پیشنهاد سردبیر

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در سال حدود ۳۰ میلیون زائر وارد مشهد می‌شوند و برای این افراد سهمیه دارویی در استان در نظر گرفته نشده و از سهمیه دارو و شیرخشک مجاوران استفاده می‌کنند.

وعده سهمیه ویژه دارو در هاله‌ای از ابهام!

به گزارش قدس خراسان، حضور میلیونی زائران در دو مقطع زمانی تعطیلات نوروز و دهه پایانی ماه صفر در مشهد، نیازمند تمهیدات ویژه درخصوص تأمین موارد زیادی از اقلام مصرفی از جمله دارو است.

این مهم از آن رو ضروری است که سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار زائر در دهه پایانی ماه صفر و در طول سال بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی به مشهد سفر کردند و تأمین داروی مورد نیاز برای این میزان جمعیت با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو محدودیت‌هایی برای توزیع برخی داروهای خاص مانند وارفارین و انسولین نوومیکس دارد، نیازمند نگاهی خاص و ویژه است.
برای پیگیری این موضوع و مطلع شدن از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین دارو در ایام پایانی ماه صفر به سراغ مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.

قول مساعد سازمان غذا و دارو برای افزایش سهمیه دارویی مشهد در هاله‌ای از ابهام
علی‌اصغر اسماعیل‌زاده در این باره گفت: برای ایام اربعین و دهه پایانی صفر به همه مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم که اقدامات لازم برای تهیه و تأمین دارو در این ایام را به ‌صورت ویژه انجام دهند.
مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مکاتباتی نیز با شرکت‌های پخش و توزیع دارو انجام داده و جلسه‌ای را برگزار کرده‌ایم تا اقدامات لازم را به منظور دپو دارویی و توزیع مناسب آن به ویژه برای مشهد انجام دهند تا کمبود دارویی در حوزه‌های بیمارستانی و مراکز درمانی و داروخانه‌ها نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو این کمک را هر سال در ایام نوروز و دهه پایانی ماه صفر به مشهد انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو نگاه ملی به تأمین دارو در مشهد دارد و قول مساعد داده که در شرایط افزایش ورود زائران به مشهد، نگاه ویژه‌ای به منظور افزایش سهمیه داروی این شهر به‌ خصوص برای داروهای کمیابی همچون وارفارین و انسولین نوومیکس داشته باشد. به روش‌های مختلف این موضوع را منتقل کرده‌ایم تا این مهم صورت بگیرد. 
اسماعیل‌زاده یادآور شد: برای ارائه خدمت نیز علاوه بر ۱۱۱داروخانه شبانه‌روزی در مشهد، ۲۰ داروخانه در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۴۸ داروخانه روزانه تا ساعت ۱۲ شب و داروخانه‌های اطراف حرم مطهر رضوی نیز به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمت به زائران و مجاوران در این ایام هستند. 
مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده‌های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تأمین داروهای مورد نیاز کاروان‌های پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد نداریم، افزود: هماهنگی‌های لازم با ستاد خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی به منظور درمان و تأمین داروی مورد نیاز در پایگاه‌هایی که در مسیرهای منتهی به مشهد برای زائران پیاده قرار دارند، انجام 
شده است. 
با توجه به اینکه مسئولان دولتی از اختصاص سهمیه ویژه به مشهد برای ایام نوروز و دهه پایانی ماه صفر خبر می‌دهند؛ اما هنوز عدد مشخصی از میزان سهمیه ویژه‌ای را که قرار است برای این ایام به مشهد اختصاص یابد، سازمان غذا و دارو مشخص نکرده و هیچ خبری از تحقق این قول مساعد نیست.

خلاء سهمیه دارو و شیرخشک برای زائران 
این انتقادی است که رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز چند روز گذشته در نشست خبری به مناسبت روز داروساز در مشهد اعلام کرده و گفت: در سال حدود ۳۰ میلیون زائر وارد مشهد می‌شوند و برای این افراد سهمیه دارویی در استان در نظر گرفته نشده و از سهمیه دارو و شیرخشک مجاوران استفاده می‌کنند. به همین خاطر دولت باید سهمیه جداگانه‌ دارو برای زائرانی که به مشهد می‌آیند، در نظر بگیرد و برای زائران خارجی اقدامات دیگری انجام دهد، نه اینکه داروها را با قیمت آزاد؛ اما با یارانه پنهان تهیه کنند. 
سیدعلی جعفری‌نژاد با بیان اینکه حضور زائران و مرز گسترده با کشور افغانستان سبب می‌شود خراسان رضوی با چالش‌هایی مواجه شود، متذکر شد: سالانه یک‌سوم جمعیت ایران به مشهد سفر می‌کنند و ضروری است مشکلات مربوط به تأمین داروها و شیرخشک بررسی شود و سهمیه خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به صحبت‌های رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی، مسئله سهمیه مشهد در تخصیص دارو و شیرخشک از جمله مسائلی است که نه‌تنها مربوط به اوج زائرپذیری مشهد در ایام تعطیلات نوروز و دهه پایانی ماه صفر بلکه مربوط به تمامی ایام سال است؛ چرا که مشهد در طول سال پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی است. بنابراین یکی از مطالبات خراسان رضوی از دولت جدید باید این باشد که در حوزه تخصیص دارو و شیرخشک نگاهی ملی به مشهد داشته باشد تا مجاوران و زائران رضوی با مشکل کمبود اقلام ضروری دارویی در مشهد مواجه  نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.