موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 1009462

انسولین می‌تواند بخش مهمی در روند مدیریت بیماری دیابت باشد اما بیماران ممکن است تمام نکات درباره مصرف موثر این دارو را ندانند.

تمام آنچه که ممکن است درباره انسولین ندانید

انجمن دیابت آمریکا (ADA) اطلاعات و نکات زیادی در مورد استفاده از انسولین ارائه کرده است.

انسولین یکی از هورمون هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد.

انسولین با اثر بر سلول‌های کبد موجب می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیره آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد.

در ابتدا باید گفت که بسته به سرعت عمل، زمان به حداکثر رسیدن و مدت زمان ماندگاری انسولین، انواع مختلفی از انسولین وجود دارد. انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان کرد: انسولین با قدرت‌های اثرگذاری مختلف نیز موجود است و تمام انسولین های ساخته شده در ایالات متحده در آزمایشگاه تولید می شود.

اینکه آیا فردی نیاز به مصرف انسولین دارد و چه مقدار، بسته به بیمار و نوع دیابت بیمار متفاوت است.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، لوزالمعده دیگر انسولین تولید نمی کند. سلول های بتا از بین رفته اند و این بیماران نیاز به تزریق انسولین دارند.

در دیابت نوع ۲، افراد انسولین تولید می کنند اما بدن آن ها به خوبی به آن پاسخ نمی دهد. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به انسولین نیاز دارند.

چرا در مواردی انسولین باید به صورت تزریقی دریافت شود؟

انسولین اگر به شکل قرص مصرف شود در طول هضم تجزیه می شود، بنابراین باید به چربی زیر پوست شما تزریق شود. در موارد نادر، انسولین می‌تواند سبب واکنش آلرژیک در محل تزریق شود. انجمن دیابت آمریکا توصیه کرد اگر فکر می کنید که واکنشی را تجربه می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، بسته به نیاز بیمار، انواع مختلفی از انسولین موجود است:

* انسولین «سریع اثر» حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق شروع به کار می کند، تقریباً یک یا دو ساعت پس از تزریق به اوج خود می رسد و بین دو تا چهار ساعت ماندگاری دارد.

* انسولین منظم یا «کوتاه‌ اثر» (انسولین رگولار) معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه پس از تزریق به جریان خون می‌رسد، دو تا سه ساعت پس از تزریق به اوج خود می‌رسد و بین سه تا شش ساعت اثر می‌گذارد.

* انسولین با «اثر متوسط» معمولاً دو تا چهار ساعت پس از تزریق شروع به کار می‌کند، چهار تا ۱۲ ساعت بعد به اوج خود می‌رسد و حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت مؤثر است.

* انسولین «طولانی اثر» چند ساعت پس از تزریق به جریان خون می رسد و تمایل به کاهش سطح گلوکز تا ۲۴ ساعت دارد.

* انسولین «فوق العاده طولانی اثر» در شش ساعت کار می کند، اوج نمی گیرد و حدود ۳۶ ساعت یا بیشتر دوام می‌آورد.

در سال ۲۰۱۵، یک محصول انسولین استنشاقی به نام «Afrezza» در ایالات متحده عرضه شد. افرزا در ابتدای هر وعده غذایی به سرعت عمل می کند و می تواند توسط بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ استفاده شود. انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان کرد: با این حال، این جایگزینی برای انسولین طولانی اثر نیست.

انجمن دیابت آمریکا افزود: جدا از تفاوت در سرعت عمل انسولین و مدت زمان ماندگاری آن، این دارو دارای نقاط قوت متفاوتی است.

رایج ترین قدرت مورد استفاده در ایالات متحده U-۱۰۰ است به این معنی که دارای ۱۰۰ واحد انسولین در هر میلی لیتر مایع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.