مانند «برای فروش حواله ماشین خود با ما تماس بگیرید»، «خرید حواله پرسنلی ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور، کرمان‌موتور و مدیران خودرو»، «حواله فروش خودرو سایپا و ایران خودرو شما را خریداری می‌کنیم» و «خرید حواله پرسنلی و کارمندی خودروسازان» دارندگان این حواله‌ها و یا همان پرسنل خودروسازی‌ها را ترغیب به فروش حواله هایشان می‌کنند.

جزئیات شیوه خرید و فروش حواله پرسنلی خودروسازان

علاوه بر سایت‌ها در برخی از دفاتر و نمایشگاه‌های خودرو نیز شاهد خرید و فروش «حواله پرسنلی خودروسازان» هستیم.شیوه فروش حواله پرسنلی خودروسازان به گفته یکی از فعالان(دلالان) این حوزه به این گونه است که خریدار حواله(مشتری)، مبلغ «حواله پرسنلی خودروسازان» را به اضافه مبلغ اضافی(سود دلالی) به واسطه پرداخت می‌کند. بدون اینکه خریدار حواله با کارمند خودروسازی که حواله خودرو به نام وی است ارتباطی بگیرد.

بعد یک قراردادی بین خریدار و واسطه منعقد می‌شود و حواله به صورت وکالتی به خریدای فروخته می‌شود بعد از انجام این مراحل در تاریخی که خودروساز تعیین کرده خودرو به کارمند خودروسازی تحویل می‌شود که ممکن است چند ماه بعد از انعقاد قرارداد مذکور باشد. بنابراین کارمند خودروسازی باید براساس قراردادی که در همان دفتر فروش، تنظیم شده خودرویی را که به نام خود تحویل گرفته را باید به نام خریدار حواله(مشتری) کند.

این فرد در خصوص اینکه مشتری پس از پرداخت وجه کامل خودرو براساس یک قرارداد غیر محضری چند ماه باید در انتظار تحویل خودرو بماند و اینکه چه تضمینی وجود دارد که پول وی از بین نرود و خودرو بعد از چند ماه به مشتری تحویل داده شود و به نام خریدار شود، گفت: در این مورد نگران نباشید. همه من را در این بازار می‌شناسند. همان‌طور که گفتم یک قراردادی در دفتر ما منعقد می‌شود که در آن قید شده خریدار وجه کامل خودرو را پرداخته است و فروشنده یعنی کارمند خودروسازی نیز باید پس از اینکه خودرو را از خودروسازی دریافت کرد آن را به خریدار تحویل دهد و خودرو را به نام وی کند.

فروش حواله پرسنلی هایما اس ۸ ، حدود ۲۳۰ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه‌این فروشنده می‌گفت شرکت‌های خودروسازی از جمله ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و غیره هر چند وقت یکبار به پرسنل خود حواله خودرو می‌دهند و آنهایی که این خودروها را نمی‌خواهند در بازار می‌فروشند، بنابراین در حال حاضر حواله پرسنلی هایما اس ۸ و پژو ۲۰۷ شرکت ایران خودرو موجود است که قیمت فروش حواله هایما اس ۸ یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان و قیمت حواله پرسنلی پژو ۲۰۷ نیز ۹۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار است.

وی در مورد سایر حواله‌های پرسنلی خودروسازان گفت: فعلا حواله پرسنلی ایران خودرو موجود است؛ اما معمولا حواله‌های سایر خودروسازان نیز موجود است. این فعال بازار خودرو می گفت شرکت ایران خودرو شرکتی بزرگ با تعداد پرسنل بسیار است، بنابراین این خودروساز به پرسنل زیادی این حواله‌ها را می‌دهد و به همین دلیل تعداد زیادی از این حواله‌ها در بازار موجود است؛ اما از آنجا که تعداد پرسنل شرکت‌های خودروسازی خصوصی و یا سایر خودروسازی‌ها محدودتر است به همان نسبت هم تعداد حواله‌های پرسنلی شرکت‌های

خودروسازی دیگر در بازار کمتر است؛ اما نایاب هم نیست. در مورد حواله پرسنلی شرکت سایپا هم الان موجودی ندارم؛ اما حواله این شرکت را نیز اگر بخواهید برایتان پیدا می‌کنم.
ریسک خرید حواله‌های پرسنلی خودروسازان برای مشتریان عادی بالاست

