شب گذشته با روشن شدن مشعل و انجام مراسم افتتاحیه، هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک درشهر پاریس آغاز شد.

  آغاز رسمی پارالمپیک ٢٠٢۴/ مدال‌های ایرانی را می‌شماریم

به گزارش قدس آنلاین، درنخستین روز بازی‌ها، امروز ورزشکاران کشورمان در چند رشته پا به میدان مبارزه می‌گذارند. مریم عبدالله زاده و زهرا رحیمی، در تکواندو، آغازگر کار کاروان «فرزندان ایران» هستند. درتیراندازی با کمان هم، پنجشنبه روز پرکاری برای ما خواهد بود. فاطمه همتی، غلامرضا رحیمی، محمدرضا عرب عامری، هادی نوری، علی سینا منشازاده و سمیه رحیمی مرحله مقدماتی این رشته را برگزار می‌کنند و از فردا در جدول رسمی رقابت‌ها را ادامه خواهند داد.

 روز جمعه هم رقیه شجاعی و سیدمحمد رضا میر شفیعی در خط شروع تیراندازی قرار می گیرند، و سعید صادقیان رقابت باحریفان در وزن ۶٣ کیلوگرم را برگزار خواهد کرد.

  از دوتیم گلبال و والیبال نشسته هم، جمعه، رونمایی می‌شود. گلبال به مصاف فرانسه میزبان می‌رود و شاگردان هادی رضایی در تیم پر افتخار والیبال نشسته مقابل اوکراین صف آرایی خواهد کرد.

گفتنی است همانند دوره قبل این دوره نیز اعزام ورزشکاران به بازی‌های پارالمپیک پاریس بر مبنای سیاست کیفی گرایی بوده و تنها کسانی در لیست ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک پاریس قرار گرفتند که شانس مدال آوری دارند.

  کمیته فنی کمیته ملی پارالمپیک رشته‌های، دوومیدانی، تکواندو، جودو، والیبال نشسته، وزنه برداری، تیروکمان و تیراندازی را جزو رشته‌هایی می‌داند که شانس بالایی برای کسب مدال در پارالمپیک پاریس دارند.

*نگاهی به عملکرد ایران در پارالمپیک توکیو

 کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با ۶۲ ورزشکار و ۲۱ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته ورزشی حضور داشت که با کسب ۲۴ مدال ( ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز) و با دو پله صعود نسبت به پارالمپیک ریو در رده سیزدهم قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی‌های پارالمپیک، از نظر تعداد مدال به ثبت برسد. در جمع کشورهای آسیایی هم کاروان کشورمان، بعد از چین و ژاپن، در جایگاه سوم قرار گرفت.

در پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو، چین با مجموع ٢٠٧مدال (٩۶ طلا، ۶٠ نقره و ۵١ برنز) اول شد، بریتانیا، با۴١ طلا، ٣٨ نقره و ۴۵ برنز، دوم و آمریکا با ٣٧ طلا، ٣۶ نقره و ٣١ برنز در رده سوم قرار گرفتند.

*ترین‌های ایران در پاریس

*زهرا رحیمی ملی پوش تیم پاراتکواندو با ۱۵ سال سن، جوان ترین و محمدرضا میرشفیعی با ۵۱ سال مسن‌ترین ورزشکار کاروان فرزندان ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک محسوب می‌شوند.

*تیم ملی والیبال نشسته مردان با ۹ دوره حضور پارالمپیکی با هفت مدال طلا و دو نقره یکی از طلایی‌ترین تیم‌های پارالمپیکی است که برای دهمین حضور به دنبال هشتمین مدال طلا در پارالمپیک پاریس است.

*مرتضی مهرزاد با ۲۴۶ سانتی متر بلند قامت ترین ورزشکار پارالمپیکی جهان و حاضر در پارالمپیک پاریس است.

*ساره جوانمردی ملی پوش پاراتیراندازی با کسب یک مدال برنز در ۲۰۱۲ لندن، دو طلا در رشته تیراندازی ۱۰ متر  و ۵۰ متر تپانچه بادی زنان در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و یک طلا در ۲۰۲۰ توکیو در رقابت‌های انفرادی تپانچه یکی از طلایی‌ترین ورزشکار کاروان است و در ۲۰۲۴ پارالمپیک پاریس چهارمین حضور خود را تجربه می‌کند.

*بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس ۱۸ شهریور با رقابت شهلا بهروزی راد در پاراکانو و علی اکبر غریب شاهی و امین احمدزاده در پاراوزنه برداری به پایان می‌رسد.

محمدرضا خزائی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.