پیرو تماس‌های مکرری که با سایت‌های خرید و فروش حواله پرسنلی داشتم و خود را به عنوان مشتری معرفی می‌کرد، یکی از این واسطه‌ها به من توصیه کرد که برای خرید خودرو از طریق خرید حواله پرسنلی خودداری کنم، این شخص می‌گفت این روش دارای ریسک بالایی است و ممکن است پولت را از دست بدهید. از او پرسیدم پس چطور شما از طریق سایت تبلیغ خرید و فروش این حواله‌ها را انجام می‌دهید آیا نمی‌خواهید که این حواله‌ها را بفروشید؟ که در پاسخ، گفت: ما بازار را می‌شناسیم و سال‌هاست که در این بازار فعالیت می‌کنیم و می‌دانیم که چه کار کنیم بنابراین بیشتر راغب هستیم که حواله خودرو را از پرسنل خریداری کنیم و بعد که خودرو را تحویل گرفتیم بفروشیم. بنابراین با توجه به تجربه‌ای که طی سال‌ها فعالیت در این قبیل بازارها کسب کرده‌ایم مشکلی برای ما ایجاد نمی‌شود اما همانطور که گفتم ریسک این روش خرید برای شما که آشنایی با این بازار ندارید بسیار زیاد است و به همین دلیل به شما توصیه می‌کنم که با پرداخت مبلغی بیشتر یک خودرو با خیال راحت از بازار آزاد بخرید.

خرید و فروش حواله پرسنلی خودروسازان غیرقانونی است

سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو تهران بیان کرد: سال‌هاست که خودروسازان به پرسنل خود حواله می‌دهند؛ اما با توجه به اختلاف زیاد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، برخی از پرسنل خودروسازان حواله‌های خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه خرید و فروش این حواله‌ها موجه نیست، بیان کرد: از آنجا که حواله به نام پرسنل خودروسازی است، بنابراین تمام مدارک صادره خودرو در هنگام تحویل نیز به نام دارنده حواله صادر می‌شود، بنابراین فروش این حواله‌ها در دفاتر بر روی کاغذ انجام می‌شود و ممکن است برای خریدار مشکلاتی ایجاد شود و مالک اصلی خودرو بعد از تحویل خودرو، خودرو را به نام خریدار نکند.

وی ابراز کرد: قبلا واگذاری این حواله‌ها با امکان صلح بود؛ اما اکنون امکان صلح وجود ندارد، بنابراین خرید و فروش این حواله‌ها غیرقانونی است.

با توجه به مشکلاتی که از سال ۹۷ در حوزه تولید و عرضه خودرو بوجود آمد بازار خودرو دچار تلاطمات بسیاری شد از یک طرف خودروسازان به دلیل کمبود قطعات با کاهش تولید مواجه بودند و از طرفی با توجه به کاهش تولید قیمت خودروها در بازار روز به روز افزایش می‌یافت. طی سال‌های گذشته در راستای تنظیم بازار خودرو نیز اقداماتی صورت گرفته؛ اما هیچکدام از این اقدامات موجب ثبات در بازار خودرو و جلب رضایت متقاضیان نشده است.

در این شرایط آشفته هم پرسنل خودروسازان همچنان از مزایای دریافت حواله خودرو بهره‌مند است و خودروسازان براساس دستورالعمل های خود هر چند وقت یکبار حواله خودرو به پرسنل خود ارائه می‌دهند که با توجه به فاصله قیمت کارخانه تا بازار فروش حواله پرسنلی خودروسازان نیز به یک ابزار دلالی و واسطه گری در بازار خودرو تبدیل شده است، بنابراین در حالی که متقاضیان واقعی خودرو باید مدت‌ها در نوبت خرید خودرو از خودروسازان به قیمت کارخانه بمانند مشاهده می‌شود که پرسنل خودروسازان به راحتی هر چند وقت یکبار حواله خودرو دریافت می‌کنند و به راحتی با قیمت بیش از قیمت کارخانه‌ای در بازار خودرو بفروش می‌رسانند.

البته خرید و فروش حواله‌های خودرویی فقط محدود به حواله‌های پرسنلی نیست، خرید و فروش حواله‌های خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی نیز در بازار بیداد می‌کند و متاسفانه بسیاری از ثبت‌نام کنندگان بعد از مدتی حواله‌های خود را در بازار می‌فروشند و این در حالی است که مشتری هنوز خودرویی را تحویل نگرفته حواله را به قیمت بالاتر در بازار آزاد می‌فروشد و این دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها روز به روز اوضاع آشفته بازار خودرو را نابسامان‌تر می‌کند و هیچ راه‌حل نیز توسط هیچ نهاد و سازمانی برای رفع این قبیل معضلات ارائه نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.